Anonym (Trött) skrev 2025-08-12 21:38:30 följande:
Orättvist schema
Hej,
Jag började jobba på en förskola i början av detta år. Jag fick ett schema som jag inte fick vara med och påverka när de satte tiderna. Jag jobbar 08-16.30 fyra dagar i veckan, och stänger en dag i veckan 08.30-17.00.
Jag har en kollega som endast har öppningar vilket betyder att hon går hem tidigast. En annan kollega som går hem senast 15.30, stänger en gång i veckan. Sen finns det två andra kollegor som har snarlika scheman som mig, men de får sluta tidigare 15.30) varannan vecka. Jag har påpekat att detta schema påverkar mitt famileliv då jag missar barnens träning på tisdagar, och att jag gärna vill finnas där för mina barn, men jag får inget gehör
Nu till problemet: jag fick detta jobb genom en kompis, som skapade detta schema i samma veva som jag började jobba. Jag känner att jag mer eller mindre står i tacksamhetsskuld till henne, eftersom hon fixade detta jobb, så jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp detta med henne igen. Jag börjar känna mig utnyttjad . Har ni några råd vad gäller att ta upp schemat med henne utan att låta för hård eller att hon ska känna att jag ställer henne mot vägen?
Rättning: kollegan som slutar senast 15.30, stänger en gång I månaden, inte en gång I veckan.
Jag har dessutom yngst barn. Mina andra kollegor har antingen vuxna barn eller äldre barn.
Överreagerar jag? Jag kanske bara är less.