Kränkande svärfar
Frun är en häxa på gubben bakom stängda dörrar. Varje dag dessutom. Och eftersom han är konflikträdd så tar han skiten i sin tystnad med sig ut. Ofta får jag höra av sambon att gubben beklagat sig över fruns beteende.
Din sambo låter rätt ordentligt känslomässigt skadad av pappan. :( Hon behöver få en ögonöppnare för hur dysfunktionell relation de har. Prata med henne om familjerelationer och jämför med din familj. Fråga hur hon vill att ni ska ha det i er familj. Vill hon att ni ska vara som hennes föräldrar, eller vad tycker hon är ett bra föräldraskap?
Vi har pratat i dom termerna men det är som att hon inte kan se det klarsynt. Känns som om inte har förmågan att se objektivt på helheten.
Ett exempel på hennes blindhet. Hon tror blint på att pappa jobbat sig rik som vaktmästare. Han har sparat i många år och sedan investerat och kämpat hårt. Och för detta hyllar sambon pappan till skyarna.
Det har varit intressant att få både tips och goda råd och även fått höra andras upplevelser av samma art.
Tackar ödmjukast!!
Jag hör mig själv så mycket tydligare nu när bollen kommit i rullning. Min magkänsla säger mig tyvärr att om vi är överens om att byta adress inom kort så kommer jag bli tvungen att lämna, trots att jag älskar henne upp över öronen.
Har du någon gång sett eller hört din svärmor bete sig illa mot honom?
Beklagar sig svärfar över sin fru när frun hör?
Det låter ju mer troligt att frun också är kuvad och att prata skit om henne till andra är ett av hans sätt att sånka henne och att slå split mellan mor och dotter så att de inte gaddar ihop sig mot honom.
Att ofta prata skit om andra är ju också ett tydligt sätt att visa vad man är kapabel till - att man är en person andra bör hålla sig väl med för att slippa dras i smutsen inför släkten.
Jag har funderat och känner definitivt att parterapi skulle rädda upp vår situation. Tyvärr bagatelliserar sambon situationen och tycker att jag ska förbise att svärgubben är som han är. Bry dig inte om honom - är sambons stöttande ord.
Själv hade jag önskat en avspänd och trevlig relation med mina svärföräldrar. En relation där jag ser fram emot att bjuda hem dom på middag osv. Ser inte direkt fram emot det idag.
Så nej, sambon ser idag inget behov av terapi. Hon har ju levt i samklang med hans beteende i många år så för sambon är beteendet helt normalt beteende.
Listade du ut varför din pappa var på det viset?
Tycker att jag har varit ärlig och uppriktig hela tiden men antagligen inte trampat tillräckligt hårt i golvet. Jag har framfört att jag inte alls trivs där vi bor idag.
Upplever att om vi skulle flytta så skulle det ta knäcken på min sambo. Typ att hon tar ett beslut som går emot både henne själv och hennes familj.
Hon behöver ta ett beslut inom sig själv att hon nu bildat egen familj vilket ska vara nummer ett.
Grejen är förmodligen att hon vill stå kvar med en fot på båda sidor. Hennes föräldrar har ju inga vänner som dom umgås med så detta vill min sambo kompensera med sin närvaro. Min sambo har heller inga vänner, men det är det minsta problemet just nu.
Din sambo skulle alltså hjälpa till med att trycka ned dig och även dina föräldrar.
Det är verkligen fint att ert barn får en tidig inblick i hur relationer ser ut, så hen kan välja sen mellan att bli en översittare som morfar eller ta skit som pappa.
Ganska säker på det.
Hon skulle förmodligen inte göra det där och då och heller inte ta upp det i samtal senare utan snarare lägga det till?minuspoäng hos min sambo.
Har svårt att uttrycka mig men ett annat typiskt exempel.
Hennes pappa kommer med dagstidningen och visar en jobb annons och säger att det här jobbet skulle du haft.
På frågan vad jag tycker så svarar jag, du trivs ju superbra på jobbet idag, bra kollegor, kort bilpendling, inget negativt. 4mån senare börjar hon nya jobbet och trivs inte alls idag. Men det här jobbet har en högre status än det tidigare vilket jag misstänker att pappan strävade efter.
Kan det vara så att din sambon är så van vid hård jargong att hon inte riktigt fattar att det är allvar när du pratar vanligt? Att hon är van vid att om någon är upprörd så skriker och gapar de och säger fula ord. Tror du hon kan tänka sig parterapi så att du får hjälp att nå fram?