Inlägg från: Anonym (anonym2026) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym2026)

BIM september 2025

Rumpetrollet skrev 2025-09-05 14:48:14 följande:

... Och som fortsättning på förra inlägget. 
    Jag har själv haft väldigt(!) stora blödningar vid mina missfall och dessutom riklig mens. Jag blev ordinerad två Niferex om dagen efter de missfallen, men har sedan aldrig slutat äta dem även om jag dragit ner till en varannan dag. Men jag har aldrig avvaktat med att försöka på grund av det och heller aldrig blivit avrådd från det. 
    Men jag tänker att jag hellre äter extra järn preventivt än att försöka få upp nivåerna när de har hamnat på botten. Dock har jag tur att jag har en tålig mage, för jag har förstått att alla inte fixar att äta dem. 

Tack snälla för svar! Nu känns det lite bättre, hihi. Ja, jag blev rådd att äta Niferex efter första cytotec-behandlingen men samtidigt sa bm att jag inte behövde äta det om jag fick problem med magen, så jag var inte konsekvent med det. Äter multivitamin varje dag men det gör ju ingen skillnad om man har låga värdne. Nu har jag ätit minst en Niferex om dagen denna veckan men förväntar mig att det tar tid att återhämta.
  • Anonym (anonym2026)

Det där tycker jag absolut ser positivt ut! Grattis 🥰

Qwerty1988 skrev 2025-09-07 07:17:40 följande:

går det lita på testlagrets stickor då ?? ÄL+9 idag

• Anonym (anonym2026)
    Mololo skrev 2025-09-07 09:18:39 följande:

Plus idag! Hjärta ÄL+10.

Grattis!! Hjärta
  • Anonym (anonym2026)
    Granen123 skrev 2025-09-09 15:31:46 följande:

Jag fick positivt ÄL-test söndag 31 augusti. Fertila sekret den helgen och vill tro att jag kände någon form av ägglossnings värk söndag-måndag. Kopplade den till ÄL is lla fall. Men opererade ju som sagt bort ena äggledaren för snart 4 veckor sedan. Så jag är inte helt säker på min cykel just nu.

Enligt natural cykel skedde dock inte ägglossningen förrän på torsdagen 4 september. Har inte varit en flitig tempare förut utan bara försökt strikt sedan operationen att tempa varje dag. Jag funderar dock på om mätningarna kan ha blivit missvisande. Är utomlands och delar säng med både sambo och våran son just nu i ett rum utan AC så vi har det väldigt varmt i rummet, var på min morgontemp var ovanligr hög i lördagsmorse o efter det ändrades ägglossningsdagen?

Vi flög hit i fredags och det var efter lördagens morgon mätning som natural cykel helt plötsligt flyttade fram min ägglonssningsdag från måndag till torsdag. Någon som varit med om något liknande? Jag hoppas ju innerligt att jag inte ägglossade så pass sent. Vi låg i under alla dagar innan måndagen inklusive måndagen. Är rädd nu att chanserna är körda?. Pga operationen vet jag inte exakt när min mens ämnar dyka upp men om jag ägglossade måndag 1 september som jag själv trodde så borde mensen dyka upp i början av nästa vecka. Är isåfall på ÄL+8 idag om jag ska utgår från ägglossningsdag 1 september. Vet inte om jag ska våga ta något tidigt test här nere eller invänta mensen? kommer oavsett få veta när jag är här borta hur det ligger till? 

Spermierna kan överleva i fem dagar så det är inte helt kört oavsett :)

Personligen har jag aldrig lyckats få ett positivt ägglossningstest, är du säker på att det var positivt? Hade du fått bekräftad ägglossning enligt appen och därefter senarelades den?

