• Tecum

Särbo till sambo

Har alltid varit sambo och det är så jag vill ha det. Särbo är säkert bra på vissa sätt med det är bara ett finare ord för kk som man är exklusiv med.

• Tecum
    Anonym (Särbo) skrev 2025-08-07 19:33:04 följande:
    Herregud så dumt!

Inte din första tavla här på sajten visserligen...
    Haha, tänkte väl att vissa överkänsliga skulle bli sura av att säga som det är.

Men vad är skillnaden då?
  • Tecum
    Anonym (Särbo) skrev 2025-08-07 19:45:40 följande:
    Är du full eller?
    Du är inte känd för att vara stöddig!

Om du inte fattar skillnaden, i din ålder, då kan jag nog inte hjäpa dig.
    Att förklara en sån sak ska man inte behöva för en vuxen, normalsmart människa.
    Jag kanske har missbedömt dig... skulle nog begripit hur du är då när du satt och låtsades vara kvinna med anonymt nick och avslöjade dig när du råkade skriva med detta.

Jaja, skit samma.

Varför gifter du dig inte, varför bara låtsas vara ett par på riktigt? Vill hon inte eller? Demon
    Visst är jag gift, sedan över trettio år. Men nu gällde frågan boendeformen och som du vet måste man inte bo ihop fast man är gifta, man kan ändå vara särbo.

Men det helt okej att vara särbo, det verkar passa fler och fler. För mig känns det bra att dela vardagen med den man älskar, att somna och vakna tillsammans. Andra har inte det behovet och det är okej.
    Men jag vill påstå att det är en klar nivåskillnad mellan särbo och sambo vad gäller seriositet.
  • Tecum
    Anonym (ett gott skrattt åtminstone) skrev 2025-08-07 21:08:35 följande:

Som om särbos aldrig sover ihop eller vaknar tillsammans haha...

Nej, det är inte det. Möjligtvis om man kallar sig särbos efter att ha dejtat två månader men det finns många väldigt seriösa förhållanden där parterna inte vill eller KAN bo ihop på heltid. Sen spenderar många särbos veckor i sträck ihop så att de skulle liknas vid KK... jisses

Om man inte KAN bo ihop, t ex på grund av barn, är det en annan sak. Men då han man inte valt särbolivet utan tvingats till det.

Finns inget som hindrar att kk:s sover och vaknar ihop eller spenderar t ex semestern tillsammans. Det handlar mest om ordval.
  • Tecum
    Anonym (Särbo) skrev 2025-08-07 21:25:09 följande:
    Fy fan vad du är respektlös.

Det trodde jag faktiskt inte om dig.

Nog för att du degraderades mycket då du skrev din fultråd och låtsades vara kvinna, men du blev förlåten av oss medlemmar.
    Den här gången har du skitit i det blå skåpet.

Äg det.

Tänk om du visste vem som döljer sig bakom detta nick...
    På vilket sätt är jag dryg? Jag nedvärderar inte särbos utan säger att det är helt okej och ett eget val. Men jag föredrar sambo. Trodde inte du var så lättkränkt. Men jag förstår att du inte vågar ha ett fast nick...
  • Tecum
    Anonym (Distansrelation) skrev 2025-08-08 10:36:30 följande:
    Fast det var ju inte det du sa utan du sa att särbos är som att vara kk. 
    Men nu är det du som nedvärderar begreppet kk, jag ser inget fel i att vara kk. 
  • Tecum
    Anonym (Särbo) skrev 2025-08-08 14:44:49 följande:
    Lättkränkt?
    Jag är inte kränkt, varför skulle jag vara det?

JAg skiter väl i vad du tycker, du har visat vad du går för tidigare. Men det nämner du inget om, hoppas du att ingen annan fattar eller? När du låtsades vara en tjej men sen tabbade dig?
    Synd jag inte minns vad tråden hette, annars hade jag länkat den.

Du nedvärderar sambos när du jämställer det med kk. Fattar du inte det?

Till sist, jag diskuterar oftast helt andra ämnen här på sajten då jag använder mitt riktiga nick.
    Vill inte blanda in mitt privatliv i det. Där har du anledningen till att jag skriver som dubbelanonym här.

Jag sitter iaf inte här och låtsas vara någon annan...
    Jo du låtsas vara någon annan då du inte skriver under samma nick hela tiden. Snacka om kasta sten i glashus...  Jag nedvärderar inte särbos men kanske uppvärderar kk då jag inte ser det som något fel eller fult. Den gamla S-ledaren Juholt sa något bra när han kallade sin särbo för kulbo, det täcker in det mesta. Ingen tråkig vardag, bara träffas när båda vill och sedan gå åt varsitt håll.
  • Tecum
    En glad tjej skrev 2025-08-08 13:13:31 följande:
    Fast nä, det där är väl inte sant? Jag och min kille är särbos pga att vi väntar på att våra två äldsta barn, hans vuxna son och min vuxna dotter ska flytta hemifrån. Vi vill köpa ett hus och tycker inte att vi ska tvinga ihop två flygfärdiga unga vuxna till något de inte valt själv. Bättre att vänta ett år eller två tills de lämnat sina bon. 
    Du har rätt, som jag skrev i ett annat inlägg gäller det inte när man är särbos på grund av omständigheterna. Ni ska ju också flytta ihop när barnen är utflugna. Ni agerar klokt!
  • Tecum
    EpicF skrev 2025-08-21 22:28:28 följande:
    Så om man är gifta men väljer att inte bo ihop utan vara särbo, så är man gift kk? 

Vad är skillnaden mot att vara gift kk och "vanligt" kk? 

Förövrigt, hur kan man ens komma på tanken att anse att särbo är ett finare ord för kk? För du vet väl vad kk är? 🤔
    Som du säkert vet innebär ett äktenskap vissa juridiska förändringar, det är det ena. Dessutom är det ett sätt att visa att man verkligen menar allvar med relationen, åtminstone just då... Så ett giftermål är att uppgradera kulboförhållandet, precis som när sambor gifter sig.
    Sen övergår det mitt förstånd varför man gifter sig utan att vilja bo ihop, det juridiska går att fixa ändå. Men det finns folk till allt! 

Ja var går gränsen mellan kk och särbo? Jag tycker den är flytande, man kan vara exklusiv med en kk, göra saker ihop och träffa gemensamma vänner?

Var tycker du om Juholts uttryck kulbo? Ser du det också som kränkande?
  • Tecum
    Anonym (Särbo) skrev 2025-08-24 13:44:03 följande:
    Du alltså... är du verkligen seriös i det du skriver?

Numera litar jag aldrig på det du skriver, inte sen din ljugtråd där du låtsades vara kvinna.
    Varför skulle man eg bry sig om dina åsikter, du som ändå bara är oärlig?
    Varför svarar du då, inte ett vettigt ord utan bara personangrepp?
Svar på tråden Särbo till sambo