Jimmy75 skrev 2025-08-13 00:17:07 följande:
Alltså, för 3 år sedan när jag flyttade in i mitt hus så köpte jag ett plommonträd....jag har bara ett problem med det, hur jag än kämpar så fattar inte plommonträdet hur man gör äpplen, alltså, hur svårt kan det vara? Jag har pratat med trädet om hur viktigt det är med äpplen för mig, men mitt plommonträd säger bara att det ska försöka sitt bästa men likväl så får jag plommon nästa gång - kan det inte bara skärpa sig. Grannens äppelträd klarar ju av att fixa äpplen så SÅÅ svårt kan det väl inte vara. Det är ju bara att anstränga sig och inte bara göra det så enkelt för sig hela tiden.
Alltså dessa eviga trådar som handlar om hur man med ÖPPNA ögon gör val och fattar beslut om sitt liv och sedan blir ÖVERRASKAD över resultatet. Vet ni, för 4 år sedan köpte jag en Citroen.....vet ni vad det sjuka är? Det är FORTFARANDE en Citroen, fastän jag vill att det ska vara Audi. Och kom nu inte med några dumma råd om att jag ska byta bil till den jag vill ha, eller något annat som handlar om att JAG har en del i detta, för det vill jag inte höra.
Men till skillnad från plommonträdet så är det inte orimligt att tro att en människa kan utvecklas och lära sig en del saker med tiden, om den vill och bryr sig.
Hur skulle man annars klara av att bo i och sköta hus om man aldrig har haft ett hus?
Eller menar du att vi alla är statiska i vår kunskap från första stunden vi ingår i en relation och inte kan lära något alls av varandra, på jobbet, eller på vår fritid?
Det tror jag ändå inte.
Jag lägger detta på en man som faktiskt inte bryr sig om att ha en rak häck, ren disk eller ett fint hem, och då kommer han aldrig att göra det. Så TS kan lika bra leva själv, så får hon ha det fint och ordnat med mindre irritation, och han kan bo i en mörk trasig skitig grotta, eftersom det verkar vara okej för honom.
Det lustiga är att en hel del av dessa män som varken kan städa eller tvätta i en relation plötsligt kan det när de blir separerade. Fast just den här låter tämligen hopplös så det kanske inte gäller honom.