• LykkedenLykke

Behöver hjälp med namn till tvillingar – samma kön, pojkar eller flickor

Om ca 5 veckor får vi våra tvillingar och vi vet att de har samma kön, men inte vilket. Jag och min man har snart gått igenom hela namnboken känns det som, men vi fastnar inte på samma namn. Om jag gillar ett, tvekar han  och tvärtom.

Pojknamn jag gillar:
    Elton
    Dante
    Amadeus / Amandus
    (Midas, men hoppar det pga förknippningen med guden)
    Fenix
    Jag är lite extra fäst vid Elton (min man tänker på Elton John, men det gör mig inget) och Dante. Tycker ni de funkar ihop om det blir två pojkar?
    Pojknamn han gillar:
    Melwin
    Ruben
    Sylvester
    Zackarias
    Ludwig
    Egon
    Han dras mer åt vanliga/gammeldags namn, jag mer åt ovanliga men inte ?för? ovanliga ? vill gärna undvika att tre andra i klassen heter samma.
    Flicknamn jag gillar:
    Lovelia
    Cataleya
    Liora
    Tiara
    Adora
    Jag är väldigt förtjust i Lovelia ? det påminner om en gammal barndomsvän som inte finns längre och känns speciellt. Min man är nästan såld på det också. Vilka namn tycker ni passar till Lovelia om det blir två flickor?
    Flicknamn han gillar:
    Nelsie
    Sonnelie
    Novalina (efter hans gammelmormor)
    Smilla
    Romelia
    Lykke
    Jag vet att vissa namn kanske inte är i allas smak, men uppskattar om ni kan hålla en god ton. Har ni förslag på namn som kan passa oss båda och gärna två som funkar bra ihop? 
  • Svar på tråden Behöver hjälp med namn till tvillingar – samma kön, pojkar eller flickor
  • Anonym (Isa)

Jag tycker Elton och Dante funkar bra ihop.

Om ni tar Lovelia tycker jag Smilla passar bäst till. Lovelia och Romelia tex funkar inte alls. Jag tycker namnen gärna får låta fina ihop men inte överdrivet matchade.

• LykkedenLykke
    Anonym (Isa) skrev 2025-08-12 17:13:24 följande:

Jag tycker Elton och Dante funkar bra ihop.

Om ni tar Lovelia tycker jag Smilla passar bäst till. Lovelia och Romelia tex funkar inte alls. Jag tycker namnen gärna får låta fina ihop men inte överdrivet matchade.

Tack för din åsikt <3, kul att du tycker att Elton och Dante funkar ihop  jag gillar också hur de låter tillsammans. 
    Jag håller helt med om att Romelia och Lovelia låter alldeles för lika, det blir nästan som att säga samma namn två gånger.
  • Anonym (Hej)

Syrrans katter hette Zick och Zack och mammas katter hette Harald och Hasse. Det kanske vore något om det blev pojkar? Skrattande

• LykkedenLykke
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-12 17:24:58 följande:

Syrrans katter hette Zick och Zack och mammas katter hette Harald och Hasse. Det kanske vore något om det blev pojkar? Skrattande

Får hoppas dina föräldrar inte blandade ihop er och katterna vid middagsbordet. Vi lämnar kattnamnen åt kattfolket tycker jag
  • LykkedenLykke
    Anonym (Musse) skrev 2025-08-12 17:53:47 följande:

Teddi och Freddi.

Haha, Teddi och Freddi från Saltkråkan, nostalgiskt, men vi vill nog ha namn som funkar utanför ön också. XD
  • FAVE0515

Jag har tvillingpojkar och struntade helt i att de skulle passa tillsammans utan min man och jag valde namn utifrån vad vi tyckte om men även tre andra perspektiv;
    - det ska passa med våra två efternamn 
    - det ska vara gångbart på engelska/gärna andra språk också. 
    - det ska inte låta för tramsigt eller som ett typ barnnamn. Jag försökte alltid tänka ?hur låter namnet på en vuxen man/kvinna?. 

Kanske jättetorrt men jag får komplimanger hela tiden för mina barns namn. 

• Anonym (Jo)
    FAVE0515 skrev 2025-08-12 18:37:03 följande:

Jag har tvillingpojkar och struntade helt i att de skulle passa tillsammans utan min man och jag valde namn utifrån vad vi tyckte om men även tre andra perspektiv;
    - det ska passa med våra två efternamn 
    - det ska vara gångbart på engelska/gärna andra språk också. 
    - det ska inte låta för tramsigt eller som ett typ barnnamn. Jag försökte alltid tänka ?hur låter namnet på en vuxen man/kvinna?. 

Kanske jättetorrt men jag får komplimanger hela tiden för mina barns namn. 

Så skulle jag också tänka.
  • trollhona
    LykkedenLykke skrev 2025-08-12 16:42:26 följande:
    Behöver hjälp med namn till tvillingar ? samma kön, pojkar eller flickor

Om ca 5 veckor får vi våra tvillingar och vi vet att de har samma kön, men inte vilket. Jag och min man har snart gått igenom hela namnboken känns det som, men vi fastnar inte på samma namn. Om jag gillar ett, tvekar han  och tvärtom.

Pojknamn jag gillar:
    Elton
    Dante
    Amadeus / Amandus
    (Midas, men hoppar det pga förknippningen med guden)
    Fenix
    Jag är lite extra fäst vid Elton (min man tänker på Elton John, men det gör mig inget) och Dante. Tycker ni de funkar ihop om det blir två pojkar?
    Pojknamn han gillar:
    Melwin
    Ruben
    Sylvester
    Zackarias
    Ludwig
    Egon
    Han dras mer åt vanliga/gammeldags namn, jag mer åt ovanliga men inte ?för? ovanliga ? vill gärna undvika att tre andra i klassen heter samma.
    Flicknamn jag gillar:
    Lovelia
    Cataleya
    Liora
    Tiara
    Adora
    Jag är väldigt förtjust i Lovelia ? det påminner om en gammal barndomsvän som inte finns längre och känns speciellt. Min man är nästan såld på det också. Vilka namn tycker ni passar till Lovelia om det blir två flickor?
    Flicknamn han gillar:
    Nelsie
    Sonnelie
    Novalina (efter hans gammelmormor)
    Smilla
    Romelia
    Lykke
    Jag vet att vissa namn kanske inte är i allas smak, men uppskattar om ni kan hålla en god ton. Har ni förslag på namn som kan passa oss båda och gärna två som funkar bra ihop? 
    Ni har många intressanta namn. Om man utgår från favoriterna till att börja med, Elton och då ett namn som matchar. Av de ni föreslagit så tycker jag Dante passar bäst. Även Egon och Dante är fint.

Ett tips kan vara Edvin, som har lite samma klang eller Elmer, bägge gammaldags men ovanliga namn.

Om vi utgår från Lovelia så fungerar ju Lykke som syskonnamn, bägge samma stuk men ändå egna namn.

Tänker att Lovelia och Kiara också skulle vara en bra matchninig som tips.
  • Anonym (Liss)

Jag gillar Lykke. Lykke-Li är också fint. Jag slänger in förslagen

Lykke-Li och Lovisa
    Lykke och Lexie
    Lykke och Lily

bubblare:

Lykke och Nemi

Killar:

Zach(arias) och Dexter
    Ludwig och Mauritz
    Ludwig och Milo

bubblare:

Dante och Hiro (japanskt unisexnamn men ges mest till killar)

Hiro: In Japanese, it can mean "abundant," "generous," or "prosperous," often associated with qualities like broad-mindedness and generosity. 
    In Polynesian mythology, Hiro is a rain deity and also a trickster figure. 

Svar på tråden Behöver hjälp med namn till tvillingar – samma kön, pojkar eller flickor