Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Orättvist schema

Visste du arbetstiderna när du tackade ja till jobbet? 

• Anonym (G)
    Anonym (Trött) skrev 2025-08-12 21:58:18 följande:
    Nej. Jag frågade tom om arbetstiderna och fick höra: "schemat sätts så att det passar verksamheten". Och några dagar senare fick jag ett schema i handen. Jag förstår att man inte kan sätta ett schema helt utifrån personalens önskemål, men jag tycker ändå som sagt, att det borde vara rättvist. 
    Men du tackade ja...
    Utan att du visste om scheman passade?

Men du kan alltid byta jobb.
  • Anonym (G)
    Anonym (Trött) skrev 2025-08-12 21:58:18 följande:
    Nej. Jag frågade tom om arbetstiderna och fick höra: "schemat sätts så att det passar verksamheten". Och några dagar senare fick jag ett schema i handen. Jag förstår att man inte kan sätta ett schema helt utifrån personalens önskemål, men jag tycker ändå som sagt, att det borde vara rättvist. 
    De kanske behövde någon som kunde just dessa tider?
    Du borde ha sagt detta innan du tackade ja till jobbet vilka tidet du inte kan eller vill jobba.
  • Anonym (G)
    Anonym (Shifa) skrev 2025-08-13 11:09:10 följande:
    Så är det, det har vi alla konstaterat här. Att man får ta det som ges när man kommer ny. Men jag menar att nästa gång man då ska sätta sig med scheman  och alla kommer med önskemål - där brukar problemen uppstå.
    För "Ulla" och "Pia" har samma behov som de alltid haft,  de vill ha kvar sina scheman precis såsom de är. Och är sällan sugna på att dela med sig eller jämka/gå halvvägs för att uppnå mer rättvisa. 

Vi har alltid jobbat så att vi satt vissa grundregler. Alla öppnar minst 2ggr månad. Alla stänger minst 2ggr månad osv. Sen utöver det har man fått komma med önskemål. Någon kanske gärna tar fler öppningar medan någon ska köra barn på morgonen och därmed inte alls har något emot att börja senare och stänga. Men att någon inleder mötet med att säga rakt ut att jag kommer i alla fall inte xx har förekommit mer än en gång om jag säger så. 
    Men det är problemtisk också , om man anställer Lisa för att Ulla och Pia kan inte jobba vid en viss tid , Lisa säger det är okej eller inte säger att vissa tider som behövs till verksamheten inte fungerar sedan säger Lisa att hon inte heller kan och vill då. 

Då har man anställt "fel" person som inte fungerar till verksamheten.
  • Anonym (G)

Om Lisa gärna jobbar en viss tid då blir det inte orättvisst.
    Därför brukar man ofta vara tydlig gällande arbetstider och inte anställa någon som inte jobbar vissa tider.

Om Ulla och Pia har en viss kompetens och erfarenhet som andra inte har ,  vill arbetsledaren kanske inte att de säger upp sig heller om de inte kan / vill jobba vissa tider.

Att man inte vill kan betyda vad som helst.
    Till exempel att man behöver åka taxi för att hinna eller betala barnvakt som gör att det är inte värt ekonomiskt att jobba kvar där.

Och det är fult rimligt att man inte vill att 5 andra säger upp sig för att Lisa ska få vad hon vill.

Hur gick det med Frida och kollegorna då?

Anonym (Shifa) skrev 2025-08-13 11:38:46 följande:
    Om utgångspunkten är att Ulla och Pia ska få ha sina scheman för alltid och man vill bibehålla den typen av orättvisor. Som riskerar att skapa konflikter i arbetsgruppen så ja - då blir det problem. 
    Och jag vet att det är så. Många verksamheter funkar så.

Men jag önskar att man inte gjorde så utan att utgångspunkten är att det ska bli så rättvist som möjligt för ALLA.
    Hellre att alla är 87,5% nöjda och som mellan varven kan byta pass med varandra och nå 100% vissa veckor. 
    Än att vi har två stycken som sitter med 100% medan övriga ligger på 70%.

Sen finns det inga regler som säger att den som har flest år på arbetsplatsen eller liknande ska ha första tjing på bra scheman. Rätta mig om jag har fel men deltidssjukskrivna och partiellt föräldralediga är de som har visst skydd gällande scheman. Att Ulla & Pia i exemplet "inte vill" ha vissa arbetstider är inte arbetsgivarens problem rent krasst. 

Utan jag vill fortfarande hävda att OM man vill skapa en arbetsplats där utgångspunkten är att det ska upplevas rättvist så måste man ha koll på lagar och regler, verksamhetens behov och därefter kommunicera. Och absolut inte (som jag varit med om) inleda ett möte med 
    -" okej, hej alla. Nu har vi Frida här som kom ny i maj som ni känner till och hon tycker att vi måste se över alla scheman. Så jag har tittat lite på det"... 

Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och som måste skapa en bra process kring det. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Shifa) skrev 2025-08-14 09:09:12 följande:
    Den verksamhet jag har erfarenhet av (vi kan kalla den kvinnodominerad tänk förskola, omsorg) och som verkar vara fallet här, bärs sällan av två individer.
    Hade jag Ulla & Pia i min grupp med inställningen att allt ska vara som de alltid varit, vi tänker INTE stänga på fredagar osv så hade jag inte tagit höjd för det. Helt ärligt.
    Utan jag hade tagit mitt ansvar för alla medarbetares vardag och arbetsmiljö och gjort de förändringar vi tillsammans kom överens om. Som om schema till exempel. Som om arbetsuppgifter. Ofta väldigt mycket snack liten verkstad så jag tror inte att någon av dem hade sagt upp sig.
    Det fungerar såklart bra om alla kan bytas ut på samma dag och utbildning räcker eller man inte ens behöver utbildning.

Jag syftade inte på just förskolor utan rent allmänt.
    Det finns jobb där det skulle orsaka stora problem om 2 med längst erfarenhet säger upp sig.

I min verksamhet skulle man absolut inte riskera att flera säger upp sig för att en ny person vill ändra allas schema om inte den nya personen är bättre på alla möjliga sätt.

Men här krävs det utbildning , erfarenhet , kunskaper i ett ovanligt språk för att börja , sedan minst 6 månader på jobbet för att man ska kunna göra ett bra jobb. 

Och man anställer inte någon utan att kolla om schemat fungerar innan.

Så det är olika för olika jobb.
Svar på tråden Orättvist schema