• Anonym (TS)

Dyr aktivitet (dans), hur ska man tänka?

Dottern är 9 och har gått på dans i flera år. Förra året behövde hon börja gå två gånger i veckan för att fortsätta på den nivån hon ligger på, annars skulle hon behövt gå tillbaks till en lättare nivå. Då blev det också nästan dubbelt så dyrt (nästan 6000 per termin), inget vi hade räknat med från början. Och så fick hon börja tävla också, det har hon gjort några gånger med lite blandade resultat, det har både gått ganska bra och mindre bra (det är ju fortfarande i början). Ibland har hon blivit ledsen men tycker ändå det är roligt.

Hon älskar dansen och har en bra kompis där också men hon har ändå ganska ofta  försökt slippa när hon har varit med andra kompisar och tjatat om att slippa gå vissa gånger för att annat är roligare. 

Iallafall så är jag mammaledig nu och måste börja spara på föräldradagar, dessutom behövde vi flytta hastigt på grund av problem med förra lägenheten och har fått mycket högre hyra. Det blir inte jättelätt att ha råd med två dagar i veckan men om hon verkligen verkligen vill så får vi lösa det. Problemet är ju bara att jag är rädd för att jag betalar för det och så kommer hon bara försöka slippa för att kompisarna är roligare. Har pratat med henne och hon har lovat att det inte blir så men jag tror nästan ändå det.

Alternativet är att hon provar en annan dansstil den här terminen och går bara en dag i veckan och pausar med att tävla tills senare (det jag helst skulle vilja). Nästa termin eller någon gång efter det kan hon om hon vill börja på den gamla igen och fortsätta tävla, då är hon ju lite äldre och kanske mer mogen för att tävla också (och ta både medgångar och motgångar). Eller så får hon fortsätta på den gamla nu iallafall (det hon helst vill själv) fast det blir så dyrt och jag är rädd att hon faktiskt inte kommer vilja eller orka två gånger i veckan egentligen. 

Ursäkta om det blev långt. Har ni några råd eller tankar? Tar tacksamt emot det isåfall :) 

• Svar på tråden Dyr aktivitet (dans), hur ska man tänka?
  • Jimmy75

Det är först och främst ingen annan än du här som har en uppfattning om det ekonomiska läget. Det du beskriver om dottern är i sig inget konstigt, utan normalt. Båda mina barn rider och det är verkligen inte heller billigt. Betalar ca 10000 per år i enbart lektionsavgifter...så jag förstår dilemmat och att det känns tufft när man inte har ett överflöd att ta ifrån. Du behöver dock separera tänket om kostnaden versus om hon kommer ta det på så stort allvar att ni får "valuta" för pengarna det kostar. Slarvigt uttryckt men jag tänker du förstår hur jag menar med att ta det på allvar ändå. Bestäm först om du anser att du/ni har råd att hon fortsätter med nuvarande dans....helt frikopplat från hennes ork och engagemang. När DET väl är beslutat blir nästa övervägande (återigen HELT frikopplat från kostnaden) kring vad och hur mycket det ger henne att gå där och det finns väldigt många positiva följder av en sådan aktivitet,  på många olika plan. Där behöver ni också ta med i bilden om det är rimligt att hon orkar. Vad ett barn vill och vad som är rimligt och lämpligt i den åldern har de inte koll på. Det är vi föräldrar som måste göra det övervägandet, inte sällan med risken att bli gris i barnets ögon. Om du kommer fram till att det är något hon ska fortsätta med MEN det kanske bara är realistiskt att göra på halvtid, prata med kursledaren och se om det är något som går att göra. Kanske ni kan komma överens om att nästa termin är på lite prov och på halvtid eftersom det finns tveksamheter. Frågan är fri och det är inte omöjligt att det kanske går att lösa. Vad du än kommer fram till så måste hennes medverkan fri från ekonomisk börda. Hon får inte uppleva att det finns några måsten eller något hon måste uppfylla på grund av vad det kostar när det väl är bestämt hur ni ska göra.

