Låter som en tragisk och patetisk människa. Testa konfrontera honom, fråga om det stör honom och isåfall varför. Han verkar ju uppenbarligen ha pengar men inte vara lycklig utan behöver trycka ner folk för att må bättre själv. Ge förslaget om det nu stör honom såpass att han kan ju se till att köpa en ny bil åt dom, ser ingen som helst anledning till varför man skulle bry sig om vad någon anna kör för bil. För mig är det något att ta sig från punkt A till punkt B. Sen oavsett om det handlar om en bil, renovera kök/badrum osv så måste man ju vara medveten om det man betalar med är sin tid, den tiden det tar att jobba ihop dom pengarna. Tex är ett kök värt att lägga 1-2 år av mitt liv på? Nu kände jag att jag hamnade lite snett från ämnet.
Att din sambo däremot inte säger ifrån är ju däremot märkligt för det där är inte normalt beteende och går inte ursäkta med att, han är sån. Skulle hon vara ok med att du trycker ner din sf med massa spydiga kommentarer om att han uppenbarligen inte verkar må så bra osv och sen bara ursäkta det med att jag är sån.
Det kanske däremot går att konfrontera honom med, vad är syftet med det du säger? Hur tror du det får mig att känna? Vill du/ni att vi ska komma på besök fler gånger? Vill du/ni att vi ska känna oss välkomna?