• Anonym (Arg)

Löneutmätning

Hejsan, 

Min sambo hade ett företag som under covid gick i konkurs då det blev ett för stort kundbortfall då ingen behövde den typen av tjänst då.

Nu ska ha få löneutmätning och det verkar som att han kommer få behålla mindre än förbehållsbeloppet för att JAG tjänar en heltidslön. Varför ska jag täcka upp för han del? 
    Det står att man inte tar över någons skulder, så fan heller. Det gör man visst om man ska behöva betala mer hyra, mer mat, mer el och andra "gemensamma" utgifter. Jag tycker att det känns så orättvist när det inte är jag som har skulderna. 

Skulderna är inte pga. överkonsumtion utan på grund av en konkurs så jag slipper gärna moralpredikningar. 

Förlåt, vet inte vad jag vill säga med detta mer än att skriva av mig. 

• Svar på tråden Löneutmätning
  • Anonym (X)

Ni är ett par, och förväntas hjälpa varandra ekonomiskt. Känns ju konstigt att vi skattebetalare ska betala för hans skulder medan du slipper. Det är väl jättebra att hans skulder minskar fortare.

• Anonym (skillnad)
    Anonym (X) skrev 2025-08-11 11:19:46 följande:

Ni är ett par, och förväntas hjälpa varandra ekonomiskt. Känns ju konstigt att vi skattebetalare ska betala för hans skulder medan du slipper. Det är väl jättebra att hans skulder minskar fortare.

Fast det är skillnad på sambo och gift. 

Jag tycker inte att en sambo ska vara ekonomiskt ansvarig för sin sambo. 

Däremot när man är gift. 
  • Anonym (X)
    Anonym (skillnad) skrev 2025-08-11 11:27:36 följande:
    Fast det är skillnad på sambo och gift. 

Jag tycker inte att en sambo ska vara ekonomiskt ansvarig för sin sambo. 

Däremot när man är gift. 
    Helt ok att tycka så, men reglerna ser inte ut så. 
  • Ikaros12

Kan hålla med dig om att det är lite orättvist i och med att en sambo saknar fördelar som ett gift par har. Till exempel arvsrätt. 

• Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2025-08-11 11:19:46 följande:

Jo och det gör vi, men det är skitsnack att man inte tar över npgons skulder, för det gör man indirelt då.
    Och hur betalar skattebetalarna för hans skulder när han har ett jobb och dem drar från hans lön? 🤔
  • Anonym (?)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:14:20 följande:
    Löneutmätning

Hejsan, 

Min sambo hade ett företag som under covid gick i konkurs då det blev ett för stort kundbortfall då ingen behövde den typen av tjänst då.

Nu ska ha få löneutmätning och det verkar som att han kommer få behålla mindre än förbehållsbeloppet för att JAG tjänar en heltidslön. Varför ska jag täcka upp för han del? 
    Det står att man inte tar över någons skulder, så fan heller. Det gör man visst om man ska behöva betala mer hyra, mer mat, mer el och andra "gemensamma" utgifter. Jag tycker att det känns så orättvist när det inte är jag som har skulderna. 

Skulderna är inte pga. överkonsumtion utan på grund av en konkurs så jag slipper gärna moralpredikningar. 

Förlåt, vet inte vad jag vill säga med detta mer än att skriva av mig. 

Förstår att det känns frustrerande men det är så här regelverket är.

Exakt hur ni löser det är upp till er. Ni kan tex skriva en skuldsedel där han är skyldig dig det du betalar för honom och som han sen betalar tillbaka i framtiden.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (?) skrev 2025-08-11 11:35:48 följande:
    Förstår att det känns frustrerande men det är så här regelverket är.

Exakt hur ni löser det är upp till er. Ni kan tex skriva en skuldsedel där han är skyldig dig det du betalar för honom och som han sen betalar tillbaka i framtiden.
    Handlar egentligen inte sp mycket om det utan mer skitsnacket om att man inte yar över någons skulder nör det egentligen är precis det man gör. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:37:47 följande:
    Handlar egentligen inte sp mycket om det utan mer skitsnacket om att man inte yar över någons skulder nör det egentligen är precis det man gör. 
    Nej, du tar inte över hans skulder. Du hjälper honom att bli skuldfri fortare. Men är kanske inte värt något?
  • Anonym (?)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:37:47 följande:
    Separerar ni slipper du ansvaret.
  • Anonym (Abc)

Går det inte överklaga på något sätt?

Svar på tråden Löneutmätning