Min nuvarande cykel i NC strular lite pga kort cykel förra månaden, vilket gör att ägglossningen förväntades igår (dag 11). Den är ej bekräftad än och lär flyttas fram dag för dag tills temphöjningen sker. Tidigare cykler har jag haft ägglossning dag 14-16, så den verkar utgå från förra cykeln vilket ju blir lite missvisande, men konstigt om du fick ägglossningen bekräftad och därefter framflyttad.
  • Anonym (anonym2026)
    Granen123 skrev 2025-09-09 18:19:40 följande:
    Ja jag tar med både remsor och digitalt som kunde identifiera och bekräfta positivt ägglossningstest. Så flera olika tester visade positivt på ÄL. Söndag lunchtid 31 augusti kom första positiva äl-testet på remsa, helt omöjligt att missa för det andra sträcket var så tydligt mycket starkare än kontrollsträcket jämför med testet på morgonen, sen positivt även på måndagen med clearblue digital advanced. Men vet att dem ej kan bekräfta att den faktiska ägglossningen sker direkt efter det. Men natural cykel visade också att måndagen 1 september var min ägglossningsdag som sedan flyttades  fram till torsdagen efter en ordentlig Temphöjning på lördagen. Så himla konstigt? temp höjningen kan jag tänka mig blev markant höjd pga är utomlands och sover trångt i rum utan ac så vi har svettats hela familjen där fredag till lördag natt. Därav kraftigt högre temp Killgissar jag. Men undrar om det var därför natural cykel flyttade fram min ägglossning med fyra dagar?!? Pga den höjningen av tempen. Om NC kan ha fel på ägglossningsdag pga detta? 
    Inte omöjligt att den har fel, men beror på hur grafen ser ut i övrigt tänker jag...
  • Anonym (anonym2026)
    lunyum skrev 2025-09-10 14:48:40 följande:
    Jag använde både NC och FF förra månaden som var den första jag tempade (ville kunna använda NC-termometern eftersom den går att ställa in på tyst läge men föredrar FF-appen). De bekräftade först ägglossning exakt samma dag innan NC plötsligt bestämde sig för att flytta det till tre dagar senare. Jag får känslan av att NC relativt ofta placerar ut det lite sent? Tycker mig ha sett det en del när jag googlat i alla fall! 
    Förstår jag dig rätt att det är första cykeln du tempar? I så fall är det svårare att lita på NC i början, krävs några cykler innan den hittar rätt och de är ofta mer försiktiga i att bekräfta ägglossningen eftersom det krävs flera dagar med förhöjd temperatur. Hur såg kurvan ut? Det kan berätta mer om varför NC lade ut ägglossningen senare.

För mig tidigarelades ägglossningen när jag lade in att mensen kommit tidigare än beräknat (NC verkar tycka att det ska ha gått minst 10 dagar mellan ägglossning och mens), men utifrån kurvan ser jag att det första bekräftade datumet bör vara rätt. Den korta cykeln förra månaden gjorde också att förväntad ägglossning lades ut mycket tidigare jämfört med min historik. Väntar på att få bekräftad ägglossning nu, men förmodligen kommer ägglossningen ha skett någon dag senare än det förväntade datumet.
  • Anonym (anonym2026)
    CraigBob skrev 2025-09-10 23:27:01 följande:

Vill först bara säga att jag blir varm i själen när jag läser alla fina, stöttande, förstående och peppande inläggen/svaren i denna tråden!! ❤️ Kan verka som en klen tröst för utomstående men vet själv hur mycket det hjälper att inte känna sig ensam mitt i allt kämpande!

Sen har jag en fundering kring smärta vid ägglossning. Förra cykeln hade jag rejält ont (värre än vanlig mensvärk) och enligt mina beräkningar hade ägglossning redan skett och var långt ifrån BIM. Kan ju ha räknat fel och testade inte för ägglossning men var rätt säker på fertiltsekret och cervix känslan. Ni som testar/tempar vid ägglossning och har en tydlig smärta, när kommer den för er? Innan, efter eller på själva ägglossningsdagen? 

