• Anonym (Love)

Något händer med mansrollen idag..

Fler och fler män verkar backa från tex nätdejting och kvinnors långa listor på vad en man ska erbjuda. Kvinnor är fullständigt besatta av sitt utseende med fillers, lösfransar, hårförlängningar, smink, visa hud på rätt ställen etc allt för att dom vet att män går igång på det visuella.

Jag vet att män gör mycket för att få ha sex, speciellt med vackra damer. Men börjar vi närma oss en gräns som gör att män börjar backa?

obs. Detta gäller mer den yngre generationen.

• Svar på tråden Något händer med mansrollen idag..
  • Trent

Så baserat på din egna tråd om nätdejting på ett litet forum drar du slutsatsen att mansrollen håller på att förändras? 

Har mansrollen vid någon tidpunkt inte varit i förändring?

Sluta skapa korkade trådar.

• Anonym (Love)
    Trent skrev 2025-08-10 08:58:29 följande:

Så baserat på din egna tråd om nätdejting på ett litet forum drar du slutsatsen att mansrollen håller på att förändras? 

Har mansrollen vid någon tidpunkt inte varit i förändring?

Sluta skapa korkade trådar.

Ta av dig foliehatten. Jag baserar min känsla av att det pekar i den riktningen av snack med vänner och bekanta. Jag har inte heller skapat tråden som du så arrogant utgår från.
  • Anonym (Rubin)

Nja, det är väl det som syns på nätet. 

I min närhet, så ser både killar och tjejer ut som vanligt, och umgås med varandra IRL och bildar par. Arbetar i universitetsmiljö samt har egna unga vuxna barn samt även släktingar och vänners barn som referens. 

Det där könskriget drivs nog mkt på nätet av både män och kvinnor som vill synas och höras. De talar inte för majoriteten av folket. 

• Anonym (Love)
    Anonym (Rubin) skrev 2025-08-10 09:02:06 följande:

Nja, det är väl det som syns på nätet. 

I min närhet, så ser både killar och tjejer ut som vanligt, och umgås med varandra IRL och bildar par. Arbetar i universitetsmiljö samt har egna unga vuxna barn samt även släktingar och vänners barn som referens. 

Det där könskriget drivs nog mkt på nätet av både män och kvinnor som vill synas och höras. De talar inte för majoriteten av folket. 

Om vi utgår från att det ligger något i det du säger. Vad är då hönan och vad är ägget?

Har detta börjat i den vanliga världen, men syns mer på nätet? Eller tvärtom? Jag har flera manliga bekanta som är runt 25-30 som inte verkar alltför stressade att skaffa flickvän.

• Anonym (Heman)
    Anonym (Love) skrev 2025-08-10 08:53:59 följande:
    Något händer med mansrollen idag..

Fler och fler män verkar backa från tex nätdejting och kvinnors långa listor på vad en man ska erbjuda. Kvinnor är fullständigt besatta av sitt utseende med fillers, lösfransar, hårförlängningar, smink, visa hud på rätt ställen etc allt för att dom vet att män går igång på det visuella.

Jag vet att män gör mycket för att få ha sex, speciellt med vackra damer. Men börjar vi närma oss en gräns som gör att män börjar backa?

obs. Detta gäller mer den yngre generationen.

Rätt uppenbart att män vinner på att ta kontakt IRL istället. Mycket mer tidseffektivt. 

Mans rollen är på bättringsvägen.
    Träna, var stark, jobba och få bra ekonomi!
    Framförallt. Bry dig aldrig om vad en kvinna (eller man) tycker om dig. 
  • TvillingmammaVästgöte

Mina unga vuxna barn har träffat sina partners inom universitetslivet, båda är mycket unga men verkar väldigt långsiktiga i sina relationer. Ingen av dem är med på några datingsiter, det verkar ju mest vara för tillfälliga relationer . 

Det tror jag är en ny trend, att unga vill ha mer seriösa och långsiktiga relationer tidigt. 

Om man inte läser på universitet kan det nog vara svårare att träffa en partner eftersom unga inte går ut på klubb så mycket längre, eller disco som vi sa på åttiotalet. Så då kan ju nätdejting vara bra, kanske. I universitetsvärlden brukar det inte behövas då studenter träffas på pubar, sittningar mm i väldigt hög utsträckning. 

• Anonym (Per)

Jag tillhör inte den yngre generationen visserligen, men jag dejtar inte längre. Tycker inte det är värt mödan och jag trivs i min egna frihet. Vill inte heller ha barn eller så, så det är inget jag saknar.

• Anonym (Love)
    Anonym (Heman) skrev 2025-08-10 09:14:13 följande:
    Rätt uppenbart att män vinner på att ta kontakt IRL istället. Mycket mer tidseffektivt. 

Mans rollen är på bättringsvägen.
    Träna, var stark, jobba och få bra ekonomi!
    Framförallt. Bry dig aldrig om vad en kvinna (eller man) tycker om dig. 
    Jag förutspår att det är en vettigare generation män på ingång. Som inte styrs lika mycket av vad lilleman i kalsongerna vill.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Love) skrev 2025-08-10 09:21:19 följande:
    Jag förutspår att det är en vettigare generation män på ingång. Som inte styrs lika mycket av vad lilleman i kalsongerna vill.
    Ja ,de unga idag verkar mer seriösa på något sätt. 
  • Trent
    Anonym (Love) skrev 2025-08-10 09:01:26 följande:
    Ta av dig foliehatten. Jag baserar min känsla av att det pekar i den riktningen av snack med vänner och bekanta. Jag har inte heller skapat tråden som du så arrogant utgår från.
    Foliehatt? Det är helt underbart med personer som använder "stora" ord utan att veta hur.

Att upprepa en lögn gör den inte sann. Och oavsett det är det ju ännu värre att du baserar ditt resonemang på din vän och bekant.

Den stora förändringen mansrollen genomgår just nu är att bli mer korkad. Det gäller främst den yngre generationen.
Svar på tråden Något händer med mansrollen idag..