Anonym (Mio) skrev 2025-08-13 10:30:46 följande:
Låter lite lustigt. Har jobbat inom flertalet förskolor där schemat varit rullande. Är det en privat förskola?
De flesta avdelningar jag varit på har varit tre personal. Vi rullade måndagar och fredagar med tidig, mitten och sen. Tror att tidig fredag fick sen måndag för att få vara lediga "mer".
Tisdag, onsdag och torsdag hade vi fasta dagar antingen tidig, mitten eller sen. Vi kunde ju alltid byta med varandra om det var något tillfälligt.
Var vi fyra hade ofta någon alltid ett mittenpass alla dagar typ.
Tiderna vi hade var ungefär dessa. Ibland fick tidig börja tidigare och sen sluta senare, beroende på barnens tider/förskolans öppettider. Vi delade öppning och stängning med grannavdelningen.
Tidig 06.30 - 13.30
Mitten 07.30 - 16.30
Sen 09.30 - 18.00
Men även de gånger jag varit på privat avdelning så har det i princip sett ut så här.
Våga ta upp det!
Jag tog faktiskt upp frågan idag med min chef och sa att det inte är hållbart för mig att arbetet går ut över mitt familjeliv. Jag sa att jag endast ville ha 30 min justering på tisdagar. Jag börjar såklart 30 min tidigare för att kunna gå 30 min tidigare. Jag fick ett "självklart!" så var det ordnat. Jag villeinte ta upp att jag gärna vill sluta tidigare varannan vecka som de andra. Det får vänta.
Mina andra kollegor som börjar senare och slutar senare är också bittra över schemat, eftersom de anser att schemat ska vara roterande, som det varit innan. Det är ny arbetsledare, så personen har gjort ett helt nytt schema för alla, och det kommer gälla tillsvidare.
Jag håller med dig, så har det varit på andra ställen jag jobbat också. Man turas om med tiderna, annars blir det så skevt och skapar dålig arbetsmiljö.
Gissa vilka som är nöjda med schemat? Dom två som börjar och slutar tidigast. De har dessutom jobbat kortast tid inom verksamheten (förutom jag).