Inlägg från: Anonym (anonym2026) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym2026)

BIM september 2025

Vallmo93 skrev 2025-09-15 16:13:49 följande:
    ÄL + 6 idag och jag gjorde ett stort ?hälsoprov kvinna? i morse för att kolla upp mina blodvärden. (Bokade privat genom testmottagningen).

Har ju haft problem med korta lutealfaser och tidig spotting senaste månaderna (även om förra fakriskt var bra). Så var framförallt intresserad av mitt progesteron värde.

Men hur tolkar man hormonproverna? Är detta lågt eller faktiskt okej? Någon som har koll? ❤️😄

Ingen koll men blev nyfiken! Enligt copilot är balansen mellan östrogen och progesteron viktig med tanke på var du befinner dig i cykeln. Högre progesteron kan vara bättre för en graviditet men 30 och uppåt är, precis som Ardna skriver, tillräckligt. Håller tummarna för att du snart får ett plus :)

🤰 Vad betyder detta för eventuell graviditet?

Ägglossning har sannolikt skett, eftersom progesteron är över 30 nmol/L ? ett vanligt tröskelvärde för att bekräfta ägglossning.

Östrogenet är i balans, vilket är viktigt för att livmoderslemhinnan ska vara mottaglig för implantation.

LH är lågt, vilket är normalt efter ägglossning ? det stiger bara runt själva ägglossningen.

Så: om du försöker bli gravid, är detta en lovande hormonprofil för lutealfasen. Det visar att kroppen har gått igenom ägglossning och nu är i en fas där implantation kan ske.

• Anonym (anonym2026)
    Elisand skrev 2025-09-15 23:16:51 följande:

Kunde inte ta äl-test den här månaden och nu känner jag mig lite förvirrad på när äl var. Enligt FF-appen utifrån temp så hade jag äl cd13 men har haft massa fertilt sekret i 3 dagar i sträck efter det så det känns liksom konstigt att det inte helt sammanfaller. Brukar vanligtvis ha liksom typ 4 dagar innan äl och sista dagen är själva äl-dagen. Hur brukar ert fertila sekret va i samband med äl?? 

Börjar för övrigt känna mig uppgiven, som vanligt några dagar efter äl. Som att det nog aldrig kommer fungera för oss. Försöker hålla hoppet uppe iaf <3

För mig har det fertila sekretet varierat innan och efter äl, inte helt ovanligt som jag förstår det så därför kan jag personligen inte lita på det. Om tempen är fortsatt hög hade jag litat mer på det. Försöker också hålla hoppet uppe men det är svårt <3
  • Anonym (anonym2026)
    Nanathalie skrev 2025-09-15 22:19:49 följande:

Nej men, hallå? Är detta på riktigt? Jag kan inte tro på det här? Får lite panik. Kan det se ut såhär som negativt? Det är ett rfsu tidigt men öppnade det.. Livrädd för att något är knas med testet och att det imorgon är blankt...

Med/utan blixt

Ingen aning men hoppas verkligen det är positivt! Kan du köpa ett cb tidigt digitalt? ❤️
  • Anonym (anonym2026)
    Vallmo93 skrev 2025-09-16 12:30:37 följande:
    Anonym (anonym2026) skrev 2025-09-15 17:22:14 följande:

Ingen koll men blev nyfiken! Enligt copilot är balansen mellan östrogen och progesteron viktig med tanke på var du befinner dig i cykeln. Högre progesteron kan vara bättre för en graviditet men 30 och uppåt är, precis som Ardna skriver, tillräckligt. Håller tummarna för att du snart får ett plus :)

🤰 Vad betyder detta för eventuell graviditet?

Ägglossning har sannolikt skett, eftersom progesteron är över 30 nmol/L ? ett vanligt tröskelvärde för att bekräfta ägglossning.

Östrogenet är i balans, vilket är viktigt för att livmoderslemhinnan ska vara mottaglig för implantation.

LH är lågt, vilket är normalt efter ägglossning ? det stiger bara runt själva ägglossningen.

Så: om du försöker bli gravid, är detta en lovande hormonprofil för lutealfasen. Det visar att kroppen har gått igenom ägglossning och nu är i en fas där implantation kan ske.

Tack för svar! Och Siripiri (kan inte citera dig i samma svar då ditt svar ligger på annan sida ❤️).

