Inlägg från: Anonym (Burken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Burken)

Hur sorterar ni er tvätt?

Märkt att det skiljer sig väldigt från hushåll till hushåll, så nu undrar jag hur det brukar se ut och vilket system som är vanligast. 

Innan min sambo flyttade in hos mig tvättade han allt i 40 grader i samma maskin, alltså ingen sortering alls. 

Själv tvättar jag alltid lakan, handdukar, strumpor och underkläder i minst 60 grader. Samma med hundens filtar (brukar bli en egen maskin). Ibland drar jag till med en 90-tvätt om andan faller på. Även sport- och arbetskläder brukar få en 60-tvätt om plaggen ifråga tål det. 

Resten av kläderna brukar tvättas i 40 grader, där jag sorterar ut vita finkläder och kör en vittvätt när jag har tillräckligt för att fylla en maskin. 

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?
  • Anonym (Burken)
    Filosofax skrev 2025-08-09 20:22:57 följande:

Sorterar i ljust, vitt och mörkt/svart
    60-tvätt lakan, handdukar, underkläder, vid behov pyjamaser, jeans och smutsiga bomullskläder
    40-tvätt övriga kläder, använder sporttvättmedel om det är sportkläder. Ättika ibland också.
    fintvätt 30 - det som inte tål vanlig bommullstvätt, använder då fintvättmedel.

Saknar en begagnad toppmatad Cylinda jag hade för längesedan. Oj vad den sköljde bra, allt blev så fräscht. Idag är maskinerna miljövänligare vilket såklart är toppen men jag kan sakna känslan av att allt blivit riktigt sköljt. Är kanske knäpp, tycker nästan att det är trivsamt att tvätta. Njuter av att torka ute men det är ganska sällan det funkar i blöta Västsverige. Visst är det härligt att ta fram ett rent lakan som doftar av sol och vind.

Åh, haha, som jag kan relatera. Hade också en toppmatad Cylinda. Ogillade att den var toppmatad men banne mig så rent allt blev. Och jag är så glad att jag bor i hus nu och kan torka på lina i trädgården igen. Det blir en annan känsla!

Tack till alla som delar med sig!!
  • Anonym (Burken)
    Anonym (S) skrev 2025-08-09 22:10:55 följande:

Jag tvättar allt i Max 40 grader och det blir rent. Onödigt att tvätta i 60 grader eller vad gör ni med era lakan? 😁

De blir ju svettiga, man kanske dreglar i sömnen, har sex, ett barn som kissar i sängen... Rätt mycket kroppsvätskor helt enkelt och i den varma fuktiga sängmiljön frodas ju mikroorganismer och kvalster. Därav 60-tvätt. Sen behöver i alla fall jag nästan koka örngotten för att killens klibbiga hårvax ska tvättas ur...
  • Anonym (Burken)
    Anonym (S) skrev 2025-08-09 23:18:26 följande:
    Och vad händer om man inte tvättar i 60 grader tänker du? Våra lakan är rena och fina, doftar fräscht trots 40 grader. Verkar däremot jobbigt med hårvaxet.
    Lägger mig inte alls i hur andra gör, funkar det för er är det ju toppen! Men för min egen skull tycker jag att det känns bättre/renare att ha tvättat i 60. Sedan kan det vara en rest från mitt omsorgsjobb, där allt tvättas i 90 för att anses som rent. 
  • Anonym (Burken)
    Anonym (A) skrev 2025-08-10 11:34:57 följande:

Läst att moderna tvättmedel och maskiner gör att det räcker med 40 grader men tycker inte att det stämmer. Använder parfymfritt och särskilt badlakan luktar mycket fräschare efter 60-tvätt.

Fast kvalster, bakterier och mögelsporer struntar nog i vilket årtal maskinen är gjord. Så jag håller med dig. 
    Postman skrev 2025-08-10 11:10:24 följande:
    Gör i stort sett detsamma. Skulle vara intressant också att veta vilka tvättmedel och eventuellt sköljmedel som folk använder. 

Använder lite olika, men ofta typ Skona tvättmedel. Använder bara sköljmedel, då Comfort, till hundfiltar och sängkläder till oss vuxna. Fläckbehandlar med galltvål och kan lägga plagg som luktar lite skumt i ättika ibland. 
Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?