• Anonym (Burken)

Hur sorterar ni er tvätt?

Märkt att det skiljer sig väldigt från hushåll till hushåll, så nu undrar jag hur det brukar se ut och vilket system som är vanligast. 

Innan min sambo flyttade in hos mig tvättade han allt i 40 grader i samma maskin, alltså ingen sortering alls. 

Själv tvättar jag alltid lakan, handdukar, strumpor och underkläder i minst 60 grader. Samma med hundens filtar (brukar bli en egen maskin). Ibland drar jag till med en 90-tvätt om andan faller på. Även sport- och arbetskläder brukar få en 60-tvätt om plaggen ifråga tål det. 

Resten av kläderna brukar tvättas i 40 grader, där jag sorterar ut vita finkläder och kör en vittvätt när jag har tillräckligt för att fylla en maskin. 

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?
  • Anonym (Lotten)

Lakan, handdukar och underkläder i 60. Delas upp i vitt och kulör. Det mesta annat körs i 30 eller 40 (det blir lite olika), uppdelat i vitt och kulör. Och så några få saker som körs i fin- eller ulltvätt. 

• Anonym (Mix & match)

Träningskläder i 60, separat. Har egen tvättkorg till det för annars börjar övrig tvätt lukta av min mans karlsvett.

Vanliga underkläder, handdukar och lakan 60.
    Vittvätt kläder 40.
    Kulörtvätt kläder 40.

Finkläder/plagg med tvättråd som kräver det, Fintvätt 30. Har även en mindre tvättkorg till dem så de inte blandas med underkläder och sånt man svettas mer i.

90 har jag bara använt för att rengöra tvättmaskinen ibland eller vid några få bajsolyckor när barnen var små.

• Anonym (Mix & match)

Tillägg: Sportkläder tvättar vi i 60 vare sig de gillar det eller inte, för det blir inte rent i 40 och vi har råd att byta ut när det behövs.

• LFF

Lakan tvättas ofta separat för jag orkar inte leta underkläder i dem sen när de torkat. Körs som regel på 60 grader.

Badlakan, handdukar, strumpor och underkläder i bomull körs i 60. Badlakan och handdukar körs även i 90 med jämna mellanrum. 

Övriga kläder i 40. Sorterar ut ljus tvätt om jag vet att det finns sådant som färgar av sig, sparar inte för att fylla en maskin för jag har väldigt lite ljus tvätt.

Linnekläder körs separat med kortare centrifugering. Yllekläder likaså och dessutom på 30 eller handtvättsprogrammet. 

• cosinus

Vit 60 (lakan, handdukar och underkläder)
    Färgad 60 (lakan, handdukar och underkläder)

om vi har nog mycket ljusa sängkläder så det fyller en maskin kör jag ibland en 90 för dessa

sen kör jag resten i 40

vit
    röd/gul/orange/rosa
    blå/grön/brun isch (eg det som inte är svårt eller i gul-röd-skala)
    svart

vi är 6 personer i familjen så det blir fullt ändå. 

träningskläder lägger jag ibland i ättiksbad likaså andra kläder som kan tänkas dra till sig sunkig lukt. 

• Anonym (K)

90 - städtrasor
    60 - lakan, handdukar, underkläder
    30 - svart, blått vanliga kläder
    30 - alla andra vanliga kläder

40 - ibland för vanliga kläder som är extra ofräscha och tål det
    Samt program för ulltvätt eller handtvätt ibland vid behov

• klyban

Mörka kläder av alla sorter i en och de som har lite gälla färger, och sen det ljusa och vita i en.

Och ALDRIG annat än 40grader, idag behövs inte mer grader.
    Enda undantaget kan vara underkläder och återkommande problem med underlivet.
    Skett en gång under 30år vi höjt tempen för underkläder, och där var när sambon hade återkommande problem med urininfektioner och nått mer konstig symptomen då.

Men med medicin och förebyggandeåtgärder, så sluta det.
    Sen om man til slut lyckades stoppa problemet, eller om just 60 grader var det som hjälpte, ja, det har ingen jävel en aning om.

Men annars köra högre än 40grader, finns ingen anledning. mer än för de som har fix idéer om "bakterier".

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Filosofax

Sorterar i ljust, vitt och mörkt/svart
    60-tvätt lakan, handdukar, underkläder, vid behov pyjamaser, jeans och smutsiga bomullskläder
    40-tvätt övriga kläder, använder sporttvättmedel om det är sportkläder. Ättika ibland också.
    fintvätt 30 - det som inte tål vanlig bommullstvätt, använder då fintvättmedel.

Saknar en begagnad toppmatad Cylinda jag hade för längesedan. Oj vad den sköljde bra, allt blev så fräscht. Idag är maskinerna miljövänligare vilket såklart är toppen men jag kan sakna känslan av att allt blivit riktigt sköljt. Är kanske knäpp, tycker nästan att det är trivsamt att tvätta. Njuter av att torka ute men det är ganska sällan det funkar i blöta Västsverige. Visst är det härligt att ta fram ett rent lakan som doftar av sol och vind.

Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?