• Anonym (d)

Det en åttaåring lovar ska man inte ta på för stort allvar. Just saying.

• Alessia

Jag tycker att ditt eget förslag om att flickan kan pröva en annan dansstil en termin är vettigt, i synnerhet som hon ofta tycks vilja ha "ledigt" från sina danslektioner.  Det kostar att utebli från dyr verksamhet. Det stavas konsekvens och det måste dottern lära sig. Dags för ett ingående samtal med lilla tjejen.
    Mina fyra barn har samtliga ett idrottsintresse och tränat  friidrott, vilket ju inte är särskilt kostsamt. Glad att de inte satsat på hockey eller ridning, då hade vi väl blivit ruinerade......

• Anonym (ff)

Förlåt men hur tusan kan dans vara så fruktansvärt dyrt? Att ridning och hockey är dyrt för allt material och omkostnader köper jag, men dans? Låter som ni blir lurade.

• Anonym (Linda)

I första hand måste du vara tråkig förälder. Finns det inte pengar så är det inte heller moraliskt  försvarbart att betala en dyr avgift om dottern inte heller är så värst intresserad.  
    Hon är 8 år och vad hon eventuellt vill ska du ta med en stor nypa salt. Tävla etc kan låta häftigt på pappret men hon är ändå ett litet barn med ett barns spontana syn på aktiviteter och hon visar ju ändå att dansen inte är särskilt intressant om hon då och då ber om att få slippa. 
    Att avancera inom dansen kan hon göra den dagen hon tar det på allvar och har egen vilja att gå dit oavsett kompisar eller annat som lockar. 
    Så kanske fortfarande dansa som hon haft det om det funkar med ekonomin.  Annars får ni bryta helt och hitta annat som kan kosta mindre och som hon kan tycka är roligare. 

Ska du dessutom vara föräldraledig kanske det inte heller är försvarbart att rodda i åkande och tävlande om det finns en bebis som kräver sitt. 

• Lönnsirap

Det är rimligt att styra sina barn till aktiviteter man tror passar med hänsyn till intresse, ekonomi och vardag.

Som du redan är inne på, så kommer hon troligtvis fortsatt vara som förr, särskilt om det också är planerat en flytt och en ny medlem i familjen snart. 

Att fortsätta i dans två gånger i veckan är ju att tacka nej till annat, och det är bara rimligt om man tror det är värt det. 

• Anonym (TS)

Tack så mycket för era svar! 

Har redan en bebis som är 6 månader gammal (och en 3-åring också).. så hämtningar och lämningar har varit lite jobbiga.. mins sagt. Och pappan hinner inte hem från jobbet så han kan ta barnen tyvärr. Har tagit ut full föräldrapenning men måste börja spara nu för jag har inte så många dagar kvar. Och så flyttade vi i våras och har fått mycket högre hyra.

Tack för era råd.. Jag pratade med dottern och sa att hon får prova någon annan dansstil den här terminen och om hon tycker det är tråkigt och saknar den gamla kan hon börja igen senare , det blir ju lättare ekonomiskt när jag inte är mammaledig längre. Och när hon blir lite äldre kanske hon är mer mogen för att tävla. 

Mormor hade pratat med henne och lyckats få fram att det mest handlar om att hon vill gå med en kompis som går med henne på dansen. Förståeligt men det är ju inte rimligt att jag ska betala 12 000 /år för att hon ska få umgås med den kompisen 2 timmar i veckan. De bor en bra bit ifrån varandra men de kan ju umgås utanför dansen också, det går nog att lösa. 

Så nu har vi väl kommit fram till att hon får gå en dag i veckan och alltså en annan dansstil, vi ska bara välja vilken. Då blir det ju både billigare och lättare att få ihop livspusslet plus att dottern får mer tid för skolarbete och kompisar. 

Svar på tråden Dyr aktivitet (dans), hur ska man tänka?