• Anonym (Arg)

Löneutmätning

Hejsan, 

Min sambo hade ett företag som under covid gick i konkurs då det blev ett för stort kundbortfall då ingen behövde den typen av tjänst då.

Nu ska ha få löneutmätning och det verkar som att han kommer få behålla mindre än förbehållsbeloppet för att JAG tjänar en heltidslön. Varför ska jag täcka upp för han del? 
    Det står att man inte tar över någons skulder, så fan heller. Det gör man visst om man ska behöva betala mer hyra, mer mat, mer el och andra "gemensamma" utgifter. Jag tycker att det känns så orättvist när det inte är jag som har skulderna. 

Skulderna är inte pga. överkonsumtion utan på grund av en konkurs så jag slipper gärna moralpredikningar. 

Förlåt, vet inte vad jag vill säga med detta mer än att skriva av mig. 

• Svar på tråden Löneutmätning
  • Anonym (Eva)

Oavsett sambo eller gift så delar man hushåll och det är det som KFM räknar på. Hushållets kostnader, hushållets inkomster.

• Anonym (Arg)

Fyfan vad spydiga kommentarer. Var någonstans skrev jag att jag ville separera eller inte tycker det är värt att bli av med hans skulder?

Vi har det tight ekonomiskt som det är och ska jag täcka upp för honom så kommer vi få än mindre. Vi fick reda på det igår och jag är bara så otroligt frustrerad och orolig för framtiden, är det så konstigt? 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-11 11:40:36 följande:

Går det inte överklaga på något sätt?

Det spelar nog ingen roll eftersom dem går på hushållets ekonomi. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:44:01 följande:

Fyfan vad spydiga kommentarer. Var någonstans skrev jag att jag ville separera eller inte tycker det är värt att bli av med hans skulder?

Vi har det tight ekonomiskt som det är och ska jag täcka upp för honom så kommer vi få än mindre. Vi fick reda på det igår och jag är bara så otroligt frustrerad och orolig för framtiden, är det så konstigt? 

Ja, det brukar bli tight när någon har mkt skulder. Det förstod ni väl?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2025-08-11 11:47:22 följande:
    Ja, det brukar bli tight när någon har mkt skulder. Det förstod ni väl?
    Och där kom spydigheten igen. 
  • Anonym (Hmmm..)

Det är väl samma regler som när den ena har försörjningsstöd, då räknar soc på hushållets gemensamma ekonomi. Vilket betyder att man som sambo ibland får stå för alla kostnader under en period. 

Nästa gång kanske han får hjälpa dig, brukar jämna ut sig.

• Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:32:18 följande:
    Jo och det gör vi, men det är skitsnack att man inte tar över npgons skulder, för det gör man indirelt då.
    Och hur betalar skattebetalarna för hans skulder när han har ett jobb och dem drar från hans lön? 🤔
    Han har nyligen fått löneutmätning men haft skulder sedan pandemin. Så hur försörjde han sig fram till idag när han arbetar? Är ju några år sedan pandemin försvann.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Hmmm..) skrev 2025-08-11 11:55:00 följande:

Det är väl samma regler som när den ena har försörjningsstöd, då räknar soc på hushållets gemensamma ekonomi. Vilket betyder att man som sambo ibland får stå för alla kostnader under en period. 

Nästa gång kanske han får hjälpa dig, brukar jämna ut sig.

Så är det säkert, har aldrig haft försörjningsstöd så har ingen aning. 

Handlar inte så mycket om att jag inte vill "hjälpa" honom. Utan att dem säger att man inte tar över någons skulder men att man indirekt gör det. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:59:02 följande:
    Så är det säkert, har aldrig haft försörjningsstöd så har ingen aning. 

Handlar inte så mycket om att jag inte vill "hjälpa" honom. Utan att dem säger att man inte tar över någons skulder men att man indirekt gör det. 
    Ja, du får en ökad försörjningsbörda då han har löneutmätning. Men kfm kommer inte utmäta din tillgångar, dör han avskrivs skulderna, separerar ni är det inte längre ditt ansvar. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2025-08-11 11:58:48 följande:
    Han har nyligen fått löneutmätning men haft skulder sedan pandemin. Så hur försörjde han sig fram till idag när han arbetar? Är ju några år sedan pandemin försvann.
    Fel uttryckt, han försökte desperat hålla liv i företaget som egentligen borde satts i konkurs under pandemin och till slut gick det inte mer. Företaget återhämtade sig inte. Och det var mars förra året. Och vi försökte då betala allt som vi bara kunde men tillslut gick inte det heller. Han fick då jobb som timmare i vården vilket inte inbringade särskilt mycket där vi bor, och KF kunde inte dra något då och nu har han fått en heltidstjänst och då skickade vi faktiskt självmant in till KF att dem kan göra en löneutmätning.
    Men trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle bli så ekonomiskt ansvarig som jag blev. Det han får behålla är betydligt mindre än existensminimum. 
Svar på tråden Löneutmätning