• Anonym (G)

Tvätta, hur ofta?

Hur vanlig/ovanligt är det att köra en tvättmaskin per dag? Om man har en tvättmaskin i sin lgh och ej tillgång till tvättstuga.

Jag försöker att inte göra det. Men har ångest kring bakterier och har allergier. Får typ ångest för att jag tvättar varje dag.

Hur ofta tvättar ni? 

• Svar på tråden Tvätta, hur ofta?
  • Anonym (G)
    Anonym (Nära nog) skrev 2025-08-09 09:09:23 följande:

Blir nog inte en varje dag, men 4-5 maskiner i veckan. Dock är vi två vuxna och ett barn samt har hund som också har filtar och handdukar som ska tvättas ibland, och som gör att kläderna blir smutsiga snabbare med tassavtryck och så. 

Lite mindre sommartid eftersom kläderna vi har på oss inte är så skrymmande. 

Sen beror det ju på hur stor maskin man har. Hade en pytteliten toppmatad i en tidigare lägenhet och med den i nuvarande familjesituation hade jag behövt tvätta dubbelt så mycket. 

Men lyckas du fylla en maskin per dag, verkligen? Eller tvättar du halva maskiner? 

Nej inte fulla maskiner. tex på måndag, sängkläder. Tisdag, mopp och trasor från städning. Onsdag, kläder. torsdag, jeans och kläder jag har ute för det vill jag tvätta separat. Fredag, handdukar. Lördag, svettades mycket så behövde köra kläder igen. En dag kan jag oftast klara att hoppa över. 

• Mia448
    Tobben skrev 2025-08-09 09:20:43 följande:

En maskin per vecka, sällan mer, ibland mindre.
    Kläder är ingen bakteriehärd.

Man tvättar ju mer än kläder dock tex Lakan, handdukar och trasor/mopp. 
  • Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2025-08-09 09:25:02 följande:

Nej inte fulla maskiner. tex på måndag, sängkläder. Tisdag, mopp och trasor från städning. Onsdag, kläder. torsdag, jeans och kläder jag har ute för det vill jag tvätta separat. Fredag, handdukar. Lördag, svettades mycket så behövde köra kläder igen. En dag kan jag oftast klara att hoppa över. 

Oj, har du så ont om kläder mm, så du måste köra halva maskiner? Eller bakterieskräck?
  • Mia448
    Anonym (M) skrev 2025-08-09 09:17:17 följande:

Men då tvättar du inte fulla maskiner. Det får ju plats mer än sju trosor och några BH:ar i en maskin. 

Jag slänger in mina vita trosor och BH:ar när jag kör sängkläder. 

Inte så fräscht att låta underkläder ligga i tvättkorgen längre än en vecka.
  • Tobben
    Mia448 skrev 2025-08-09 09:26:55 följande:
    Man tvättar ju mer än kläder dock tex Lakan, handdukar och trasor/mopp. 
    Jag tvättar kläder, sängkläder och handdukar samtidigt.
    Moppar tvättar jag inte i tvättmaskin.
  • Anonym (M)
    Mia448 skrev 2025-08-09 09:29:35 följande:
    Oj, vad händer då?

Är dina underkläder så kladdiga?
  • Tobben
    Mia448 skrev 2025-08-09 09:29:35 följande:
    Jo!
    Det finns inget ofräscht med att tvätta fulla maskiner. 
  • Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2025-08-09 09:28:04 följande:
    Oj, har du så ont om kläder mm, så du måste köra halva maskiner? Eller bakterieskräck?
    ja bakterieskräck. Tvättar ju också jeans i 30-40 grader och andra kläder i högre temperatur om det lasset innehåller strumpor och underkläder. Så blir separat 
  • Anonym (Nära nog)
    Anonym (G) skrev 2025-08-09 09:25:02 följande:

En lösning kan kanske vara att du köper på dig lite fler uppsättningar, och samlar till hela maskiner? Jag tror det blir billigare och smidigare i längden. 

Sen tycker jag att det är överdrivet att tvätta kläder du har ute separat från resten av kläderna. Det blir ju rent efter att du har tvättat det oavsett, eller hur? Och handdukar kan man ju köra med lakan, det tål oftast 90 grader dessutom, om du är rädd för bakterier. 

Mitt råd till dig är nog att försöka råda bot på den ängslan du har kring bakterier, det låter jobbigt både praktiskt och mentalt. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Nära nog) skrev 2025-08-09 09:35:20 följande:
    En lösning kan kanske vara att du köper på dig lite fler uppsättningar, och samlar till hela maskiner? Jag tror det blir billigare och smidigare i längden. 

Sen tycker jag att det är överdrivet att tvätta kläder du har ute separat från resten av kläderna. Det blir ju rent efter att du har tvättat det oavsett, eller hur? Och handdukar kan man ju köra med lakan, det tål oftast 90 grader dessutom, om du är rädd för bakterier. 

Mitt råd till dig är nog att försöka råda bot på den ängslan du har kring bakterier, det låter jobbigt både praktiskt och mentalt. 
    Jag fick en svår infektion som barn som blev kronisk, och då fick jag höra av läkaren att jag behövde hålla såret rent. Det var då det började. KBT har inte hjälpt. Men jag försöker verkligen att stå emot 
Svar på tråden Tvätta, hur ofta?