• Anonym (Maja93)

Hur hinner ni med städning?

Jag brukade vara så pedant med städning men nu får jag knappt något gjort med 2 små barn hemma. 

Hur ofta storstädar ni hemma och vad ingår i er storstädning? Blir så deppad då jag inte hinner städa och rensa ur kökslådorna, bakom kylskåp/frys, bakom tvätt/torktumlare, kladdiga väggar, under köksskåpen m.m.
    Har inte tvättat påslakan örngott på ca 1
    månad nu då barnen tar all energi och ork. Hur tänker ni hemma kring städning och hur får ni vardagen att gå ihop? 

• Svar på tråden Hur hinner ni med städning?
  • Anonym (Maja93)

Tack för svar men nu drog ni förhastade slutsatser. 
    Min partner hjälper till i hemmet, han jobbar långa dagar och jag är föräldrarledig så jag gör mer än han i hemmet. Men han sköter sånt som disken, tvätta/vika kläder, dammsuga, plocka ihop m.m.

Två gånger i veckan dammas det, moppas och dammsuges och städa toaletter. Jag syftade mer på storstädning. Men jag är ofta tröttare nu pga sömnlöshet. Ett utav barnen är valen flera timmar på natten nästan varje natt, och när sambon är hemma 2 dagar i rad så turas vi om sovmorgonar. Men energin är inte där som förut och jag ville bara veta hur ofta folk storstädar det som jag beskrev. 

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 18:34:12 följande:

Min partner hjälper till i hemmet, han jobbar långa dagar och jag är föräldrarledig så jag gör mer än han i hemmet. Men han sköter sånt som disken, tvätta/vika kläder, dammsuga, plocka ihop m.m.

Två gånger i veckan dammas det, moppas och dammsuges och städa toaletter. Jag syftade mer på storstädning. Men jag är ofta tröttare nu pga sömnlöshet. Ett utav barnen är valen flera timmar på natten nästan varje natt, och när sambon är hemma 2 dagar i rad så turas vi om sovmorgonar. Men energin är inte där som förut och jag ville bara veta hur ofta folk storstädar det som jag beskrev. 

De saker du skrev i din trådstart gör jag typ aldrig, inte varje år i alla fall. Förutom att byta lakanen då, det gör jag nog med 2-4 v. mellanrum.
    Du verkar städa ofta och noga - jag dammsuger kanske varannan vecka, moppar en gång om året, och städar toastolen/handfatet typ en gång i veckan. Dock har jag inga barn hemma - då hade jag nog behövt dammsuga oftare.
  • Anonym (d)

Du städar alltså väldigt mycket. Jag förstår inte problemet för som sagt de saker du nämner är sånt som andra gör... väldigt sällan ungefärs om inte ens årligen

• Anonym (Kalla)

Men strunta i storstädningen, eller ordna barnvakt en helg. Inget händer om du inte städar ur garderoberna. 

Sedan skrev du faktiskt så här, det är väl inte storstädning att tvätta sängkläder?

månad nu då barnen tar all energi och ork.
  • Anonym (Kalla)

Du städar väldigt mycket, de flest gör de sakerna bara en gång i veckan.

Så istället för att damma två gånger i veckan, så gör rent ugnen. Nästa vecka gör du något annat som görs sällan. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 15:06:54 följande:

Jag brukade vara så pedant med städning men nu får jag knappt något gjort med 2 små barn hemma. 

Hur ofta storstädar ni hemma och vad ingår i er storstädning? Blir så deppad då jag inte hinner städa och rensa ur kökslådorna, bakom kylskåp/frys, bakom tvätt/torktumlare, kladdiga väggar, under köksskåpen m.m.
    månad nu då barnen tar all energi och ork. Hur tänker ni hemma kring städning och hur får ni vardagen att gå ihop? 

Du skriver ju svaret själv. Du är pedant. Det är nog få som lyckas vara pedantiska med småbarn. Själv är jag barnfri men städar mycket sällan. Gör i princip aldrig de sakerna du skriver om (förutom tvättar lakan).
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 15:06:54 följande:

Det du skriver här, gör vi kanske en gång om året. Ofta tillsammans, eller lite var. Vardagsstäd är för oss att plocka undan, dammsuga, damma, ibland torka golv, samt hålla kök och badrum någorlunda rena. Samt tvätta förstås.

Vi har delat på sysslorna (båda har varit föräldralediga), men det har varierat hur ofta det görs. När barnen var små gick tvättmaskinen nästan varje dag, jag sopade köksgolvet varje dag och dammsög flera gånger i veckan, resten av huset minst en gång i veckan. Nu blir det inte lika ofta, men vi har aldrig varit några pedanter heller.

Hur man hinner med småbarn och att ha det välstädat och rent överallt, har jag ingen aning om. Svaret är väl helt enkelt att man hjälps åt samt sänker kraven. Gör det som måste göras, struntar i resten. Lite skit i hörnen har ingen dött av, inte heller en hög med smutstvätt, så länge det finns rena kläder och lakan.
  • Pappabarbro

Hej!
    Detta är väl något som ger ångest hos många föräldrar. Skulle säga att storstädning sker i omgångar. Kök en helg, vardagsrum en annan osv. En storstädning kan nästan ta ett halvår/ år, sen börjar det om. 
    Inget fel med att vara pedantisk men är en sida man får släppa lite på om man inte vill förlora de lilla förståndet man har ☺️

• Anonym (Nina)

När barnen var små hade jag städhjälp en gång i veckan. Däremellan sopade jag köksgolvet ibland och fräschade till det i badrum, toalett och hall. 

Städa och rensa kökslådor och andra lådor - nästan varje dag tog jag hand om en låda eller en skåphylla. 

Bakom kyl/frys - varje gång jag flyttade, dvs en gång vart åttonde år ungefär. Eller när jag skaffade nytt, så totalt två gånger på åtta år kanske. 

Bakom tvättmaskin och torktumlare - varje gång jag flyttade eller köpte nytt. Fanns inte många dammtussar där. 

Kladdiga väggar - samma dag som jag upptäckte de var kladdiga. Ytterst sällan någon vägg blev kladdig, hur kladdar man ner en vägg? 

Under köksskåpen - de stod på socklar så fanns inget att städa. 

Sänglinne tar 5 min per säng att slita av och stoppa i maskin då det hände ungefär varannan vecka eller vid behov. 

• Kvittning

Bakom kyl/frys och tvättmaskin??? Det trodde jag man gjorde när de gick sönder och man därför plockar bort dom. Menar du att du drar fram de regelbundet för att städa bakom?

Svar på tråden Hur hinner ni med städning?