• Anonym (Arg)

Löneutmätning

Hejsan, 

Min sambo hade ett företag som under covid gick i konkurs då det blev ett för stort kundbortfall då ingen behövde den typen av tjänst då.

Nu ska ha få löneutmätning och det verkar som att han kommer få behålla mindre än förbehållsbeloppet för att JAG tjänar en heltidslön. Varför ska jag täcka upp för han del? 
    Det står att man inte tar över någons skulder, så fan heller. Det gör man visst om man ska behöva betala mer hyra, mer mat, mer el och andra "gemensamma" utgifter. Jag tycker att det känns så orättvist när det inte är jag som har skulderna. 

Skulderna är inte pga. överkonsumtion utan på grund av en konkurs så jag slipper gärna moralpredikningar. 

Förlåt, vet inte vad jag vill säga med detta mer än att skriva av mig. 

• Svar på tråden Löneutmätning
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 12:07:17 följande:
    Fel uttryckt, han försökte desperat hålla liv i företaget som egentligen borde satts i konkurs under pandemin och till slut gick det inte mer. Företaget återhämtade sig inte. Och det var mars förra året. Och vi försökte då betala allt som vi bara kunde men tillslut gick inte det heller. Han fick då jobb som timmare i vården vilket inte inbringade särskilt mycket där vi bor, och KF kunde inte dra något då och nu har han fått en heltidstjänst och då skickade vi faktiskt självmant in till KF att dem kan göra en löneutmätning.
    Men trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle bli så ekonomiskt ansvarig som jag blev. Det han får behålla är betydligt mindre än existensminimum. 
    Men detta var du ok med? Resan innan löneutmätningen så hjälpte du honom att betala av sina skulder. Vad är skillnaden nu?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2025-08-11 12:14:12 följande:
    Men detta var du ok med? Resan innan löneutmätningen så hjälpte du honom att betala av sina skulder. Vad är skillnaden nu?
    Att jag kände att det skulle bli en lättnad ett ljus i tunneln, inte att det skulle bli värre!
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 12:07:17 följande:
    Fel uttryckt, han försökte desperat hålla liv i företaget som egentligen borde satts i konkurs under pandemin och till slut gick det inte mer. Företaget återhämtade sig inte. Och det var mars förra året. Och vi försökte då betala allt som vi bara kunde men tillslut gick inte det heller. Han fick då jobb som timmare i vården vilket inte inbringade särskilt mycket där vi bor, och KF kunde inte dra något då och nu har han fått en heltidstjänst och då skickade vi faktiskt självmant in till KF att dem kan göra en löneutmätning.
    Men trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle bli så ekonomiskt ansvarig som jag blev. Det han får behålla är betydligt mindre än existensminimum. 
    Ni borde ju ha mer pengar nu, när han är heltidsanställd än ni hade tidigare när han bara hade timmar samt betalade av allt ni kunde på hans skulder. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2025-08-11 12:15:57 följande:
    Ni borde ju ha mer pengar nu, när han är heltidsanställd än ni hade tidigare när han bara hade timmar samt betalade av allt ni kunde på hans skulder. 
    Nope det kommer vi inte ha. Hade han fått behålla det förbehållsbelopp som man kunde räkna ut på hemsidan så hade vi klarat oss. 
    Där man kan göra en ungefärlig uträkning där man även fyller i sin partners lön. 
    Efter vi skickade in så får han behålla 40% av den uträkningen, resten ska jag betala. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 12:18:44 följande:
    Nope det kommer vi inte ha. Hade han fått behålla det förbehållsbelopp som man kunde räkna ut på hemsidan så hade vi klarat oss. 
    Där man kan göra en ungefärlig uträkning där man även fyller i sin partners lön. 
    Efter vi skickade in så får han behålla 40% av den uträkningen, resten ska jag betala. 
    Då känns det som att uträkningen inte stämmer. Antingen så lade inte ni in rätt uppgifter. Eller så räknar Kfm på andra siffror än de ni lade in?
    Min erfarenhet är att det stämmer rätt bra.
    Han får ett förbehåll framräknat ( det han får behålla) men det är ju grundat på era gemensamma inkomster och kostnader.
    Arbetsgivaren har redovisat rätt inkomst också?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Eva) skrev 2025-08-11 12:49:57 följande:
    Då känns det som att uträkningen inte stämmer. Antingen så lade inte ni in rätt uppgifter. Eller så räknar Kfm på andra siffror än de ni lade in?
    Min erfarenhet är att det stämmer rätt bra.
    Han får ett förbehåll framräknat ( det han får behålla) men det är ju grundat på era gemensamma inkomster och kostnader.
    Arbetsgivaren har redovisat rätt inkomst också?
    Jag tyckte att det lät helt otroligt. Vi lämnade in hans lön, min, lön, resekostnader, medicinkostnad erc etc. Allt som stod att vi skulle fylla i. Har svårt att se vad vi kunde ha fyllt i fel. 
    Kanske får kolla med dem då. 
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:59:02 följande:
    Så är det säkert, har aldrig haft försörjningsstöd så har ingen aning. 

Handlar inte så mycket om att jag inte vill "hjälpa" honom. Utan att dem säger att man inte tar över någons skulder men att man indirekt gör det. 
    Ja,  det fungerar så i flera sammanhang. Tyvärr, för det kan kännas väldigt orättvist.

Att folk ger taskiga kommentarer här, utan att det finns någon anledning, säger faktiskt mer om de själva än om dig!
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 12:53:36 följande:
    Jag tyckte att det lät helt otroligt. Vi lämnade in hans lön, min, lön, resekostnader, medicinkostnad erc etc. Allt som stod att vi skulle fylla i. Har svårt att se vad vi kunde ha fyllt i fel. 
    Kanske får kolla med dem då. 
    Det skulle jag göra, bara så ni och Kfm räknar på rätt siffror.
    Och så att arbetsgivaren har lämnat rätt uppgifter om inkomst och skatt.
  • Jesper f

I hans beslut om löneutmätning ska ni se det beräkningsunderlag som Fogden gjort på honom,  så ni kan stämma av, men visst, har du heltidslön får du ta större del av era gemensamma hushållskostnader. Men likväl ska han minst ha ett förbehållsbelopp för sammanboende kvar, även om de inte godkänner att alla era gemensamma kostnader halveras rakt av som sådana.

Sen vill jag minnas att resekostnader justeras inte per månad, utan att det justeras genom deklarationen som alla andra - så det är klart att det blir en extra kostnad för er/dig att bära tills dess.

Det är tufft att leva under Fogden, man får börja leva som ett annat liv helt enkelt - gjort det själv, även om det var för att tag sedan - och bästa rådet jag kan ge, skaffa ere stenkoll på alla kostnader och börja direkt säga upp/förbättra där det går. Tex områden som man ofta kan förbättra: Försäkringar, TV-Internet tjänster, Mobil abonemang - de billigare producenterna såsom tex Hallon har köpt in sig på Telias nät, och har samma teckning som telia, kolla upp vilka försäkringar som ingår i fackavgiften och säga upp dubbelförsäkringarna man har privat. Försöka snäppa till matinköp och matlagning, så man bara har medhavt mat på jobbet och handlar fasta dagar i veckan - brukar oftast leda till att man spar pengar. Lägga upp specifika sparanden till Jul&Nyår och ett annat till Semester på sommaren. Sluta handla på kredit i överhuvudtaget om inte absolut nödvändigt - betala av alla krediter som man kan tänkas ha. Hur lite pengar man än kan pyttsa in, alla pengar räknas och blir plus i slutändan. Det kan absolut vara värt ta en enklare semester om man kan betala av något annat som gör att man är utan kredit, i främsta fall på dig då, eftersom du är den som INTE är hos Fogden - om något skulle mega krisa sig, och du/ni måste kunna ta lån ex gå till tandläkaren eller vattenläcka hemma eller liknande.

Känner med dig/er, det är verkligen inte roligt och knappast en av livets höjdpunkter. Fördelen är i vart fall att för varje löning så kommer han "lösningen" närmre, dvs av med skulderna. Nackdelen är att man betalar så otroligt mycket ränta. Om det inte är ohyggligt mycket pengar, kan det vara värt att titta på ett ihopbakslån, och den vägen lösa ut honom. Se bara till att ha nogrant kontrakt er sinsemellan, då du garanterat måste stå som medlåntagare. Det är risky, men är relationen säker, och ni vart ihop ett tag, kan man tordas göra det ändå, förutsatt att det finns en tydlig plan, inte allt för lång återbetalningstid och det ändå är rimlig summa. 

• Anonym (V)

Som sambo betalar man normalt hälften av hyra, el, bredband etc och det är billigare att köpa större förpackningar mat, man lever billigare än ensamstående. 

Svar på tråden Löneutmätning