• LykkedenLykke

Behöver hjälp med namn till tvillingar – samma kön, pojkar eller flickor

Om ca 5 veckor får vi våra tvillingar och vi vet att de har samma kön, men inte vilket. Jag och min man har snart gått igenom hela namnboken känns det som, men vi fastnar inte på samma namn. Om jag gillar ett, tvekar han  och tvärtom.

Pojknamn jag gillar:
    Elton
    Dante
    Amadeus / Amandus
    (Midas, men hoppar det pga förknippningen med guden)
    Fenix
    Jag är lite extra fäst vid Elton (min man tänker på Elton John, men det gör mig inget) och Dante. Tycker ni de funkar ihop om det blir två pojkar?
    Pojknamn han gillar:
    Melwin
    Ruben
    Sylvester
    Zackarias
    Ludwig
    Egon
    Han dras mer åt vanliga/gammeldags namn, jag mer åt ovanliga men inte ?för? ovanliga ? vill gärna undvika att tre andra i klassen heter samma.
    Flicknamn jag gillar:
    Lovelia
    Cataleya
    Liora
    Tiara
    Adora
    Jag är väldigt förtjust i Lovelia ? det påminner om en gammal barndomsvän som inte finns längre och känns speciellt. Min man är nästan såld på det också. Vilka namn tycker ni passar till Lovelia om det blir två flickor?
    Flicknamn han gillar:
    Nelsie
    Sonnelie
    Novalina (efter hans gammelmormor)
    Smilla
    Romelia
    Lykke
    Jag vet att vissa namn kanske inte är i allas smak, men uppskattar om ni kan hålla en god ton. Har ni förslag på namn som kan passa oss båda och gärna två som funkar bra ihop? 
  • Svar på tråden Behöver hjälp med namn till tvillingar – samma kön, pojkar eller flickor
  • LykkedenLykke
    LykkedenLykke skrev 2025-08-12 16:42:26 följande:
    Behöver hjälp med namn till tvillingar ? samma kön, pojkar eller flickor

Om ca 5 veckor får vi våra tvillingar och vi vet att de har samma kön, men inte vilket. Jag och min man har snart gått igenom hela namnboken känns det som, men vi fastnar inte på samma namn. Om jag gillar ett, tvekar han  och tvärtom.

Pojknamn jag gillar:
    Elton
    Dante
    Amadeus / Amandus
    (Midas, men hoppar det pga förknippningen med guden)
    Fenix
    Jag är lite extra fäst vid Elton (min man tänker på Elton John, men det gör mig inget) och Dante. Tycker ni de funkar ihop om det blir två pojkar?
    Pojknamn han gillar:
    Melwin
    Ruben
    Sylvester
    Zackarias
    Ludwig
    Egon
    Han dras mer åt vanliga/gammeldags namn, jag mer åt ovanliga men inte ?för? ovanliga ? vill gärna undvika att tre andra i klassen heter samma.
    Flicknamn jag gillar:
    Lovelia
    Cataleya
    Liora
    Tiara
    Adora
    Jag är väldigt förtjust i Lovelia ? det påminner om en gammal barndomsvän som inte finns längre och känns speciellt. Min man är nästan såld på det också. Vilka namn tycker ni passar till Lovelia om det blir två flickor?
    Flicknamn han gillar:
    Nelsie
    Sonnelie
    Novalina (efter hans gammelmormor)
    Smilla
    Romelia
    Lykke
    Jag vet att vissa namn kanske inte är i allas smak, men uppskattar om ni kan hålla en god ton. Har ni förslag på namn som kan passa oss båda och gärna två som funkar bra ihop? 
    Vill också säga att Lykke heter jag i mellannamn därav tycker min man om Lykke, och därför jag heter det som mitt användarnamn :)
  • Anonym (G)

Ja, vill ni sticka ut och ha ovanlig namn har ni ju lyckats. 

Väljer bort alla, gillar mer klassiska namn.  

• LykkedenLykke
    Anonym (G) skrev 2025-08-12 16:44:55 följande:

Ja, vill ni sticka ut och ha ovanlig namn har ni ju lyckats. 

Väljer bort alla, gillar mer klassiska namn.  

Ja som sagt vissa av de ovanliga namnen har betydelse för oss och jag tycker absolut inte att det är så ovanliga namn speciellt hos pojknamnen.
  • Anonym (R)

Ruben hade jag definitivt döpt min son om jag hade fått någon. Varför inte kompromissa och välj varsitt namn på barnen? 🙂

• LykkedenLykke
    Anonym (R) skrev 2025-08-12 16:54:34 följande:

Ruben hade jag definitivt döpt min son om jag hade fått någon. Varför inte kompromissa och välj varsitt namn på barnen? 🙂

Vi försöker kompromissa men jag vet inte om jag är så såld på Ruben och Elton eftersom de är så olika, haha. Men de kan även passa ihopa för att de är just olika, hmm.
    Vi hittar liksom inte några namn som passar ihopa med varandra som vi båda älskar, jätte svårt med namn xD
    Tack för ditt svar <3
  • Anonym (G)
    LykkedenLykke skrev 2025-08-12 16:59:26 följande:
    Vi försöker kompromissa men jag vet inte om jag är så såld på Ruben och Elton eftersom de är så olika, haha. Men de kan även passa ihopa för att de är just olika, hmm.
    Vi hittar liksom inte några namn som passar ihopa med varandra som vi båda älskar, jätte svårt med namn xD
    Tack för ditt svar <3
    Varför måste namnen passa ihop, räcker det inte att barnen är tvillingar? Låt de få vars ett eget namn. 
  • LykkedenLykke
    Anonym (G) skrev 2025-08-12 17:06:51 följande:
    Varför måste namnen passa ihop, räcker det inte att barnen är tvillingar? Låt de få vars ett eget namn. 
    Jag menar inte att namnen ska ?matcha? som i att båda börjar på samma bokstav eller är i samma stil, som Arvid och Albin, utan mer att de ska låta bra tillsammans när man säger dem högt. Lite som hur vissa färger funkar fint ihop, det betyder inte att de måste vara likadana.
    Till exempel tycker jag Ruben och Elton blir lite hackigt när man säger dem tillsammans, medan andra namn ?rullar? mer naturligt ihop. Det är den känslan jag är ute efter.
  • Anonym (R)
    LykkedenLykke skrev 2025-08-12 16:59:26 följande:
    Tack för ditt svar <3
    Jag förstår. Det är verkligen inte lätt att välja. 
Svar på tråden Behöver hjälp med namn till tvillingar – samma kön, pojkar eller flickor