• LFF

Hur sorterar ni er tvätt?

Lakan tvättas ofta separat för jag orkar inte leta underkläder i dem sen när de torkat. Körs som regel på 60 grader.

Badlakan, handdukar, strumpor och underkläder i bomull körs i 60. Badlakan och handdukar körs även i 90 med jämna mellanrum. 

Övriga kläder i 40. Sorterar ut ljus tvätt om jag vet att det finns sådant som färgar av sig, sparar inte för att fylla en maskin för jag har väldigt lite ljus tvätt.

Linnekläder körs separat med kortare centrifugering. Yllekläder likaså och dessutom på 30 eller handtvättsprogrammet. 

• LFF
    Anonym (S) skrev 2025-08-09 23:18:26 följande:
    Och vad händer om man inte tvättar i 60 grader tänker du? Våra lakan är rena och fina, doftar fräscht trots 40 grader. Verkar däremot jobbigt med hårvaxet.
    Att de ser rena och fina ut samt luktar gott betyder inte att all skit är borta tyvärr. På samma vis som när de visat med campbylobacter och kyckling om man inte gör rent ordentligt. Det ser rent ut efter att man bara torkat av men det är inte rent när du kollar med sånt där ljus. 

Men, om du är nöjd med att tvätta i 40, fortsätt. Jag fortsätter att köra i 60 och ibland 90. 
  • LFF
    Postman skrev 2025-08-10 11:10:24 följande:
    Gör i stort sett detsamma. Skulle vara intressant också att veta vilka tvättmedel och eventuellt sköljmedel som folk använder. 
    Skona, både tvättmedel och sköljmedel. 
Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?