Inlägg från: Anonym (Högre standard) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Högre standard)

Han är så otroligt slarvig

Anonym (Trolljägare) skrev 2025-08-12 23:00:19 följande:
    Fast det är mycket lättare att trycka ner någons kompetens om man bestämmer att det skall vara svårt från början. Sen är felen ganska lätta att peka ut och därefter topprida ut personens agens och fria vilja. 

Den utsatte tror sig därefter bara kapabel att göra fel och har bara ett svar "förlåt, jag skall försöka bättra mig", internaliserar skulden och krymper som människa.

(när jag tänker på det, det är ju standard-MO hos vilken förövare som helst när det gäller relationsvåld bl a)

nåväl, får se hur TS lotsar sig ur detta 
    Eller så växer man upp och slutar slarva med precis allt.

Vårt valspråk på jobbet är "om du inte har tid att göra det ordentligt nu, varför tror du att vi har tid att göra det två gånger?".

D.v.s. när man slarvar och hoppar över blir det ofta fel och saker måste göraas om av andra, precis som TS får springa och göra om helt normala hushållsuppgifter efter sin slarvpelle.
    Jimmy75 skrev 2025-08-13 00:17:07 följande:

Alltså, för 3 år sedan när jag flyttade in i mitt hus så köpte jag ett plommonträd....jag har bara ett problem med det, hur jag än kämpar så fattar inte plommonträdet hur man gör äpplen, alltså, hur svårt kan det vara? Jag har pratat med trädet om hur viktigt det är med äpplen för mig, men mitt plommonträd säger bara att det ska försöka sitt bästa men likväl så får jag plommon nästa gång - kan det inte bara skärpa sig. Grannens äppelträd klarar ju av att fixa äpplen så SÅÅ svårt kan det väl inte vara. Det är ju bara att anstränga sig och inte bara göra det så enkelt för sig hela tiden.

Alltså dessa eviga trådar som handlar om hur man med ÖPPNA ögon gör val och fattar beslut om sitt liv och sedan blir ÖVERRASKAD över resultatet. Vet ni, för 4 år sedan köpte jag en Citroen.....vet ni vad det sjuka är? Det är FORTFARANDE en Citroen, fastän jag vill att det ska vara Audi. Och kom nu inte med några dumma råd om att jag ska byta bil till den jag vill ha, eller något annat som handlar om att JAG har en del i detta, för det vill jag inte höra.

Men till skillnad från plommonträdet så är det inte orimligt att tro att en människa kan utvecklas och lära sig en del saker med tiden, om den vill och bryr sig.
    Hur skulle man annars klara av att bo i och sköta hus om man aldrig har haft ett hus?

Eller menar du att vi alla är statiska i vår kunskap från första stunden vi ingår i en relation och inte kan lära något alls av varandra, på jobbet, eller på vår fritid? 

Det tror jag ändå inte.

Jag lägger detta på en man som faktiskt inte bryr sig om att ha en rak häck, ren disk eller ett fint hem, och då kommer han aldrig att göra det. Så TS kan lika bra leva själv, så får hon ha det fint och ordnat med mindre irritation, och han kan bo i en mörk trasig skitig grotta, eftersom det verkar vara okej för honom. 

Det lustiga är att en hel del av dessa män som varken kan städa eller tvätta i en relation plötsligt kan det när de blir separerade. Fast just den här låter tämligen hopplös så det kanske inte gäller honom.
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 07:41:16 följande:

Nu talar jag av egen erfarenhet av att leva med en opraktisk man. Han slarvar inte. Han kan inte bättre. Han blir så klart bättre och bättre ju mer han övar, men vad gäller praktiska saker har han ett helt annat utgångsläge än jag. Att säga åt min man att sluta slarva är som att säga åt en dyslektiker att sluta ha så svårt med läsning. (Jag har ändå sagt det många gånger i frustration, men lärt mig med åren att det inte leder till något bra). 

Alla har vi sidor som är mindre bra. 

Du motsäger dig själv lite.