Haha chatGPT är verkligen ens bästa vän ibland, frågar så mycket om symptom, cykler och annat men ibland känns det som att den bara svarar vad man vill höra (o h om det ligger inom referens).

Men ja, jag ska nog inte stressa upp mig alltför mycket över min progesteron nivå då den verkar ändå ligga helt OK och för att kunna stötta en graviditet. Hoppas bara så att det är min tur snart 🙈❤️
    Haha verkligen, copilot vet mer än tillräckligt om min kvinnliga hälsa vid det här laget :) Man får verkligen formulera sig bra och ställa rätt följdfrågor för att få så tillförlitligt svar som möjligt. Brukar även be om ett rakt och ärligt svar när jag vill ha det, då blir det utan krusiduller.

Förstår absolut stressen, det är lätt att överanalysera minsta tecken... Men det blir vår tur snart (och då hittar vi nya saker att oroa oss över - men det tar vi då) <3
  • Anonym (anonym2026)
    Bellis9207 skrev 2025-09-16 16:21:42 följande:
    Tack för svar ❤️ testade idag o det visades sig vara positiv, så glad men också så sjukt orolig, men det hör väl till ❤️
    Grattis!! <3 Du är gravid tills motsatsen bevisas, försök njuta :)
  • Anonym (anonym2026)
    Lillkroken skrev 2025-09-19 22:22:10 följande:

ja precis.. var säkert när det hade torkat! Jag kunde såklart inte låta bli att ta ett till haha, och de visade inget inom tidsramen. Så de va mest troligt minus på första. Den andra visade inte ens ett streck efter tork-tid. Så går det när man köper många tester !

min minsta kan följa med in på toan utan att avslöja mamma ;) men de äldre är mer nyfikna och springer fram och tillbaka! Jag testar imorgon bitti. Det är ju fortfarande tidigt.. bim 22sep 

ja eller hur , tänk om de vore så väl hihi. Ja den släcks fortare än man hinner blinka när mensen knackar på! 

När hade du äl? Kan ju varit pga kvällsurin, även beroende på om det brukar dyka upp spökstreck på det märket du använt. Jag har fått streck efter kontrolltiden med ett märke som aldrig gett mig spökstreck, och testade positivt med cb digitalt ultratidigt samma dag, så tänker att det skulle kunna vara något :) lycka till idag!
  • Anonym (anonym2026)
    isa94 skrev 2025-09-20 07:04:58 följande:

Sån besvikelse! av någon anledning så mätte inte min Apple Watch temperaturen idag?Haha, känner typ att denna natt/dag blev bortkastad nu. var därför tvungen att testa ultratidigt CB test, men de gav inget utslag. ÄL+10 idag, BIM på tisdag (brukar börja sent på kvällen med väldigt liten blödning, så kanske snarare BIM på onsdag. 

Var sömnläget aktiverat? Förstår verkligen besvikelsen, grafen ser ju bra ut i övrigt och äl+10 behöver inte ge positivt, implantation kan ju precis ha skett. Håller tummarna att du bara testat för tidigt :)
  • Anonym (anonym2026)
    isa94 skrev 2025-09-20 08:05:59 följande:
    Ja det var ju det, stängde av sömnlöshet när jag vaknade och skulle upp på toa. men om det var för tidigt och den inte har räknat in tempen innan eller nått? Då min ?vakna? tid på helgen är inställd på 8. Och detta var vid typ 6.. 
    börjat vakna tidigare senaste veckan av någon anledning. Så nu ändrade jag i appen att vaken ska börja 6.30, samma som jag har på vardagarna. 
    Hmm, så länge du sov mer än 4 timmar ska den registrera. Jag har längre sömnläge på helgerna för att jag inte vill vakna av alarm. Brukar därför stänga av sömnläget när jag vaknar, ibland somnar jag tom med om och den brukar ändå registrera. Kan du se basaltempen i hälsa-appen?
  • Anonym (anonym2026)
    isa94 skrev 2025-09-20 09:00:53 följande:

Aldrig varit in här och kollat tidigare, utan bara i NC. här ser jag bara temp under handledstemperatur? 

verkligen ingen aning om vad som hände i natt och varför den inte mätte tempen? Har ju gjorde det varje dag tidigare.. 

