• Anonym (Hanna)

Han vill inte spara till oss

Sambo och pappa till vårt barn verkar ha nöjt sig med att bara leva på. 

vi har inga framtidsplaner och sparar inte undan till barnet gemensamt (jag har börjat)

i min värld vill man väl spara gemensamt till ev hus eller radhus, planera för ett ev syskon , resor eller ha några gemensamma mål.

han är nöjd som det är, menar på att vi har det bra och ska vara nöjda med det vi har. skickar pengar till sin familj utomlands ibland, skänker ibland pengar till sitt trossamfund.

detta gör mig arg , det är väl vanligt att vilja ha gemensamma mål i ett förhållande? 

• Svar på tråden Han vill inte spara till oss
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (spa)
    Xenia skrev 2025-08-08 14:37:37 följande:

Har man väldigt dålig ekonomi så klarar man inte av att spara. Men här var ju inte det problemet, utan att mannen skickar iväg de pengar han skulle kunnat spara till sina släktingar i stället.

Ja, jaq tycker att det tyder på en annan kultur.

Så du menar att prioriteringar i livet ser likadana ut för alla människor som kommer från samma land? Men skiljer sig där man kommer från olika länder?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (R)
    Hmmumma skrev 2025-08-08 14:55:36 följande:
    Varför ska man spara till sina barn? Lär barnen att spara själva istället!
    Uppmuntra barnen att skaffa extrajobb tidigt och lär dem att skaffa ekonomi själva.
    Varför ska man skicka pengar till släktingar och trossamfund? Varför är de viktigare än ens barn?
  • Anonym (R)

Spara på egen hand till dig och barnet, separerar ni är det bara ditt. Ja för svenskar är det normalt att spara till kärnfamiljen och göra planer med dem, men för många andra är det viktigast med ens föräldrar och syskon och med de religiösa ledarna. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Han vill inte spara till oss