Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 23:38:28 följande:
Det ligger väl något i detta men ska man verkligen behöva visa allt och lära upp om allt? Det är utmattande att behöva visa och lära upp hela tiden, kontrollera osv om och om igen. När det egentligen handlar om en vilja att göra saker bra och se till att det blir bra. Om jag kan, varför kan inte han?
Vet att han inte ser lika mycket grejer som mig och att det bara är så att män är sämre på det, men rent logiskt förstår jag inte varför det är så. Hur svårt kan det vara?
Vilket ultimatum tänker du på då?
Nej, nu får vi dra i handbromsen!! märker att det florerar både könsfördomar och dålig språkvård. Det är inte OK.
Btw, att genom att fostra din partner ikläder du dig rollen som vederbörandes mamma. Män utan tydliga oidipala drag kommer ogilla detta men kanske anpassa sig för att hålla borgfreden (speciellt om det finns barn och/eller bolån med i bilden), därmed inte sagt att han kommer vara sitt bästa jag.
Man kan inte tvinga en annan människa att hålla samma värderingar som en själv, bara acceptera läget eller ändra läge. Låter tyvärr som ni är för olika och har för skillda värderingar för att det skall vara hållbart över tid.