Vad konstigt, tänkte om du kunde se tempen i hälsa-appen och att NC inte synkat men ser ut som att det inte registrerats av klockan alls - annars hade du kunnat se lördagen under handledstempen. Den visar ju inte exakt temp som NC men ändå indikation. Om du inte redan har dubbelkollat att klockan är inställd på att spåra sömnen med apple watch skulle jag göra det, så att det inte blir samma fel imorgon.
  • Anonym (anonym2026)

Vad har du för symtom? Är själv äl+5 och har känt lite molvärk idag men det borde ju vara för tidigt för implantation, så är antagligen bara knäpp :) Försöker inte överanalysera och tänkte förra cykeln att jag inte skulle testa för tidigt denna gången men det är svårt ju närmare man kommer dagen då ett positivt test hade kunnat dyka upp...

Sarasi skrev 2025-09-21 16:51:09 följande:

Vill börja testa nu. Tycker jag börjat få symtom, eller så kommer mensen komma tidigare än jag tror. Är på äl +8 idag. Så om symtomen fortsätter öka vågar jag nog testa på onsdag. Eftersom mitt namn tydligen försvann från listan tidigare lägger jag till mig igen.  

Lovve123 - 1/9 ➕
    Lily96 - 1/9
    Juliflicka - 1/9 ➖
    Lillrömpa - 1/9
    anonym2026 - 1/9 ➖
    Craigbob - 2/9 ➖
    Elisand - 2/9 ➖
    Aisof - 3/9 ➖
    Hokusookusan - 4/9 ➕
    Blomman1997 - 7/9  ➖ 
    Universitetsbebis - 7/9 ➖
    Rumpetrollet - 9/9
    Skorpan - 9/9 ➖
    Lalviv - 9/9
    Jullan00 - 10/9 ➖
    Mololo - 10/9 ➕
    Neksta - 11/9 ➕
    Tredje - 11/9
    Memmis48 - 11/9 ➖
    Miniblomma - 12/9 ➕
    Qwerty1988 - 12/9 ➕
    Errorika - 13/9
    Drömmar22 - 14/9 ➕
    Valentines - 14/9
    Annasandra - 14/9
    RainbowFamilyDreams 14/9 ➕
    Yny - 15/9 ➕
    Loviisa92 16/9
    En som längtar 17/9
    Hoppaspånr1 - 19/9
    Vallmo93 - 20/9
    Elisand - 20/9
    Nanathalie - 21/9 ➕
    lollip0p - 22/9
    Lillkroken - 22/9
    Isa94 - 23/9
    anonym2026 - 27/9
    Juliflicka - 27/9
    Sarasi -27/9
    Moderjosefina 28/9
    Lunyum - 29/9
    Craigbob - 29/9
  • Anonym (anonym2026)
    Sarasi skrev 2025-09-21 18:46:04 följande:

Jag har lite värk i magen som kommer och går. Tycker inte riktigt det känns som min ibs😛 sen har jag börjat få lite ömma bröst (eller så har de blivit ömma för att jag går och känner på dem ofta 😂). Men inför mens brukar jag ju inte ha ömma bröst förrän de sista ca 3-4 dagarna. Men nu är det ju typ en vecka kvar så är lite tidigt, om nu inte mensen kommer tidigare än den brukar efter äl. Dessutom har jag behövt kissa nattetid utan att jag har druckit massor på kvällen. 

Spännande! Samma för mig, känns annorlunda mot min ibs och upplever att magen är lite mer spänd men kan ju vara enbart progesteronet också så svårt att veta. Men minns absolut att jag behövde kissa på natten ofta när jag var gravid (slutade dock i MA), och brösten exploderade men kanske inte märkte det förrän efter bim? Minns bara att jag hade sjuka humörsvängningar när jag plussade. Hoppas dagarna går snabbt nu så att du kan få ett positivt test!
  • Anonym (anonym2026)
    Elisand skrev 2025-09-22 12:04:52 följande:

Bim idag på äl+11, negativt tidigt-test i morse. Inga tecken på mens ännu, men förväntar mig att den kommer senast ikväll som vanligt. Besviken över att ännu ett försök inte gick.. Det gör så ont ❤️ 

