• Anonym (Burken)

Hur sorterar ni er tvätt?

Märkt att det skiljer sig väldigt från hushåll till hushåll, så nu undrar jag hur det brukar se ut och vilket system som är vanligast. 

Innan min sambo flyttade in hos mig tvättade han allt i 40 grader i samma maskin, alltså ingen sortering alls. 

Själv tvättar jag alltid lakan, handdukar, strumpor och underkläder i minst 60 grader. Samma med hundens filtar (brukar bli en egen maskin). Ibland drar jag till med en 90-tvätt om andan faller på. Även sport- och arbetskläder brukar få en 60-tvätt om plaggen ifråga tål det. 

Resten av kläderna brukar tvättas i 40 grader, där jag sorterar ut vita finkläder och kör en vittvätt när jag har tillräckligt för att fylla en maskin. 

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?
  • Blond tjej

Ljust 40 grader 
    Mörkt 40 grader 
    Sänglinne 60 grader 
    Underkläder  60 grader 
    Fintvätt 30 grader 

• Anonym (kl)

Har inte så mycket vitt så allt går i samma på 40, undantaget handdukar&lakan som går i 60. Brukade köra underkläder i 60 men med tanke på att jag tvättar för en blev det hela inte hållbart i volym så de går med vanliga kläder nu.

• Anonym (Ina)

Trosor; strumpor och städtrasor 60
    Lakan 60
    Handdukar tillsammans med nån av dessa. Blandar helst inte de två för det försvinner jämt nåt i ett påslakan.

40 på det mesta annat. Kör nån vit och nån röd-rosa 40 nån gång per månad, har inte så många plagg i dessa färger. Annars går det mesta tillsammans.

Har några klänningar och nån kavaj som går separat på 30 eller handtvättsprogram.

• Anonym (Burken)
    Filosofax skrev 2025-08-09 20:22:57 följande:

Sorterar i ljust, vitt och mörkt/svart
    60-tvätt lakan, handdukar, underkläder, vid behov pyjamaser, jeans och smutsiga bomullskläder
    40-tvätt övriga kläder, använder sporttvättmedel om det är sportkläder. Ättika ibland också.
    fintvätt 30 - det som inte tål vanlig bommullstvätt, använder då fintvättmedel.

Saknar en begagnad toppmatad Cylinda jag hade för längesedan. Oj vad den sköljde bra, allt blev så fräscht. Idag är maskinerna miljövänligare vilket såklart är toppen men jag kan sakna känslan av att allt blivit riktigt sköljt. Är kanske knäpp, tycker nästan att det är trivsamt att tvätta. Njuter av att torka ute men det är ganska sällan det funkar i blöta Västsverige. Visst är det härligt att ta fram ett rent lakan som doftar av sol och vind.

Åh, haha, som jag kan relatera. Hade också en toppmatad Cylinda. Ogillade att den var toppmatad men banne mig så rent allt blev. Och jag är så glad att jag bor i hus nu och kan torka på lina i trädgården igen. Det blir en annan känsla!

Tack till alla som delar med sig!!
  • Anonym (Tvättfatet)

Jag kör all 60 graders tvätt i samma maskin, underkläder, strumpor, handdukar och sängkläder 

Vittvätt 40 grader 

kulörtvätt 40 grader 

svarta kläder 40 grader 

handtvätt/fintvätt på plagg där det behövs 

• Anonym (S)

Jag tvättar allt i Max 40 grader och det blir rent. Onödigt att tvätta i 60 grader eller vad gör ni med era lakan? 😁

• felicityporter

Jag har ju aldrig jättemycket tvätt då det bara är mina och ibland pojkvännens kläder jag tvättar och brukar köra på:

30 för vanliga kläder samt underkläder (då mina underkläder är ömtåliga)
    40 för såna kläder jag tycker blivit extra smutsiga
    60 för handdukar, lakan, strumpor och sånt 

Sorterar aldrig efter färg om jag inte vet att jag precis köpt något nytt som är i en stark färg som eventuellt riskerar att färga av sig vid första tvättarna 

• Anonym (Burken)
    Anonym (S) skrev 2025-08-09 22:10:55 följande:

Jag tvättar allt i Max 40 grader och det blir rent. Onödigt att tvätta i 60 grader eller vad gör ni med era lakan? 😁

De blir ju svettiga, man kanske dreglar i sömnen, har sex, ett barn som kissar i sängen... Rätt mycket kroppsvätskor helt enkelt och i den varma fuktiga sängmiljön frodas ju mikroorganismer och kvalster. Därav 60-tvätt. Sen behöver i alla fall jag nästan koka örngotten för att killens klibbiga hårvax ska tvättas ur...
  • Anonym (S)
    Anonym (Burken) skrev 2025-08-09 23:00:24 följande:
    De blir ju svettiga, man kanske dreglar i sömnen, har sex, ett barn som kissar i sängen... Rätt mycket kroppsvätskor helt enkelt och i den varma fuktiga sängmiljön frodas ju mikroorganismer och kvalster. Därav 60-tvätt. Sen behöver i alla fall jag nästan koka örngotten för att killens klibbiga hårvax ska tvättas ur...
    Och vad händer om man inte tvättar i 60 grader tänker du? Våra lakan är rena och fina, doftar fräscht trots 40 grader. Verkar däremot jobbigt med hårvaxet.
  • Anonym (Lotten)
    Anonym (S) skrev 2025-08-09 22:10:55 följande:

Två i familjen har mild kvalsterallergi, så vi vill hålla sånt borta, så att det inte blir värre. 
Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?