Orättvist schema
Anonym (iså) skrev 2025-08-13 08:29:28 följande:
Är väl rätt vanligt att den som kommer in ny får minst att säga till om. När du jobbat där ett tag kan du vara med och planera och då komma med dina krav. Men jag tror inte att arbetsgivaren har nån skyldighet att ordna ditt schema så att du kan vara på ditt barns träning. I så fall får du väl gå ned i tid om du vill jobba kortare dagar. Däremot finns det ju ett ansvar från arbetsgivarsidan också.
Det är inte meningen att en eller ett par ska ha rätt att för alltid ha bästa schemat "av hävd" eller för att det alltid varit så.
Och att den som är sist in alltid ska få sämsta schemat.
Det riskerar att skapa osämja helt i onödan.
Tyvärr är min erfarenhet att det inom kvinnodominerade grupper riskerar att bli så att de som skriker högst får som de vill eller så hotar de med att sluta. Chef/schemaplanerare som inte varit med från start vågar inte stå emot och så rullar det bara på.
Det man bör göra är att som ansvarig ta fram exakt hur bemanningen ska se ut och vid vilka tider. Hur många behöver börja xx och hur många kan sluta xx.
Hur många huvuden har jag i min verksamhet och hur jobbar de (man kan ju ha 8 anställda men att de totalt bara arbetar motsvarande 6 heltider pga någon är föräldraledig på deltid tex).
Och sedan skapar man ett antal scheman som antingen blir rättvisa från start. Dvs alla stänger 4 ggr månad eller alla har en tidig fredag i månaden.
Eller, om ovanstående inte är möjligt, så roterar man själva schemat.
Att om något av schemana faller sig mer attraktivt så kanske man går på det i 6v, sen byter man. För det bygger bara osämja att det finns oskrivna regler och saker som bara "är" och att ingen vågar ta upp dem.
Facket kan hjälpa till att stötta i den typen av möten, de har hyfsat koll på reglerna också utifrån kollektivavtal mm.