Åh vad tråkigt, hoppades verkligen för din skull❤️ kram
  • Anonym (anonym2026)
    Sarasi skrev 2025-09-22 12:44:04 följande:
    Ja dagarna går långsamt nu? Minns också att jag kissade ofta i tidigare graviditet, men det var för många år sedan och jag gjorde abort. Men exakt när saker inträffade i början är lite luddigt men minns att jag testade för att jag tyckte det var konstigt att jag hade haft ömma bröst så länge och molvärk i magen utan att mensen dök upp när den skulle. Minns även att jag då var så oerhört trött trots att jag sov bra på nätterna samt funderade över uvi för att jag kissade så ofta. Riktigt så är det inte nu, har snarare sovit sämre, men om jag är gravid så kanske de symtomen dyker upp mer under veckan. 
    Otroligt långsamt! Ja, precis, i takt med att HCG stiger lär alla tråkiga symtom som att behöva kissa ofta, sova dåligt, vara tröttare än vad man någonsin har upplevt, magproblem och förändrad aptit :P Jag gillade inte första trimestern så är lagom pepp på att behöva uppleva det igen, men just nu vill jag såklart inget hellre än att ha ett plus, oavsett hur många jobbiga veckor som väntar... 
  • Anonym (anonym2026)
    Elisand skrev 2025-09-22 16:18:10 följande:
    Sarasi skrev 2025-09-22 12:33:16 följande:
    Vad tråkigt! Håller fortfarande tummarna för dig att hcg bara är långsamt nu i början.

Tack för er omtanke ❤️ hoppet är väl inte ute helt förrän mensen faktiskt kommit, men känns lite hopplöst ändå när man testar med tidigt-test liksom.. 
    Visst tog du kosttillskott denna cykel? Kanske är du en av de som får plus senare, eller så är det i alla fall positivt att du lyckats få lutealfasen längre tänker jag.
  • Anonym (anonym2026)

Åh, lite frustrerande att inte kunna köpa ett test men är nog bättre att bara låta tiden ha sin gång ❤️ Om det inte går för mig denna cykeln ska jag se över mina tillskott. 

Jag är kluven men försöker tänka att kroppen behöver sin tid och att det kommer gå när min menscykel är återställd.  Hade väldigt sen ägglossning denna cykeln, är på äl+7 idag med fortsatt temp över cover line i alla fall? förra cykeln började brun flytning äl+8, mens äl+9. Gyn sa att allt såg bra ut när jag var där efter mensen, men vågar inte lita på det. Försöker ha som mål att lutealfasen åtminstone ska bli längre denna gången, men har redan testat för att det på något sätt vore kul att se hur tidigt man kan få positivt?? Så sjukt beteende 😅 förväntar mig dock inget förrän äl+10 så först i helgen finns det risk för besvikelse.

Elisand skrev 2025-09-22 22:53:37 följande:

Jag tar q10 och gravid-multivitamin just nu. Har inte fått mens idag som jag alltid brukar få senast på äl+11, så ja det är ju väldigt positivt att lutealfasen blir längre! 9-10 dagars lutealfas som jag har är ju på gränsen till för kort för att ägget ska hinna fästa. 

Jag var så säker på att jag skulle få mens idag så packade inte med mig några grav-tester och nu är jag hemifrån hela denna vecka med begränsade möjligheter att kunna köpa ett.. Så nu får tiden utvisa helt enkelt. Hoppas såklart fortfarande på mirakel och långsam hcg-ökning men har inte så jättestora hopp. 

Hur går det för dig? <3

• Anonym (anonym2026)
    Elisand skrev 2025-09-23 17:21:46 följande:

Åh,det ger mig lite hopp ändå. Jag lyckades köpa ett test här ändå, de hade bara digitalt ultratidigt (10 mlU) så det var ju bra, men har aldrig testat med digitalt förut. Känns lite för lyxigt och hoppfullt nästan 😂 Borde vänta till imorgon och ta det på morgonen men vet inte om jag lyckas. Eller försöka hålla mig några timmar nu och ta ikväll. Lite svårt att inte dricka något då jag ska äta middag snart liksom.. Känns också kanske lite onödigt när det var negativt igår att testa idag, men som du säger så måste ju liksom skiftet att bli positivt hända någon dag haha. 

åh och lite känslan av att jag bara hispar upp mig i onödan för sen kommer mensen säkert ändå direkt efter liksom.. 