Jag tempar och har ägglossningssmärta som pågått sen igår. Ej fått bekräftad ägglossning än men troligtvis har den skett. Förra cykeln hade jag ägglossningssmärta dagen efter ägglossningen. Aldrig upplevt denna typ av smärta tidigare men kroppen är i obalans just nu.

• Anonym (anonym2026)
    lunyum skrev 2025-09-11 07:32:56 följande:

Här är mina kurvor från förra cykeln (som var den första där jag tempade). Det som förvirrat mig är att dag 19 bekräftade NC att den hittat ägglossning på dag 16 när det gått tre dagar med en högre temp än de innan, men sedan ångrade den sig några dagar efter det.

Jag misstänker att det var ?fallback?-tempen som ställde till det, men även den var högre än de tidigare och alla de efterföljande temperaturerna, eller så var det att jag inte fick ett positivt ÄL-test. 

NC går mer efter tempen än ägglossningstest så de har nog varit försiktiga och hellre placerat ut ägglossningen senare. Ingen erfarenhet av FF men den verkar ju ha gått på den tydliga höjningen istället. Omgivande faktorer kan ju ha gett felaktig temp men cd16 ser ju ut att ha kunnat vara ägglossningsdagen. Troligtvis kommer du få bättre träffsäkerhet om 1-2 cykler. Ser att du även har olika cover line i apparna och det kan ha påverkat NCs bedömning. 

• Anonym (anonym2026)
    mothertotwo skrev 2025-09-12 08:47:31 följande:
    Varning för den som kanske inte vill läsa om min"mens".

Min mens är nog ingen riktig mens. 
    Det började som oxiderat i måndags med lite rosa,  försvann igen mot tisdagen men kom senare på kvällen igen. Fredag idag och har fortfarande oxiderat emellanåt. Men det kommer i omgångar och sen avtar. Det har också lite små klumpar. Men brunt/svart och sparsamt. Det har varit till och från under dagarna och vanliga trosskydd räcker. 

Kan detta ha varit ett fördröjt missfall eller något? Tydligen kan det komma ut som oxiderat blod i små omgångar om kroppen inte registrerat ett missfall tidigare. Jag hade ju två streck på mitt gravtest i juni/juli men inte blött något efter april förrän nu.

Äsch jag spekulerar för mycket😂
    Är kanske lite trög men var du gravid i juni/juli? Mina blödningar har varit väldigt annorlunda efter MA så om du inte har gjort vul för att kontrollera om det finns rester skulle det kunna vara det, tänker jag.

Som referens var min första mens sparsam och kom stötvis, men pågick ändå 5-6 dagar. Andra mensen var väldigt riklig totalt sett men började med brunt, över gick till mörkrött, sen klarrött. Jag vet att jag hade 6mm rester kvar innan första mensen, och att resterna är borta nu efter andra mensen. Bäst svar ger en gynundersökning tänker jag :)
  • Anonym (anonym2026)
    mothertotwo skrev 2025-09-12 11:12:24 följande:
    Hade några test som visade svagt, men det var även så att min sambo och andra såg det. Men sen försvann det och jag tog blodprov och den var under hcg. Men sen började jag inte blöda förrän nu. Jag har väntat på min tid till gyn sedan april. Jag har fått tid nästa vecka. Men jag bara spekulerade om det kunde vara därför jag inte fått någon mens innan. Hade ju slutet på januari, sen framkallad mens i april. Då sa läkaren att mensen skulle starta som vanligt igen, men ja... Den var frånvarande fram till nu. Jag har bara oxiderat blod, klumpar ibland, sen försvinner det, sen kommer det igen. Pågått så nu sedan måndags. Jag brukar blöda när jag får mens. 
    Förstår. Borde ju inte ha hunnit bli några nämnvärda rester om det blev negativt så tidigt. Kroppen försöker nog komma i balans i alla fall, men förstår att det hade varit mer positivt att få en "riktig" mens. Den kanske är på väg till och med. Lycka till hos gyn, där kommer du säkerligen få tydligare svar på vad som händer :)
Svar på tråden BIM september 2025