Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 07:10:52 följande:
Ja klippa gräset, skotta snö och fixa stopp i handfatet är grejer som inte är hela världen om det inte blir helt hundra så det brukar han sköta. Du har kanske rätt i att jag borde fokusera på att låta honom göra sådant. Problemet är väl att det är många vardagsgrejer som hamnar på mig i nuläget inklusive all renovering vi gör med huset då jag inte vill låta honom göra det. Jag får kanske hitta ett fåtal grejer som jag kan nöta i honom hur det ska göras så kanske det kan göras rätt med tiden. Så får jag bara hitta kraften till och inte bli besviken över att behöva lära upp en vuxen man med de grejerna. Det kanske känns mer okej om jag begränsar det.
Men va? Försvinner inte snön när han skottar eller?
Min bästa kompis var tillsammans med en tjej, han var ledig mitt i veckan och passade på att städa, tog all disk, dammsög etc, hon kom hem från jobbet och sa "Oj, det kanske var snällt gjort men du städar ju inte som jag vill och nu måste jag göra om allt själv" det var sista gången han lyfte ett finger och nåt halvår senare flyttade de isär, ska du ha allt på ditt sätt i ert hem så får du faktiskt sköta det själv utan gnäll.
Nu är det ju inte jätteofta man målar om men när ni gör det så kan du ju låta honom måla mittendelarna medan du tar kanterna eller vad han nu gör för fel.
Senaste gången maken städade toaletten så glömde han (eller tänkte bara inte på) att torka utanpå själva stolen längst ner mot golvet, så då tog jag fram spray och papper och tog den biten själv, jag behövde ju fortfarande inte städa hela toaletten så klart att det underlättade och det finns ingen anledning att gnälla
Antingen får du sänka dina krav eller fortsätta göra allt på ditt eget sätt, han kanske tycker att du har en helt orimlig nivå så varför är det bara din åsikt som betyder något, så länge man inte lever i misär så får man komma överens om en nivå som passar bägge