• Anonym (G)

Tvätta, hur ofta?

Hur vanlig/ovanligt är det att köra en tvättmaskin per dag? Om man har en tvättmaskin i sin lgh och ej tillgång till tvättstuga.

Jag försöker att inte göra det. Men har ångest kring bakterier och har allergier. Får typ ångest för att jag tvättar varje dag.

Hur ofta tvättar ni? 

• Svar på tråden Tvätta, hur ofta?
  • Maac
    Anonym (G) skrev 2025-08-09 09:25:02 följande:

Nej inte fulla maskiner. tex på måndag, sängkläder. Tisdag, mopp och trasor från städning. Onsdag, kläder. torsdag, jeans och kläder jag har ute för det vill jag tvätta separat. Fredag, handdukar. Lördag, svettades mycket så behövde köra kläder igen. En dag kan jag oftast klara att hoppa över. 

Det kan vara en idé att kontakta kbt-terapeut igen, eller verkligen jobba med att stå emot själv. Kan inte vara kul att leva med sådan stress, och väldigt dåligt för miljön och kläderna att tvättas för ofta. När kbt inte funkar kan det bero på många anledningar, att man inte fick bra kontakt med terapeuten, att man inte pushades tillräckligt hårt, att man inte själv utmanade sig själv tillräckligt mycket, att man inte fortsatt och hållit i det man jobbat med. 

Börja utsättas dig redan den här veckan genom att spara några använda underkläder längst ner i korgen och tvätta dem först nästa vecka. Slå också ihop två kategorier, handdukar och sängkläder. 

Allt som inte är kläder och kan tvättas i 60 eller 90 kan du köra tillsammans. Eventuellt uppdelat i mörkt och ljust. Mina handdukar och lakan är så välanvända att de inte färgar längre. Finns ingen som helst anledning att inte köra lakan och handdukar tillsammans. Se till att hela maskinen blir full. 

Det du har utomhus och inomhus blir exakt lika rent så det finns ingen anledning att tvätta kläder separat av den anledningen.

Och det är inte farligt med smutsiga kläder i tvättkorgen. De kan ligga där och väntas på sin tur. 
  • Anonym (Tvättaren)
    Jemp skrev 2025-08-09 09:07:44 följande:
    Det behöver den inte alls. Och ytterkläder tvättas i regel inte varje vecka (Men du kanske menar vardagskläder?)
    Okej, "vardagskläder." Kallade det ytterkläder för att särskilja det från underkläder, som man förstås inte blandar i samma tvättmaskin.
  • Anonym (Tvättaren)
    Anonym (G) skrev 2025-08-09 09:48:03 följande:
    Jag fick en svår infektion som barn som blev kronisk, och då fick jag höra av läkaren att jag behövde hålla såret rent. Det var då det började. KBT har inte hjälpt. Men jag försöker verkligen att stå emot 
    Det är bara sunt att vara hygienisk. Folk borde ha mer respekt för bakterier, med tanke på den kraftiga ökningen av infektioner.
  • Tobben
    Anonym (Tvättaren) skrev 2025-08-09 11:02:37 följande:
    Okej, "vardagskläder." Kallade det ytterkläder för att särskilja det från underkläder, som man förstås inte blandar i samma tvättmaskin.
    Man blandar visst!
    Underkläder, kläder, ytterkläder, sängkläder och handdukar. Allt i samma!
  • Anonym (Q)

När vi hade hus och egen tvättmaskin tvättade jag när respektive sortering var full, tex ljus 60 när vi bytte i sängarna, mörk 40 när den tvättkorgen var full nog etc. Sommartid kunde jag ta 4 maskiner i följd f.a hänga ut i gott torkväder och få allt rent à la allmän tvättstuga.

När jag bodde själv tvättade jag var 14e dag 4 maskiner, så motsvarande 2 maskiner/v. 

Det som kan ligga en vecka i tvättkorgen blir inte toxiskt av att vänta längre på en full maskin. Viktigt dock att inte lägga i fuktiga/blöta kläder utan att allt är torr tnär det läggs i tvättkorgen.

• Jemp
    Varför gör du inte det?
  • Anonym (S)
    Anonym (G) skrev 2025-08-09 08:33:22 följande:

Jag försöker att inte göra det. Men har ångest kring bakterier och har allergier. Får typ ångest för att jag tvättar varje dag.

Så du får ångest om du tvättar och ångest om du inte tvättar? Det låter riktigt jobbigt.

Det vore nog bra om du gjorde ett nytt försök att söka vård. KBT är ju inte den enda tillgängliga behandlingen mot ångest. Tyvärr behöver man ofta söka flera gånger för samma sak innan man får bra hjälp.

Angående hur mycket vi tvättar så blir det runt fem maskiner i veckan på två vuxna. Vi sorterar efter färg och tvättprogram, men i övrigt blandas det rätt friskt.
  • Krocko
    Anonym (S) skrev 2025-08-09 12:39:09 följande:
    Så du får ångest om du tvättar och ångest om du inte tvättar? Det låter riktigt jobbigt.

Det vore nog bra om du gjorde ett nytt försök att söka vård. KBT är ju inte den enda tillgängliga behandlingen mot ångest. Tyvärr behöver man ofta söka flera gånger för samma sak innan man får bra hjälp.

Angående hur mycket vi tvättar så blir det runt fem maskiner i veckan på två vuxna. Vi sorterar efter färg och tvättprogram, men i övrigt blandas det rätt friskt.
    Vi är också två vuxna, vi tvättar bara ungefär två maskiner i veckan.
  • Anonym (S)
    Krocko skrev 2025-08-09 12:42:47 följande:
    Vi är också två vuxna, vi tvättar bara ungefär två maskiner i veckan.
    Ok
  • Anonym (Mimmi)
    Som man givetvis tvättar i samma tvätt.
    Allt blir rent så vad är problemet?
Svar på tråden Tvätta, hur ofta?