• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Ja han är så slarvig och jag känner mig numera bara helt matt över det. Vi har varit tillsammans i flera år nu och det blir inte bättre med tiden. Allt han gör känns det som att han bara försöker få överstökat snabbt alternativt att han bara inte bryr sig om att det ska bli bra gjort, trots att jag SÅ många gånger bett honom gör saker ordentligt. Det slutar med att alla sysslor hamnar på mig för att jag vill ha saker bra gjorda.. 

Tvätt. Disk. Måla väggar. Såga ut, måla och spika upp lister. Olja altanen. Klippa häcken. Dammsuga och moppa golven. Städa och plocka undan grejer. Köpa kläder till dottern. Laga god mat. 

Han tar på sig att göra grejer och gör sådant jag ber honom om men han gör det inte bra. Så problemet är då att jag som vill att det ska bli bra måste göra det själv för annars blir det inte bra. Och det blir så utmattande i längden att ha så mycket jag måste göra. Bara för att jag inte vill leva i ett skitigt eller fult hem, vill att dottern ska ha bra kläder och få äta god mat, vill kunna ha fina kläder själv. 

Vi har pratat om detta så mycket där jag sagt att detta är så viktigt för mig och han säger alltid att han ska bättra sig och göra saker ordentligt men sen blir det inte så. Och jag förstår inte, för mig känns det inte som att han bryr sig. Det handlar ju om att anstränga sig. Inte om något man ska lära sig göra. Varför vill han inte göra det för sitt hem, mig eller sin dotter? Han säger att han bryr sig men att han bara är slarvig. Att han ska jobba på det. Men jag tror inte det är möjligt mer. 

Vad kan man göra? Börjar tappa hoppet och ifrågasätta om jag orkar ha det så här resten av livet. Kan man verkligen bara vara så slarvig och aktivt måste jobba bort det eller bryr han sig bara inte? 

• Svar på tråden Han är så otroligt slarvig
  • Tow2Mater

Jag oljade faktist altanen idag. Hur gör han det jämfört med hur du gör det? Missar han ställen? eller tar han inte ett andra varv? eller annat? 

För att försöka förstå era nivåer.

• Anonym (Matt)
    MsM84 skrev 2025-08-12 22:01:55 följande:

Hur är han med saker han själv bryr sig om?

Det enda jag kan komma på som han ?bryr sig om? är hans bil och den tvättar han när det börjar bli kritiskt på det enklaste sättet möjligt dvs biltvätt. Jag försökte läsa på och lära honom att det är bättre att tvätta för hand samt skölja under bilen bra osv, så då började han göra det ibland själv men blev väl inte superbra (otvättade fläckar på sidan av bilen) och noll intresse att lära sig själv. Samt så glömde han besikta nu så det blev körförbud på den osv. Så ja slarvig där med. Har svårt att komma på något han någonsin har gjort ordentligt faktiskt. Men jobbet sköter han så jag antar att han inte kan slarva där för mycket.. jag har så svårt att förstå att man kan vara så och bara inte bry sig om sådant så mycket.
  • Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 22:14:24 följande:
    Det enda jag kan komma på som han ?bryr sig om? är hans bil och den tvättar han när det börjar bli kritiskt på det enklaste sättet möjligt dvs biltvätt. Jag försökte läsa på och lära honom att det är bättre att tvätta för hand samt skölja under bilen bra osv, så då började han göra det ibland själv men blev väl inte superbra (otvättade fläckar på sidan av bilen) och noll intresse att lära sig själv. Samt så glömde han besikta nu så det blev körförbud på den osv. Så ja slarvig där med. Har svårt att komma på något han någonsin har gjort ordentligt faktiskt. Men jobbet sköter han så jag antar att han inte kan slarva där för mycket.. jag har så svårt att förstå att man kan vara så och bara inte bry sig om sådant så mycket.
    Försöker du lära honom att det är bättre att tvätta kläder för hand också? Och jag gissar det ska vara bara tyblöjor till barnen, inga enkla färdigköpta engångs?
  • Anonym (Matt)
    Tow2Mater skrev 2025-08-12 22:03:48 följande:

Jag oljade faktist altanen idag. Hur gör han det jämfört med hur du gör det? Missar han ställen? eller tar han inte ett andra varv? eller annat? 

