• Tow2Mater

Han är så otroligt slarvig

Jag oljade faktist altanen idag. Hur gör han det jämfört med hur du gör det? Missar han ställen? eller tar han inte ett andra varv? eller annat? 

För att försöka förstå era nivåer.

• Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 22:14:24 följande:
    Det enda jag kan komma på som han ?bryr sig om? är hans bil och den tvättar han när det börjar bli kritiskt på det enklaste sättet möjligt dvs biltvätt. Jag försökte läsa på och lära honom att det är bättre att tvätta för hand samt skölja under bilen bra osv, så då började han göra det ibland själv men blev väl inte superbra (otvättade fläckar på sidan av bilen) och noll intresse att lära sig själv. Samt så glömde han besikta nu så det blev körförbud på den osv. Så ja slarvig där med. Har svårt att komma på något han någonsin har gjort ordentligt faktiskt. Men jobbet sköter han så jag antar att han inte kan slarva där för mycket.. jag har så svårt att förstå att man kan vara så och bara inte bry sig om sådant så mycket.
    Försöker du lära honom att det är bättre att tvätta kläder för hand också? Och jag gissar det ska vara bara tyblöjor till barnen, inga enkla färdigköpta engångs?
  • Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 22:26:31 följande:

Ja jag lät ju honom olja altanen nu precis med krav på att han skulle läsa på innan. Han såg något klipp och körde på. Resultatet blev en fläckig altan överlag och på 2 platser om ca 2x0,5 meter per område (dvs stora områden) ser inte ens ut att ha blivit oljade med stor kontrast mot angränsande områden. Antar att han tagit där men inte lika många lager som andra platser, eller om träet sög upp det mer där så har han inte bara sett det och lagt på mer. 

det blir liksom bara enklare om jag gör allt. inte för att jag är någon supermänniska som kan allt utan bara för att jag anstränger mig att saker ska bli bra. Läser på innan ordentligt och tar mig tiden att göra det ordentligt. Ja det tar väl längre tid för mig att göra grejer men det är ju ändå slutresultatet som spelar roll.. Men det blir ju utmattande i längden och att jag tappar min respekt för honom.

Hmm... Visste inte man ska läsa på om hur man oljar en altan. Jag skakade burken med olja, öppnade den, rörde om med en pinne och började bara slabba på med en stor pensel. Oljade bara ETT lager. Inte mer.
  • Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 22:29:15 följande:
    Nej men jag försökte lära honom hur man tvättade kläder i tvättmaskinen. Det gick bra ett tag tills han gjorde fel några gånger och förstörde några av mina plagg. Då blev han portad från tvätten.. vi kör på vanliga engångsblöjor, vad det nu spelar för roll.
    Undrade bara, eftersom du verkar vara så emot det som är enkelt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 22:57:19 följande:
    Det som är enkelt? Hur menar du då? Är det för mycket att kräva att inte ha en fläckig altan, ojämn häck, oljiga köksredskap med gammal intorkad mat, trasiga kläder, smutsigt hem, otillräckliga kläder till förskolan osv? 
    Biltvätten....
  • Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 23:07:53 följande:
    Ja vad jag har läst så är det bättre att tvätta för hand, biltvätten skrapar bilen och tvättar inte underifrån. Men jag bryr mig egentligen inte så mycket, ville bara hjälpa men han får göra vad han vill med sin bil.
    Vad man läser sig till stämmer sällan med verkligheten. Du har aldrig själv tvättat en bil alltså. Gör det för hand en gång och jag gissar du kommer ta den till bilttvätten nästa gång.

Och du, prova diskmaskin, jag lovar den tar bort matfetter oavsett hur du instruerar mannen att stoppa i disken ;)
  • Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 23:29:42 följande:

Jag har tvättat bilar för hand och det är jobbigare absolut, men ger bättre resultat så det är värt det. Och som sagt så ville jag bara hjälpa honom med något han brydde sig om, han gör som han vill med sin bil. 

går ej att diska allt i diskmaskin, och det är med just de grejerna det är problem. 

jag förstår inte varför du känner ett behov att hacka på mig, gå vidare till nästa tråd om du inte har något att tillföra här. 

För dig kanske som är så väldigt noggrann. Men för normala människor är det ingen större skillnad i resultat, men stor skillnad i arbetsinsats.

Du roar mig ikväll:)
  • Tow2Mater
    beli skrev 2025-08-12 23:49:47 följande:
    Helt onödigt att retas med nån som har problem hemma. Uttråkad?
    Jag gav ju tips om diskmaskin. Och att försöka göra saker lättare, speciellt om de ska skötas av mannen :)

Jag skulle vilja fråga om den goda maten. Undrar om TS vill ha hemlagad gös på silkesbädd med pannacotea till efterrätt varje dag istället för mannens fiskpinnar med mos?
  • Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 00:52:14 följande:
    Och vad kan jag göra annorlunda mer specifikt? Vilka är fördelarna med att han gör saker på det sättet? 
    Det går snabbt, och ni kan sedan spendera tiden ni sparar med att ha sex dagligen?
  • Tow2Mater
    olof 45 skrev 2025-08-13 13:40:59 följande:
    victim blaming verkar vara din sport... Sett ditt nick och noterat detta många gånger. TS, bara att ignorera!

Hur är det victim blaming? Om du eller TS inte gillar vad jag säger är det bara att ignorera. Att propsa någon annan ska tvätta sin bil på ett visst jobbigare sätt än ett lättare är ju bara dumheter. 

Gillar du att förfölja människor från tråd till tråd?

• Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 13:19:45 följande:
    Och allt annat är ok det också? 
    Kanske dags att välja dina strider?
  • Tow2Mater
    Anonym (Högre standard) skrev 2025-08-13 17:29:25 följande:
    Om något är det väl exakt vad TS har gjort som har sprungit runt och sopat och curlat för en total sopa ända från starten.
    Nej det låter som ett dåligt sätt att välja isåfall. Att inte lägga sig i hur han t ex tvättar sin bil vore mer produktivt, för dem båda.
  • Tow2Mater
    olof 45 skrev 2025-08-13 13:40:59 följande:
    Han är så otroligt slarvigvictim blaming verkar vara din sport... Sett ditt nick och noterat detta många gånger. TS, bara att ignorera!
    Intressant Olof 45 att ditt enda inlägg i tråden är att klanka ner på vad jag skriver. Vad har du själv för råd till TS att komma med?
  • Tow2Mater
    Anonym (Sing) skrev 2025-08-13 18:40:35 följande:
    Bra att spola bilen under, den håller längre, varför får man inte tycka det?
    Det får man väl tycka. Men man kan ju t ex försöka undvika att oombedd pådyvla sitt tyckande på sin partner om partnern gör på annat fungerande sätt med sin egendom.
  • Tow2Mater
    Anonym (metakommunikation) skrev 2025-08-15 08:50:39 följande:
    Den här logiken ser jag rätt ofta på det här forumet, och jag förstår det inte. Det känns som ett sätt att lägga "skulden" på relationer i allmänhet, och inte er relation. Det är ju DIN man som beter sig på ett sätt som du inte orkar med, och det säger ingenting om hur det vore i en annan relation. Men ja, om du uppfattar er relation som utmattande är det ju något som måste hanteras. Hur har du gjort hittills? 

Jag tror att ni har hamnat i att förstärka varandras beteenden på ett olyckligt sätt. Ju mer du klagar på honom, desto slarvigare blir han, och desto mer kommer du att störa dig. Har ni funderat på parterapi? Hur blir det mellan er när du tar upp det som stör dig?
    Och även han skulle kunna bete sig annorlunda i en annan relation. Dynamiker i relationer är alla unika.
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig