Inlägg från: Anonym (Maja93) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja93)

Hur hinner ni med städning?

Jag brukade vara så pedant med städning men nu får jag knappt något gjort med 2 små barn hemma. 

Hur ofta storstädar ni hemma och vad ingår i er storstädning? Blir så deppad då jag inte hinner städa och rensa ur kökslådorna, bakom kylskåp/frys, bakom tvätt/torktumlare, kladdiga väggar, under köksskåpen m.m.
    Har inte tvättat påslakan örngott på ca 1
    månad nu då barnen tar all energi och ork. Hur tänker ni hemma kring städning och hur får ni vardagen att gå ihop? 

• Svar på tråden Hur hinner ni med städning?
  • Anonym (Maja93)

Tack för svar men nu drog ni förhastade slutsatser. 
    Min partner hjälper till i hemmet, han jobbar långa dagar och jag är föräldrarledig så jag gör mer än han i hemmet. Men han sköter sånt som disken, tvätta/vika kläder, dammsuga, plocka ihop m.m.

Två gånger i veckan dammas det, moppas och dammsuges och städa toaletter. Jag syftade mer på storstädning. Men jag är ofta tröttare nu pga sömnlöshet. Ett utav barnen är valen flera timmar på natten nästan varje natt, och när sambon är hemma 2 dagar i rad så turas vi om sovmorgonar. Men energin är inte där som förut och jag ville bara veta hur ofta folk storstädar det som jag beskrev. 

• Anonym (Maja93)
    Anonym (Kalla) skrev 2025-08-10 19:23:33 följande:
    Men strunta i storstädningen, eller ordna barnvakt en helg. Inget händer om du inte städar ur garderoberna. 

Sedan skrev du faktiskt så här, det är väl inte storstädning att tvätta sängkläder?

Har inte tvättat påslakan örngott på ca 1
    månad nu då barnen tar all energi och ork.
     Ja, att tvätta är inte storstädning och jag tror aldrig det har gått så långt som 4 veckor fram tills nu. Förr brukade jag även tvätta täcke och kudde en gång i veckan. Så detta är katastrof för mig. 
  • Anonym (Maja93)

För första gången så la jag storstädning åt sidan och fokuserade på att gå ut och göra saker med barnen denna sommar, och tror nog det är det som gjorde att jag fick panik över hemmet. 

Det har aldrig gått så långt emellan att tvätta lakanen förrän nu och det beror på att jag velat att det sett snyggt ut i alla rummen. Men jag kommer att skaffa en robotdammsugare (tack för tips) och eventuellt städhjälp då och då så länge barnen är små, för jag kommer att börja jobba snart. 

Men det är intressant att höra hur andra tänker kring städning. För mig är det att allt ska grundligt städat, varenda hörn, annars kallas det inte för städning. Jag själv blir verkligen trött på mitt tankesätt och det blir svårt att tänka annat. 

Svar på tråden Hur hinner ni med städning?