• Anonym (Hur?)

Varför förstår hon inte?

Jag är sjukskriven för utbrändhet & jag mår väldigt dåligt och om jag blir stressad blir måendet ännu värre.

Idag fick jag och maken besök av en vän/bekant i vår sommarstuga. 
    Jag har flera gånger sagt till henne hur jag mår och att det blir värre av stress. 
    Ändå tjatar hon på mig om allt möjligt,  lyssnar inte och gör tvärtemot vad vi säger till henne när hon går runt i huset och tittar i alla lådor och skåp.
    Vår son (vuxen) har ADHD och Tourette  så vi har varit på ett X antal möten , fått info mm eftersom det är många år sedan som sonen fick sina diagnoser. 
    Ändå ska denna vän/bekant  förklara skillnad mellan alla NPF-diagnoser.

Det slutade med att jag bara satt där, skakade i hela kroppen och grät hysteriskt. 
    Hur ska man få henne att förstå utbrändhet?

• Svar på tråden Varför förstår hon inte?
  • Tow2Mater

Vänner går inte runt i huset och tittar i alla lådor och skåp. Avsluta vänskapen/bekantskapen. 

• Anonym (a)

Svårt att lära någon att respektera gränser som ni förhoppningsvis är tydliga med.

• Anonym (H)

Släpp inte in människan.

• Anonym

När man har förklarat flera gånger och personen ändå fortsätter måste man gå till nästa steg, dvs att agera.
    Öppnar lådor och skåp: kliv fram och hindra henne, säg lugnt "nej där finns inget intressant"
    Om hon ändå fortsätter "Nej, nu är det dags att avsluta för idag. Jag följer med dig en bit" Mota henne mot hallen

• Anonym (SL)

Att du är utbränd innebär inte att andra automatiskt blir mer lyhörda och ser dina gränser....utan det är ju du som måste lära dig var dina gränser går och sätta dem gentemot andra innan du blir stressad och triggad.
    Du behöver även hitta sätt att "klara av" stressade situationer och det som triggar din stress för en stressfri vardag finns inte.

Jag har varit sjukskriven och fått omprogrammera min hjärna.
    Jag har hittat mina stresscopingstrategier men framförallt har jag lärt mig att sätta gränser, mot andra men  framförallt för mig själv.
    Jag har lärt mig vilka situationer eller beteenden hos andra som kan bli stressande och även lärt mig att läsa mitt eget mående för att kunna fatta kloka beslut.
    Jag har slutat ha orealistiska förväntningar på andra. Om jag inte mår hundra åker jag exempelvis inte hem till svärmor för jag vet hur gränslös hon är och just den dagen har jag kanske inte ork att sätta gränser eller sätta gränser på ett sjysst sätt...
    Jag har även "rensat bort" energitjuvar från mitt kompisumgänge....finns ingen anledning att umgås med människor som äter energi.
    Det räcker med de som man av olika anledningar inte helt kan undvika (som arbetskamrater, svärmor etc)

Mitt råd är att sluta tänk att vännen ska förstå, det behöver inte vara målet...hon kan kanske inte det...
    Bjud inte in henne på dagar du inte orkar och fundera på om vänskapen är något att ha i längden...

• Anonym (Bara dra!)

Men då kan man väl avsluta besöket med " Jag tror inte du behöver komma hit fler gånger för du kan ju inte bete dig vänligt, vettigt eller lyssna på vad vi säger. Hejdå!".

• Anonym (S)

Den där kompisens beteende är nog för mycket för de allra flesta... Hur reagerade hon när du började gråta?

• Anonym (Noa)

Hon förstår nog inte vad som framkallar stress hos dig men oavsett det, vill du ha en vän som är helt asocial, rotar bland era saker och tjatar på som en ångvält? 

• Anonym (jury)

Kanske borde du inte ha vänner och bekanta på besök i eran sommarstuga under nuvarande omständigheter. Det är ju jobbigt både att vara gäst och att ha gäster, och här har det ju uppenbart inte fungerat. 

Bjud inte in folk i eran stuga så länge du är utbränd. Det är ju heller inte så kul att vara gäst när värden bryter samman för att denne tycker att man tjatar och öppnar för många lådor.

• Anonym (Hur?)

