Inlägg från: Anonym (Trolljägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trolljägare)

Han är så otroligt slarvig

Tänkte först att TS hade orimligt högt ställda krav och att han hade lågt ställda.. men jag tror att TS trollar eller känslo-baitar oss bara. hur som helst är såna här gnälltrådar rätt underhållande. Mata på så skall jag hämta lite chips sålänge :)

• Anonym (Trolljägare)
    Tow2Mater skrev 2025-08-12 22:49:33 följande:
    Undrade bara, eftersom du verkar vara så emot det som är enkelt.
    Fast det är mycket lättare att trycka ner någons kompetens om man bestämmer att det skall vara svårt från början. Sen är felen ganska lätta att peka ut och därefter topprida ut personens agens och fria vilja. 

Den utsatte tror sig därefter bara kapabel att göra fel och har bara ett svar "förlåt, jag skall försöka bättra mig", internaliserar skulden och krymper som människa.

(när jag tänker på det, det är ju standard-MO hos vilken förövare som helst när det gäller relationsvåld bl a)

nåväl, får se hur TS lotsar sig ur detta 
  • Anonym (Trolljägare)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 23:38:28 följande:

Det ligger väl något i detta men ska man verkligen behöva visa allt och lära upp om allt? Det är utmattande att behöva visa och lära upp hela tiden, kontrollera osv om och om igen. När det egentligen handlar om en vilja att göra saker bra och se till att det blir bra. Om jag kan, varför kan inte han? 

Vet att han inte ser lika mycket grejer som mig och att det bara är så att män är sämre på det, men rent logiskt förstår jag inte varför det är så. Hur svårt kan det vara? 

Vilket ultimatum tänker du på då? 

Nej, nu får vi dra i handbromsen!! märker att det florerar både könsfördomar och dålig språkvård. Det är inte OK. 

Btw, att genom att fostra din partner ikläder du dig rollen som vederbörandes mamma. Män utan tydliga oidipala drag kommer ogilla detta men kanske anpassa sig för att hålla borgfreden (speciellt om det finns barn och/eller bolån med i bilden), därmed inte sagt att han kommer vara sitt bästa jag. 

Man kan inte tvinga en annan människa att hålla samma värderingar som en själv, bara acceptera läget eller ändra läge. Låter tyvärr som ni är för olika och har för skillda värderingar för att det skall vara hållbart över tid.
  • Anonym (Trolljägare)
    beli skrev 2025-08-12 23:49:47 följande:
    Helt onödigt att retas med nån som har problem hemma. Uttråkad?
    Att ställa lite retsamma, eller som i detta fallet, lättsaltade frågor och kommentarer är ett klassiskt svenskt sätt att få problemägaren att varsebli bjälken i egna ögat. 

Ergo, det är hjälp som förmedlas trådskaparen denna kväll och inget annat.
  • Anonym (Trolljägare)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 00:21:06 följande:
    Menar du att han inte kommer kunna ändra på sig? Alltid kommer vara slarvig? 
    Hur vet du att han är slarvig? det kanske är du som är en petimeter? Vilka krav ställer han på dig som du kämpar med att uppfylla? eller är det så att du aldrig frågar eller lyssnar på hans önskemål och visioner?

Är genuint nyfiken och undrar med vilka mått du mäter verkligheten.. 
  • Anonym (Trolljägare)
    Jimmy75 skrev 2025-08-13 00:17:07 följande:

Alltså, för 3 år sedan när jag flyttade in i mitt hus så köpte jag ett plommonträd....jag har bara ett problem med det, hur jag än kämpar så fattar inte plommonträdet hur man gör äpplen, alltså, hur svårt kan det vara? Jag har pratat med trädet om hur viktigt det är med äpplen för mig, men mitt plommonträd säger bara att det ska försöka sitt bästa men likväl så får jag plommon nästa gång - kan det inte bara skärpa sig. Grannens äppelträd klarar ju av att fixa äpplen så SÅÅ svårt kan det väl inte vara. Det är ju bara att anstränga sig och inte bara göra det så enkelt för sig hela tiden.

Alltså dessa eviga trådar som handlar om hur man med ÖPPNA ögon gör val och fattar beslut om sitt liv och sedan blir ÖVERRASKAD över resultatet. Vet ni, för 4 år sedan köpte jag en Citroen.....vet ni vad det sjuka är? Det är FORTFARANDE en Citroen, fastän jag vill att det ska vara Audi. Och kom nu inte med några dumma råd om att jag ska byta bil till den jag vill ha, eller något annat som handlar om att JAG har en del i detta, för det vill jag inte höra.

OT, men har Citroen fortfarande fjädring i världsklass? minns när man var barn och farsan lånade chefens citroen. Otroligt skön att åka i..
  • Anonym (Trolljägare)
    olof 45 skrev 2025-08-13 13:40:59 följande:
    victim blaming verkar vara din sport... Sett ditt nick och noterat detta många gånger. TS, bara att ignorera!
    Du tänker att någon kastade denna lata och inkompetenta man efter TS?

Att försätta sig i en relation med någon man inte matchar med är lätt hänt eftersom man sällan visar sina sämsta sidor till att börja med. Men att bilda familj och köpa hus är knappast ett misstag man kan skuldbelägga någon annan för.

Så, vem är offret tycker du? Den förtryckta och (vad den ena parten vittnar om) otillräckliga mannen, eller, TS som besitter regelboken och projicerar hela sitt normsystem på deras tillvaro?

Kanske är det den part vi inte hört här som har det tufft, kanske t o m vill lämna relationen men är i ekonomisk och känslomässig fångenskap eftersom det finns både bolån och barn med i bilden.
  • Anonym (Trolljägare)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 19:27:14 följande:
    Vi ska sätta oss ikväll och fördela sysslor. Jag ska försöka hitta sådant som jag kan släppa taget om som inte är lika viktiga och så får det bli några grejer han får lära sig göra bra. Jag tror ändå detta är en bra väg framåt, så får vi se hur det blir. 
    Ja, hur gick det? Blev han inspirerad av att bara få de oviktiga uppgifterna?
    Kanske skulle han känna sig mer coachad och sugen om han fick cred för det han faktiskt gör och känna sig som en viktig och ovärderlig part i familjen.

..sen är jag lite nyfiken på 'mögel på hushållsmaskinerna', hur lyckas ni med det? 
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig