Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Löneutmätning

Ni är ett par, och förväntas hjälpa varandra ekonomiskt. Känns ju konstigt att vi skattebetalare ska betala för hans skulder medan du slipper. Det är väl jättebra att hans skulder minskar fortare.

• Anonym (X)
    Anonym (skillnad) skrev 2025-08-11 11:27:36 följande:
    Fast det är skillnad på sambo och gift. 

Jag tycker inte att en sambo ska vara ekonomiskt ansvarig för sin sambo. 

Däremot när man är gift. 
    Helt ok att tycka så, men reglerna ser inte ut så. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:37:47 följande:
    Handlar egentligen inte sp mycket om det utan mer skitsnacket om att man inte yar över någons skulder nör det egentligen är precis det man gör. 
    Nej, du tar inte över hans skulder. Du hjälper honom att bli skuldfri fortare. Men är kanske inte värt något?
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:44:01 följande:

Fyfan vad spydiga kommentarer. Var någonstans skrev jag att jag ville separera eller inte tycker det är värt att bli av med hans skulder?

Vi har det tight ekonomiskt som det är och ska jag täcka upp för honom så kommer vi få än mindre. Vi fick reda på det igår och jag är bara så otroligt frustrerad och orolig för framtiden, är det så konstigt? 

Ja, det brukar bli tight när någon har mkt skulder. Det förstod ni väl?
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 11:32:18 följande:
    Jo och det gör vi, men det är skitsnack att man inte tar över npgons skulder, för det gör man indirelt då.
    Och hur betalar skattebetalarna för hans skulder när han har ett jobb och dem drar från hans lön? 🤔
    Han har nyligen fått löneutmätning men haft skulder sedan pandemin. Så hur försörjde han sig fram till idag när han arbetar? Är ju några år sedan pandemin försvann.
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 12:07:17 följande:
    Fel uttryckt, han försökte desperat hålla liv i företaget som egentligen borde satts i konkurs under pandemin och till slut gick det inte mer. Företaget återhämtade sig inte. Och det var mars förra året. Och vi försökte då betala allt som vi bara kunde men tillslut gick inte det heller. Han fick då jobb som timmare i vården vilket inte inbringade särskilt mycket där vi bor, och KF kunde inte dra något då och nu har han fått en heltidstjänst och då skickade vi faktiskt självmant in till KF att dem kan göra en löneutmätning.
    Men trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle bli så ekonomiskt ansvarig som jag blev. Det han får behålla är betydligt mindre än existensminimum. 
    Men detta var du ok med? Resan innan löneutmätningen så hjälpte du honom att betala av sina skulder. Vad är skillnaden nu?
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 12:07:17 följande:
    Fel uttryckt, han försökte desperat hålla liv i företaget som egentligen borde satts i konkurs under pandemin och till slut gick det inte mer. Företaget återhämtade sig inte. Och det var mars förra året. Och vi försökte då betala allt som vi bara kunde men tillslut gick inte det heller. Han fick då jobb som timmare i vården vilket inte inbringade särskilt mycket där vi bor, och KF kunde inte dra något då och nu har han fått en heltidstjänst och då skickade vi faktiskt självmant in till KF att dem kan göra en löneutmätning.
    Men trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle bli så ekonomiskt ansvarig som jag blev. Det han får behålla är betydligt mindre än existensminimum. 
    Ni borde ju ha mer pengar nu, när han är heltidsanställd än ni hade tidigare när han bara hade timmar samt betalade av allt ni kunde på hans skulder. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Vera) skrev 2025-08-11 18:47:15 följande:

Är jag den enda som håller med TS? Jag tycker att det är galet att man inte kan bo ihop utan att i praktiken bli försörjningsskyldig. Sambolagen, som ursprungligen kom till för att skydda vid separation, har blivit ett hinder för de att leva tillsammans utan att dela ekonomi. Jag vet kompisar som bott ihop och fått problem med FK, som hävdat att de låg med varandra och den ena därför inte var berättigad till bostadsbidrag. 

Det är tufft att vara skuldsatt, men så blir det. Nu bor TS i Sverige så det går ingen nöd på dom. Två vuxna med en hel lön plus det mannen får kvar klarar man sig på. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 18:57:53 följande:
    Det är ganska förmätet att säga att det inte går någon nöd på oss. Du vet ju inte vad våra inkomster är på.

Så vad räknas du med att vi får behålla och vad räknar du på att våra utgifter är? 
    Så du menar att ni inte har råd att bo kvar och äta?
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 19:08:39 följande:
    Det sa jag inte, men du kan omöjligt veta att bara för att vi bor i Sverige så går det ingen nöd på oss. 
    Du vet inte vad vi har hör hyra eller andra utgifter som medföljer boende såsom el, vatten och värme etc. Försäkring som man måste ha.
    Nu har vi stramat åt på alla håll och kanter redan innan beskedet att jag ska försörja min sambo och det blev en väldigt stor skillnad.
    Ja, eftersom du inte skriver något om att ni måste flytta så förmodar jag att ni klarar er. Du har ju trots allt en heltidslön. 

Hur länge ska löneutmätningen pågå? Har ni hunnit prata med KF angående uträkningen?
  • Anonym (X)
    Anonym (Vera) skrev 2025-08-11 19:38:01 följande:
    Men TS är inte skuldsatt. Det är hennes sambo som är det. Jag tycker att det är orimligt att man ska ses som en enhet ur ekonomisk synvinkel när man medvetet valt bort det genom att vara sambo istället för att ingå äktenskap. Jag tycker att det ska vara ett fritt val om man vill blanda ihop sina ekonomier eller inte. 
    Ja, och hon har valt att bli sambo med honom. De räknas som ett hushåll precis som gifta gör. De har ju redan valt att blanda sina ekonomier eftersom de valt att dela hushåll. 
    Om de nu inte vill räknas som ett hushåll får de skaffa sig vars ett hushåll. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 19:41:33 följande:
    Men vad anser du är en heltidslön?

Ringde idag vid olika tillfällen och blev klickad alla gånger. Hamnade inte ens i kön. 
    Vet inte vad du tjänar men minst 20 tkr bör du få ut i alla fall. Men troligen mer.
Svar på tråden Löneutmätning