Inlägg från: Anonym (Kvinnset) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinnset)

Kränkande svärfar

Anonym (Mannen) skrev 2025-08-10 13:40:01 följande:
    Håll visst avstånd och bit skämtsamt emot om du kan.

- Stämmer. Min farsa har en skitbil. Men han väger i alla fall inte 200 kilo. He he. Nåväl nu är det dags att dricka. Vill du ha en öl?
    Det här är bra råd fast du TS vill ju inte göra så. Men det är en metod som funkar bra i mitt mansdominerade arbetsområde. Skämta med bett brukar funka bra på såna där. Man viker inte en tum, visar inte svaghet och reagerar inte med negativ affekt. Om man behöver visa allvar och ilska så har det gått väldigt långt, man vill få utvecklingen åt rätt håll innan det.

För översittare kan man visa att deras åsikt bryr man sig inte om, man rycker mentalt på axlarna och fortsätter med sitt liv. Som att bjuda på en öl.
  • Anonym (Kvinnset)
    Anonym (Ulla) skrev 2025-08-11 16:00:05 följande:

Men hur svårt kan det vara att hantera detta? Om han säger att dina föräldrar har en skitbil så svarar du bara ett av följande
    - ja, än sen?
    - nej varför säger du det?
    - ja, känns det bättre nu när du påpekat detta?
    - ja verkligen, hahaha, tur att ingen annan än du bryr sig om det, hahaha, jag gillar skitbilar
    - nej den funkar jättebra, och inget stort kapital uppbunden i bilen, perfekt

Ja ungefär så. Jag hade inte sagt "ja känns det bättre när du påpekat det?" för då kan det tolkas som att man är passivt aggressiv och ett offer imo. Man ska inte erbjuda såna här folk en väg att eskalera, kan vara vad dom vill. Perfekt att rakt på säga dom andra sakerna med ett leende eller bara i förbifarten.

Han kan tycka vad som helst om dig TS men det säger enbart saker om honom. Du är inte med i nåt skumt snack han verkar vilja ha, hans problem inte ditt.
  • Anonym (Kvinnset)
    Anonym (KG) skrev 2025-08-14 23:45:06 följande:

Att gå in i debatt å tjafsa om bilar som vissa tipsar om är fel väg. 

Nästa gång han säger något taskigt säger du: Sa du så enbart för att vara taskig och såra eller var det av någon annan anledning? 

Då kommer fanskapet bli ställd. Han kan ju gärna inte erkänna att han gjorde det av elakhet och är han inte en total idiot kommer han tänka sig för framöver. 

Då har ju ts eskalerat riktigt rejält, tror du att det går att umgås efter den punkten? Tar man ett sånt språng så finns det ingen väg tillbaka skulle jag säga.
  • Anonym (Kvinnset)
    Anonym (KG) skrev 2025-08-15 11:46:07 följande:

Det beror ju helt och hållet på om gubben är en fullblodsnarcissist el ej. Att hålla på tjafsa om vilken bil som är bäst osv. ger ju knappast något utan snarare göder gubben. Ingen har nog nånsin frågat honom varför han säger taskiga saker. Och kanske gör han det bara på rutin utan att tänka sig för? i så fall är mitt råd ett bra alternativ anser jag. Har själv testat och personen blir oftast väldigt ställd och ångerfull. 

Aldrig en argumentation om bäst bil nej, bara glida undan, då finns inget att göda med. En narcissist skulle inte bli ångerfull utan vilja ge igen med full kraft om den uppfattar sig som förolämpad. Jag gör det själv om det behövs, glider undan med humor utan att vika undan en tum, det funkar för mig. Såna här människor märker att dom har inget att hämta hos mig tror jag, och det blir inte så kul när folk skrattar åt dom.

När folk säger såna där "sanningar" så kan det bli...konstig stämning efteråt. Vissa kan ha missuppfattat en situation och gränsätter fel, för hårt. Då tänker jag själv att personen inte är helt socialt duktig och då kan gubben i exemplet här hamna i bättre position, det kan bli ts som uppfattas som problemet.
Svar på tråden Kränkande svärfar