Du skriver ju att han blir bättre och bättre när han övar, alltså är det inte riktigt att jämföra med svår dyslexi när man rent fysiskt och faktiskt inte kan bättre.
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 07:58:27 följande:
    Ja och jag trodde väl att han kunde ändras på det planet. Då tyckte jag väl också om att komma hem till honom och städa och fixa till det lite åt honom som en fin gest. Vilket jag nu inser var ett misstag av mig. Särskilt med avseende på att det är viktigt för mig att det är rent och fint hemma. Misstag har gjorts och frågan nu är väl om det går att lösa eller leva med det eller ej. För många dagar drivs jag galen av detta.
    Alltså...det där är ju fälla nr 1A- att börja städa hos en man så fort du kommer dit.

Det som typ alla relationsspalter varnar för.

Hur i hela helvete tänkte du där? Och varför är du då förvånad nu?

Man får det man väljer.
    Tow2Mater skrev 2025-08-13 17:19:31 följande:
    Kanske dags att välja dina strider?
    Om något är det väl exakt vad TS har gjort som har sprungit runt och sopat och curlat för en total sopa ända från starten.
    Anonym (Inte bra på allt) skrev 2025-08-15 06:24:29 följande:

Du kan delvis uppmuntra en annan människa att förbättra sig men du kommer inte lyckas att totalt förändra honom, speciell inte genom att påtala allt han misslyckas med.

Tänk på att de flesta blir bättre och uppmuntrade av att få höra det de gjort bra eller de de gjort bättre än sist. I vissa av dina inlägg får man känslan av att det enda stackarn får höra är gnäll på allt som inte blivit perfekt, till slut kommer han att bli less på att höra klagomål hela tiden.

Du har säkert redan gjort det men fundera annars vad som händer med dottern om ni blir särbos eller går skilda vägar. Eftersom du är kvar med honom gissar jag att han bryr sig om sin dotter vilket innebär att hon kommer att vilja bo del av tiden i hans hem om ni blir särbos eller går skilda vägar. Kommer det att få dig att må bättre eller sämre än nu?

I en relation får man alltid mötas på mitten, har ena parten högre krav och inte vill sänka kraven så är det även den som får göra jobbet. Som ett exempel så har jag konstaterat att jag och min fru har olika krav på hur toaletten ska städas, det vi landat i är att hon får ta om hand om dem för då blir det som hon vill och jag slipper höra vad jag missat. Av samma anledning är det oftast jag som plockar ned tvätten från sträcket för det är jag som mår dåligt först av att ha tvättställningen framme och full med tvätt flera dagar efter den torkat. När hon är trött eller stressad så kan jag ibland rengöra toaletten men jag är medveten om att hon kommer att vilja göra om det själv senare och hon gnäller inte på vad jag missat utan hon fixar bara till det när hon orkar igen. När jag haft ont i ryggen så är det frun som gjort mesta jobbet vid byte av däck på bilen och jag har bara dragit åt muttrarna på slutet.

Detta resonemang bygger på att man är bra på olika saker och har viljan att hjälpas åt även om man är olika bra på olika saker. Det bygger på att man har förståelse och acceptans för att det inte alltid blir perfekt om den som är sämre på något utför uppgiften. För att det ska fungera bygger det också på att den som är bättre på något vill dela med sig av sin kunskap och uppmuntrar när den som är sämre gör något bra. Gnäll på allt som blir fel ger inget utan skapar enbart frustration, fokusera istället på att uppmuntra försök och ge beröm när det blir bra. Blir det dåligt försöker du stå ut med det och fixar bara till det du känner att du inte kan leva med. Det kanske går att leva med lite fläckar på altanen en sommar och sen kan du fixa till det nästa sommar.

Är ena parten bäst på allt och dessutom har högra krav på allt och den andra varken bryr sig eller är bra på något så har man en utmaning framför sig. I ett sånt läge får man nog sänka nivån och fokusera på att hålla hög nivå på det man inte kan leva med eller också gå skilda vägar, det senare är nog inte så lätt med gemensamma barn då barnet kommer att få leva i båda värdarna och inte alltid tycker samma saker som dess föräldrar är viktigt, vilket kan leda till att du kommer att vara lika frustrerad att dottern tvingas/vill leva i misären halva tiden. Orkar man inte hålla tillräckligt hög nivå för att må bra så tar man hjälp utifrån med det man tycker är jobbigast eller tråkigast.

Men vad fan, mögel i muggen som man serverar sitt barn i är ALDRIG okej!
    Det är inget att ens diskutera.

Fattar mannen inte ens det förtjänar han både att bli dumpad och nationellt svartlistad från att ha hand om barn.
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig