• KimLinnefeldt

Till vem säger du "jag älskar dig"?

Amerikanerna gödslar med "I love you" åt höger och vänster. Jag säger bara det till min fru.

Mina barnbarn säger att de älskar mig, det känns rart men lite ovant. Min son säger att det är så snacket är nu för tiden.

• Svar på tråden Till vem säger du "jag älskar dig"?
  • Anonym (Ammi)

Till min exman (inte nu alltså, men då). Sade det till barnen när de var små, men inte längre, tycker inte det faller sig naturligt. Däremot får de mkt komplimanger och beröm, mycket hjärtan osv i text.

Säger nog mer "älskade unge" till lilla barnbarnet. 

• Anonym (Hm)

Maken och barnet, varje dag.

• Anonym (De jag står nära)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-12 17:31:41 följande:
    Till vem säger du "jag älskar dig"?

Amerikanerna gödslar med "I love you" åt höger och vänster. Jag säger bara det till min fru.

Mina barnbarn säger att de älskar mig, det känns rart men lite ovant. Min son säger att det är så snacket är nu för tiden.

Säger det till de jag står nära, som mamma och mina barn. Även till ett fåtal vänner. Att säga det till partner är sårbart. Till nuvarande har jag ännu inte sagt det även om känslan är där, för han är inte på en plats mentalt för att ta emot de orden.

För mig betyder också orden olika beroende på vem jag säger det till. Det finns inte bara en sorts kärlek, och därmed finns det också olika "jag älskar dig".
  • KimLinnefeldt

En ny realitysåpa handlar om popsångare som ska bilda band tillsammans, bara genom att göra varandras röster och prata lite. Det verkar bara ta ungefär fyra minuter innan de börjar säga "I love you" till varandra.

Känns lite knepigt. Risk för inflation. Vad säger man efter sju år? "I love you a lot"?

• Anonym (Hm)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-12 17:44:40 följande:

En ny realitysåpa handlar om popsångare som ska bilda band tillsammans, bara genom att göra varandras röster och prata lite. Det verkar bara ta ungefär fyra minuter innan de börjar säga "I love you" till varandra.

Känns lite knepigt. Risk för inflation. Vad säger man efter sju år? "I love you a lot"?

Lite överdrivet.
  • KimLinnefeldt

Anonym (Hm) skrev 2025-08-12 17:52:08 följande:
    Lite överdrivet.
    Vad är det som du tycker är lite överdrivet?
  • Anonym (Hm)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-12 17:57:55 följande:

Vad är det som du tycker är lite överdrivet?
    Att säga så till bandmedlemmar, det säger jag bara till närstående.
  • Anonym (Mia)

Säger det dagligen till min man och mina barn. Till mina föräldrar ganska ofta, inte varje gång vi träffas, men nästan. Jag vet att jag har sagt det till mina allra närmsta vänner, men väldigt, väldigt sällan och det har varit vid traumatiska händelser och sorg. Jag älskar förstås mina bröder, men det är inget vi säger till varandra. 

• Anonym (Gringa)

I den engelskspråkiga världen är det väldigt vanligt att säga det utan att egentligen mena mer än "jag gillar dig eller du är så rolig". Så ta det inte så bokstavligt. (Engelska är mitt första språk så jag är insatt.)

Svar på tråden Till vem säger du "jag älskar dig"?