För att försöka förstå era nivåer.

Ja jag lät ju honom olja altanen nu precis med krav på att han skulle läsa på innan. Han såg något klipp och körde på. Resultatet blev en fläckig altan överlag och på 2 platser om ca 2x0,5 meter per område (dvs stora områden) ser inte ens ut att ha blivit oljade med stor kontrast mot angränsande områden. Antar att han tagit där men inte lika många lager som andra platser, eller om träet sög upp det mer där så har han inte bara sett det och lagt på mer. 

Samma med häcken då. Jag gjorde halva och det blev en snygg rak linje upptill och såg till att ?väggarna? blev raka och jämna på båda sidorna. Hans del blev sned från startpunkt till slut med en ganska stadigt sluttande linje, skiljer sig kanske i höjd 0,5 m på häcken.  Och ?väggarna? var bulliga och ojämna. 

det blir liksom bara enklare om jag gör allt. inte för att jag är någon supermänniska som kan allt utan bara för att jag anstränger mig att saker ska bli bra. Läser på innan ordentligt och tar mig tiden att göra det ordentligt. Ja det tar väl längre tid för mig att göra grejer men det är ju ändå slutresultatet som spelar roll.. Men det blir ju utmattande i längden och att jag tappar min respekt för honom.

• Anonym (Matt)
    Tow2Mater skrev 2025-08-12 22:20:20 följande:
    Försöker du lära honom att det är bättre att tvätta kläder för hand också? Och jag gissar det ska vara bara tyblöjor till barnen, inga enkla färdigköpta engångs?
    Nej men jag försökte lära honom hur man tvättade kläder i tvättmaskinen. Det gick bra ett tag tills han gjorde fel några gånger och förstörde några av mina plagg. Då blev han portad från tvätten.. vi kör på vanliga engångsblöjor, vad det nu spelar för roll.
  • Anonym (Trolljägare)

Tänkte först att TS hade orimligt högt ställda krav och att han hade lågt ställda.. men jag tror att TS trollar eller känslo-baitar oss bara. hur som helst är såna här gnälltrådar rätt underhållande. Mata på så skall jag hämta lite chips sålänge :)

• Anonym (Matt)
    Anonym (Trolljägare) skrev 2025-08-12 22:38:16 följande:

Tänkte först att TS hade orimligt högt ställda krav och att han hade lågt ställda.. men jag tror att TS trollar eller känslo-baitar oss bara. hur som helst är såna här gnälltrådar rätt underhållande. Mata på så skall jag hämta lite chips sålänge :)

Varför tror du att jag trollar? Och vad innebär att känslo-baja? 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Trolljägare) skrev 2025-08-12 22:38:16 följande:

Baita*
  • Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 22:26:31 följande:

Ja jag lät ju honom olja altanen nu precis med krav på att han skulle läsa på innan. Han såg något klipp och körde på. Resultatet blev en fläckig altan överlag och på 2 platser om ca 2x0,5 meter per område (dvs stora områden) ser inte ens ut att ha blivit oljade med stor kontrast mot angränsande områden. Antar att han tagit där men inte lika många lager som andra platser, eller om träet sög upp det mer där så har han inte bara sett det och lagt på mer. 

det blir liksom bara enklare om jag gör allt. inte för att jag är någon supermänniska som kan allt utan bara för att jag anstränger mig att saker ska bli bra. Läser på innan ordentligt och tar mig tiden att göra det ordentligt. Ja det tar väl längre tid för mig att göra grejer men det är ju ändå slutresultatet som spelar roll.. Men det blir ju utmattande i längden och att jag tappar min respekt för honom.

Hmm... Visste inte man ska läsa på om hur man oljar en altan. Jag skakade burken med olja, öppnade den, rörde om med en pinne och började bara slabba på med en stor pensel. Oljade bara ETT lager. Inte mer.
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig