• Anonym (Hanna)

Han vill inte spara till oss

Sambo och pappa till vårt barn verkar ha nöjt sig med att bara leva på. 

vi har inga framtidsplaner och sparar inte undan till barnet gemensamt (jag har börjat)

i min värld vill man väl spara gemensamt till ev hus eller radhus, planera för ett ev syskon , resor eller ha några gemensamma mål.

han är nöjd som det är, menar på att vi har det bra och ska vara nöjda med det vi har. skickar pengar till sin familj utomlands ibland, skänker ibland pengar till sitt trossamfund.

detta gör mig arg , det är väl vanligt att vilja ha gemensamma mål i ett förhållande? 

• Svar på tråden Han vill inte spara till oss
  • Anonym (Kalle)

Det är absolut det normala att vilja ha gemensamma mål i förhållandet och uppenbart prioriterar han sina släktingar. Detta är sådant ni borde pratat om innan ni gifte er och framför allt innan ni skaffade barn. Nu blir det tyvärr väldigt svårt att få till en ändring.

• Anonym (X)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-08-08 13:45:22 följande:

vi har inga framtidsplaner och sparar inte undan till barnet gemensamt (jag har börjat)

i min värld vill man väl spara gemensamt till ev hus eller radhus, planera för ett ev syskon , resor eller ha några gemensamma mål.

han är nöjd som det är, menar på att vi har det bra och ska vara nöjda med det vi har. skickar pengar till sin familj utomlands ibland, skänker ibland pengar till sitt trossamfund.

detta gör mig arg , det är väl vanligt att vilja ha gemensamma mål i ett förhållande? 

Ja, det är vanligt att man har gemensamma mål i en relation. Pratade ni inte om detta innan ni blev sambos och skaffade barn?

I vilket fall som helst, var glad att du bara är sambo. Då behåller du ditt sparande den dagen det tar slut. 
  • Anonym (spa)

Pratade ni inte om såna här saker när ni blev tillsammans och innan ni skaffade barn? Eller har han ändrat inställning jämfört med hur han tänkte tidigare?

Men för övrigt så finns det ju inget som säger att man måste spara till barnet, man måste inte köpa radhus eller hus, man måste inte ha fel än ett barn. Man måste inte resa och man kan vara nöjd med livet såsom det är.

Problemet blir ju om in inte tycker lika om dessa viktiga saker. Och det hade ju varit bättre om ni kom på det innan ni sydde ihop ert liv och skaffade barn tillsammans. 
  • Xenia

han är nöjd som det är, menar på att vi har det bra och ska vara nöjda med det vi har. skickar pengamr till sin familj utomlands ibland, skänker ibland pengar till sitt trossamfund.

Ni tycks tänka helt olika och inte tycks ni ha diskuterat sådana viktiga saker innan ni skaffade barn ihop.

1. Man sparar alltid till sitt barn och även för trygghet i framtiden. Vad händer om någon av er blir sjuk och inte längre kan jobba?

2. Andra föräldrar sparar troligen till sitt barn, t ex för körkort eller insats till lägenhet. Ert/era barn kommer att få sämre förutsättningar än deras klasskamrataer och vänner

4. Ni bor tydligen i lägenhet och han är nöjd med det. Och det är ju inte nödvändigt att bo i villa eller radhus, särskilt inte om man bara har ett barn.

5. Är hans släktingar fattiga? Då kan det vara rimligt att han skickar pengar till dem. Ni får förklara för ert/era barn att deras kusiner behöver pengarna mer, när de vill ha något dyrt. Svenska barn är vanligen rätt bortskämda (ny mobil varje år etc).

6. Vill han inte besöka sina släktingar? Ni får inskränka utlandsresorna till hans hemland.

Det som är självklart för dig är inte självklart för honom. Det är vad som händer när man flyttar ihop med någon från en annan kultur. Du kan ju försöka förklara "här i Sverige brukar föräldrar spara till sina barn men inte till sina föräldrar och syskon", men det finns ingen garanti att du lyckas övertyga honom.
  • Anonym (spa)
    Xenia skrev 2025-08-08 14:08:10 följande:
    Ni tycks tänka helt olika och inte tycks ni ha diskuterat sådana viktiga saker innan ni skaffade barn ihop.

1. Man sparar alltid till sitt barn och även för trygghet i framtiden. Vad händer om någon av er blir sjuk och inte längre kan jobba?

2. Andra föräldrar sparar troligen till sitt barn, t ex för körkort eller insats till lägenhet. Ert/era barn kommer att få sämre förutsättningar än deras klasskamrataer och vänner

4. Ni bor tydligen i lägenhet och han är nöjd med det. Och det är ju inte nödvändigt att bo i villa eller radhus, särskilt inte om man bara har ett barn.

5. Är hans släktingar fattiga? Då kan det vara rimligt att han skickar pengar till dem. Ni får förklara för ert/era barn att deras kusiner behöver pengarna mer, när de vill ha något dyrt. Svenska barn är vanligen rätt bortskämda (ny mobil varje år etc).

6. Vill han inte besöka sina släktingar? Ni får inskränka utlandsresorna till hans hemland.

Det som är självklart för dig är inte självklart för honom. Det är vad som händer när man flyttar ihop med någon från en annan kultur. Du kan ju försöka förklara "här i Sverige brukar föräldrar spara till sina barn men inte till sina föräldrar och syskon", men det finns ingen garanti att du lyckas övertyga honom.
    Jag vet inte vad du lever i för verklighet, men den verkar inte vara densamma som för andra. 

Nej, man sparar inte alltid till sitt barn. Alla gör inte det, alla kan inte det. Och de flesta kan inte spara så mycket att det skulle täcka upp för tex en sjukperiod eller arbetslöshet. Utan då har man sjukförsäkring eller A-kassa. 

Alla barn kommer att ha olika förutsättningar naturligtvis. Finns massor av föräldrar som inte kan spara en enda krona till sina barn, och andra som kan bekosta lägenheter, utlandsstudier och allt möjligt. 

Vem har påstått att det är barnens kusiner som får pengar av mannen? Snarare troligt att det är föräldrarna eller tom far/morföräldrar. 

Och vad menar du med annan kultur? Att mannen är från ett annat land? För alla som kommer från samma land tycker exakt lika om allting eller?
  • Xenia

Har man väldigt dålig ekonomi så klarar man inte av att spara. Men här var ju inte det problemet, utan att mannen skickar iväg de pengar han skulle kunnat spara till sina släktingar i stället.

Ja, jaq tycker att det tyder på en annan kultur.

• Suzzan99

Är du hemma och är fl medan han jobbar? Låter som att han sörjer sig själv och sina egna intressen. Han sparar säkert till sitt egna konto.

• elmadumle

Vill du verkligen leva med en man som prioriterar släkten och sitt trossamfund? Han får välja - skicka pengar utomlands eller leva med dig och barnet.

• Meddelande borttaget
  • Suzzan99
    Hmmumma skrev 2025-08-08 14:55:36 följande:
    Varför ska man spara till sina barn? Lär barnen att spara själva istället!
    Uppmuntra barnen att skaffa extrajobb tidigt och lär dem att skaffa ekonomi själva.
    Det ena förtar inte det andra vilket du också innerst inne begriper. Men det är en känslig fråga. Själv så lär jag mina barn värdet av pengar samtidigt som jag givetvis sparar separat till dem i mitt namn.
Svar på tråden Han vill inte spara till oss