Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 15:06:54 följande:
Hur hinner ni med städning?
Jag brukade vara så pedant med städning men nu får jag knappt något gjort med 2 små barn hemma.
Hur ofta storstädar ni hemma och vad ingår i er storstädning? Blir så deppad då jag inte hinner städa och rensa ur kökslådorna, bakom kylskåp/frys, bakom tvätt/torktumlare, kladdiga väggar, under köksskåpen m.m.
Har inte tvättat påslakan örngott på ca 1
månad nu då barnen tar all energi och ork. Hur tänker ni hemma kring städning och hur får ni vardagen att gå ihop?
Det du skriver här, gör vi kanske en gång om året. Ofta tillsammans, eller lite var. Vardagsstäd är för oss att plocka undan, dammsuga, damma, ibland torka golv, samt hålla kök och badrum någorlunda rena. Samt tvätta förstås.
Vi har delat på sysslorna (båda har varit föräldralediga), men det har varierat hur ofta det görs. När barnen var små gick tvättmaskinen nästan varje dag, jag sopade köksgolvet varje dag och dammsög flera gånger i veckan, resten av huset minst en gång i veckan. Nu blir det inte lika ofta, men vi har aldrig varit några pedanter heller.
Hur man hinner med småbarn och att ha det välstädat och rent överallt, har jag ingen aning om. Svaret är väl helt enkelt att man hjälps åt samt sänker kraven. Gör det som måste göras, struntar i resten. Lite skit i hörnen har ingen dött av, inte heller en hög med smutstvätt, så länge det finns rena kläder och lakan.