En liten uppdatering:

Nu har jag sagt ifrån på skarpen till denna människa!
    Jag blev verkligen ARG och sa till henne att jag vill att du åker härifrån nu.
    Vi har sommarstuga så att man måste åka färja från den stan till fastlandet och hon sa att jag har båtbiljett tills i morgon så var ska jag ta vägen?
    Jag svarade att antingen bor du hos din kompis i den stan eller hotell. 
    Men hon fick inte bo hos sin kompis och har inte heller råd med 1 natt på hotell. 
    Denna människa tänkte fråga en granne i byn där vi har sommarstuga om hon får sova där inatt, personer som hon inte ens känner.
    Det slutade med att jag och min man betalar hotell för 1 natt.
    Och det är jag som är den elaka i detta fall enligt henne. 

• Anonym (Bra gjort!)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-08-09 16:15:41 följande:

En liten uppdatering:

Nu har jag sagt ifrån på skarpen till denna människa!
    Jag blev verkligen ARG och sa till henne att jag vill att du åker härifrån nu.
    Vi har sommarstuga så att man måste åka färja från den stan till fastlandet och hon sa att jag har båtbiljett tills i morgon så var ska jag ta vägen?
    Jag svarade att antingen bor du hos din kompis i den stan eller hotell. 
    Men hon fick inte bo hos sin kompis och har inte heller råd med 1 natt på hotell. 
    Denna människa tänkte fråga en granne i byn där vi har sommarstuga om hon får sova där inatt, personer som hon inte ens känner.
    Det slutade med att jag och min man betalar hotell för 1 natt.
    Och det är jag som är den elaka i detta fall enligt henne. 

Men vad var hennes reaktion på det du sa? Det är väl det viktigaste i sammanhanget? Kändes det som att hon förstod var hon hade gått över gränsen? Bad hon om ursäkt? Känns det som att hon inte kommer göra om det? 

Och make till manipulativ människa som får er att betala hotell?! Har hon råd att ta sig till er så har hon råd att boka om/boka ny tågbiljett eller ta in på vandrarhem/air bnb. Tyvärr fick hon inte riktigt smaka på konsekvenserna av sina handlingar fullt ut iom att ni betlade boende. Amen med tanke på det känns det (i kombination med allt det andra du nämnt) hoppas jag att du aldrig mer behöver träffa henne. Hade sett hotellkostnaden som en investering i min mentala hälsa att bli av med denna märkliga människa i mitt liv för gott med omedelbar verkan! 

Grattis till att ha sagt ifrån och distanserat dig från någon som bara verkar dränera och helt sakna självinsikt! Skrattande
  • Anonym (m)

Så utsätt dig inte för mer stress då. Nu vet du hur hon är, så bjud inte dit henne något mer.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Bra gjort!) skrev 2025-08-09 17:17:37 följande:
    Men vad var hennes reaktion på det du sa? Det är väl det viktigaste i sammanhanget? Kändes det som att hon förstod var hon hade gått över gränsen? Bad hon om ursäkt? Känns det som att hon inte kommer göra om det? 

Och make till manipulativ människa som får er att betala hotell?! Har hon råd att ta sig till er så har hon råd att boka om/boka ny tågbiljett eller ta in på vandrarhem/air bnb. Tyvärr fick hon inte riktigt smaka på konsekvenserna av sina handlingar fullt ut iom att ni betlade boende. Amen med tanke på det känns det (i kombination med allt det andra du nämnt) hoppas jag att du aldrig mer behöver träffa henne. Hade sett hotellkostnaden som en investering i min mentala hälsa att bli av med denna märkliga människa i mitt liv för gott med omedelbar verkan! 

Grattis till att ha sagt ifrån och distanserat dig från någon som bara verkar dränera och helt sakna självinsikt! Skrattande
    Jag sa till henne att du och jag ska inte träffas mer. Hon bara tittade på mig utan att säga något.
    Pengarna som vi betalade för 1 hotellnatt är värt att slippa må dåligt.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-08-09 17:20:41 följande:

Så utsätt dig inte för mer stress då. Nu vet du hur hon är, så bjud inte dit henne något mer.

Jag sa till henne att jag inte vill träffa henne igen. 
Svar på tråden Varför förstår hon inte?