• Anonym (Maja93)

Hur hinner ni med städning?

Jag brukade vara så pedant med städning men nu får jag knappt något gjort med 2 små barn hemma. 

Hur ofta storstädar ni hemma och vad ingår i er storstädning? Blir så deppad då jag inte hinner städa och rensa ur kökslådorna, bakom kylskåp/frys, bakom tvätt/torktumlare, kladdiga väggar, under köksskåpen m.m.
    Har inte tvättat påslakan örngott på ca 1
    månad nu då barnen tar all energi och ork. Hur tänker ni hemma kring städning och hur får ni vardagen att gå ihop? 

• Svar på tråden Hur hinner ni med städning?
  • Fjäril kär

När barnen var små körde jag devisen 15 min om dagen.  Plock, knyta soppåsen,  torka ett bord,kasta i tvätt eller vad man nu vill lägga tiden på.   Synnerligen effektiv och får man det som rutin hinner man med mycket på en kvart. 

Sen tar man barnvakt en timma eller två på regelbundna tider och byter sängkläder,  dammsuger och tvättar. 

Då får man en viss  ruljans på rutiner och kan hålla sig flytande. 

• Anonym (Kalla)

Jag hade en partner som gjorde hälften, samt att jag inte skaffade barn tätt, tre år mellan mina.

Klarar din partner inte av att sätta på en maskin tvätt eller att bädda rent i sängarna? 

• Anonym (Linda)

Man bestämmer sig för en viss lägstanivå och så får man hålla den med hjälp av dagliga rutiner. 

• Raggartjejen
    Anonym (Kalla) skrev 2025-08-10 15:15:35 följande:

Jag hade en partner som gjorde hälften, samt att jag inte skaffade barn tätt, tre år mellan mina.

Klarar din partner inte av att sätta på en maskin tvätt eller att bädda rent i sängarna? 

Samma hos oss!
    Det är 3 år mellan våra barn och jag & maken har alltid hjälpts åt med både barnen och hemmet.
  • Anonym (Annorlunda)
    Raggartjejen skrev 2025-08-10 16:23:05 följande:
    Samma hos oss!
    Det är 3 år mellan våra barn och jag & maken har alltid hjälpts åt med både barnen och hemmet.

Jag har bara ett år mellan mina men jag fixade det också med en jämställd partner. Vi var föräldralediga länge och samtidigt vilket gav gott om tid.Vi tyckte nog mest det var praktiskt med barnen nära i ålder och liknande omsorgsbehov och underhållning. 

Så hemligheten ligger nog inte i vilken ålderskillnad det är utan mer i att ha en bra partner och jämställd relation :) 

• Raggartjejen
    Anonym (Annorlunda) skrev 2025-08-10 16:46:09 följande:

Jag har bara ett år mellan mina men jag fixade det också med en jämställd partner. Vi var föräldralediga länge och samtidigt vilket gav gott om tid.Vi tyckte nog mest det var praktiskt med barnen nära i ålder och liknande omsorgsbehov och underhållning. 

Så hemligheten ligger nog inte i vilken ålderskillnad det är utan mer i att ha en bra partner och jämställd relation :) 

Självklart är det samarbete mellan partner som det hänger på, jag g svarade den jag citerade att det är 3 år mellan våra barn också. 
    Om du då läste ordentligt vad jag skrev så har jag och maken alltid hjälpts åt med barn & hemmet. 
  • Anonym (L)

Är 45 år, har 3 barn på heltid (ensam med dem), jobbar 100 %. Jag städar varje dag efter jobbet och ser till att allt är iordning innan jag går och lägger mig. På så vis blir det aldrig mycket av något eftersom jag underhåller på daglig basis. Tvättar kläder dagligen. Sängkläder och handdukar kör jag med max 14 dagars mellanrum. 

• Anonym (d)

Dina exempel är till större del på sånt folk inte brukar göra ofta, sånt som helt enkelt inte behövs. Förutom sängkläderna men ingen dör av en månads lakan. 

• Anonym (Livspusslaren)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 15:06:54 följande:

Jag brukade vara så pedant med städning men nu får jag knappt något gjort med 2 små barn hemma. 

Hur ofta storstädar ni hemma och vad ingår i er storstädning? Blir så deppad då jag inte hinner städa och rensa ur kökslådorna, bakom kylskåp/frys, bakom tvätt/torktumlare, kladdiga väggar, under köksskåpen m.m.
    månad nu då barnen tar all energi och ork. Hur tänker ni hemma kring städning och hur får ni vardagen att gå ihop? 

Men du har tid att reflektera och skriva inlägg om det på Familjeliv? Bara kavla upp ärmarna och städa upp röran istället för att gnälla. Involvera ungarna om de är tillräckligt gamla, så att de också lär sig att hålla rent. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 15:06:54 följande:

Är du pedant får du kanske bita i verklighetens äpple och inse att har man så små  barn kan man inte hålla på med pedanteri utan får hitta en dräglig nivå som fungerar i vardagen.
    Jag skulle i dina kläder prioritera tvätten före allt annat för rätt var det är avlöser magsjukorna varandra och då måste det finnas rena lakan och ett system med tvätt som funkar fast ni är sjuka. 

Finns det en partner är ni givetvis två om ansvaret , allt annat är bara korkat. 
Svar på tråden Hur hinner ni med städning?