Oh vad spännande, ser ju ut som en riktigt fin graf! Försök vänta tills imorgon så slipper du fundera på om urinen var för utspädd. Hoppas!! ❤️❤️
  • Anonym (anonym2026)

Åh vad tråkigt ❤️ förstår verkligen besvikelsen, kram ❤️

Elisand skrev 2025-09-24 06:02:18 följande:

Testade precis, negativt tyvärr. Var så säker att det skulle va positivt. Fick ännu lite högre temp i morse, mår illa och har ömma bröst äl+13. Men nu kan jag vara säker på att mensen borde komma snart och att min lutealfas den här cykeln förlängts, vilket är positivt. Trots det klart jag känner mig väldigt besviken :( 

• Anonym (anonym2026)

Hoppas att nästa cykel också ger dig längre lutealfas och att det hjälper dig att få ett plus nästa månad <3 

Elisand skrev 2025-09-25 16:27:16 följande:

Idag kom mensen :( Hoppar över till oktober-tråden. Lycka till ni som är kvar denna månad <3 Och grattis till alla som fått plus <3

Lovve123 - 1/9 ➕

Lily96 - 1/9

Juliflicka - 1/9 ➖

Lillrömpa - 1/9 ➖

anonym2026 - 1/9 ➖

Craigbob - 2/9 ➖

Elisand - 2/9 ➖

Aisof - 3/9 ➖

Hokusookusan - 4/9 ➕

Blomman1997 - 7/9 ➖

Universitetsbebis - 7/9 ➖

Rumpetrollet - 9/9 ➖

Skorpan - 9/9 ➖

Lalviv - 9/9

Jullan00 - 10/9 ➖

Mololo - 10/9 ➕

Neksta - 11/9 ➕

Tredje - 11/9 ➖

Memmis48 - 11/9 ➖

Miniblomma - 12/9 ➕

Qwerty1988 - 12/9 ➕

Annpor - 12/9 - ➕ 

Errorika - 13/9 ➖

Valentines - 14/9 ➖

Drömmar22 - 14/9 ➕

Annasandra - 14/9 ➖

RainbowFamilyDreams 14/9 ➕

Yny - 15/9 ➕

AnnieBeez - 16/9

Elly - 16/9 ➕

Bellis 9207 - 16/9 ➕

Loviisa92 - 16/9

En som längtar 17/9

Hoppaspånr1 - 19/9

anonym2026 - 19/9

Vallmo93 - 20/9

Elisand - 20/9 ➖

Nanathalie - 21/9 ➕

Försöktill3an - 21/9 ➕

lollip0p - 22/9

Lillkroken - 22/9 ➖

Isa94 - 23/9

anonym2026 - 27/9

Juliflicka - 27/9

Sarasi - 27/9

Moderjosefina - 28/9

Lunyum - 29/9 ➖

Craigbob - 29/9

• Anonym (anonym2026)

Är det någon annan som tempar med Apple Watch och upplever att temperaturen skiftar väldigt mycket pga. omgivande faktorer?

Jag har lärt mig att inte lägga så mycket vikt vid tempen så snart ägglossning bekräftats och vet att det bästa är att använda termometer, men imorse dippade min temp väldigt mycket. Passade därför på att tempa med termometern vilket gav +0,33 (innan jag gick upp ur sängen). Har varit väldigt varm senaste nätterna och inte kunnat sova med täcket över hela kroppen så tänker att det beror på det, men det är ändå lite störigt att inte kunna lita på klockan. Ska man behöva svettas för att få rätt temp liksom :)

En annan fundering är om ni brukar ha mycket flytningar efter ägglossning? Det känns som att det "rinner" på samma sätt som vid mens, men det är bara flytning... Hade liknande flytningar när jag var gravid men jag har exakt noll förväntningar. Just idag är jag inte stark, haha.

• Anonym (anonym2026)
    Anonym (Virrpannan) skrev 2025-09-25 19:48:47 följande:
    Jag har ofta rätt mkt flytningar innan BIM. Har jag nu också. Också känt mig extra varm senaste två nätterna/morgnarna. Inte tempat på några dagar, ska kolla imorrn, blev nyfiken på att se om den är extra hög 😄
    Har du torra eller vattniga flytningar? Jag har haft torra som inte känts fram tills idag (äl+9), mycket mer vattnigt. Har också mer känningar i livmodern idag jämfört med bara molvärk tidigare. Svårt när de flesta symtom kan tyda åt båda hållen.

Min temp har varierat under dessa dagar - vissa dagar extra hög, andra bara högre än vanligt. Trots att jag känt mig varmare har det alltså inte visat sig tydligt på tempen :)
Svar på tråden BIM september 2025