• Studentpappa

Han är så otroligt slarvig

Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 06:28:18 följande:

Min man är jätteohändig och mycket han gör blir inte så bra. Han är helt enkelt opraktisk. Jag hade aldrig, aldrig köpt en villa att bo i med en sån man. Det är lägenhet som gäller. Tapetsering, målning mm - allt sånt sköts av hyresvärden. 

Om han är usel på matlagning så byt uppgifter. Han kan dammsuga och handla istället, tex. 

Men, som sagt, bo inte i hus med någon som inte kan sköta ett hus. 

Om du är kvinna alltså, vi är många män som bor i hus med någon som inte kan sköta det Flört
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 07:22:04 följande:
    Och som inte heller kan laga mat diska, tvätta eller städa särskilt bra? Det är stor skillnad på att vara dålig på praktiskt arbete generellt och att inte ha kunskap att utföra vissa moment. 
    Fast nu var det väl inte det du skrev? Köp inte hus med någon som inte kan sköta det. Mat, disk och städ har man i alla boendeformer.

Det går fint att vara ensam om att sköta ett hus, det är vi många som är. Man får dela på gracerna bara, eller leja bort jobbet om ingen är händig.
  • Studentpappa
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 07:21:05 följande:
    Men då gissar jag på att hushållsarbetet hamnar på era kvinnor. Här hamnar husfix och hushållsarbete på mig och det blir väldigt mycket. 
    Ja man måste ju dela upp det om man ska göra det själv. Det går ju inte att vara på taket och laga mat samtidigt. Men samtidigt måste man ju inse att man antagligen inte kan allt själv och köpa hjälp där det behövs. 

De mest jämställda par jag känner är de där båda är ohändiga så ingen gör jobbet utan man köper in nästan allt. Är din sambo en kunnig och du inte orkar då får man ju leja bort tapetseringen, fönsterbyte eller vad det nu må vara.
  • Studentpappa
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 08:05:14 följande:
    Det går fint att renovera ett hus ensam och ha småbarn samtidigt? Nja. Det är väl rätt tydligt på TS att det funkar sådär. 
    Det går väldigt bra om man hjälps åt som jag skrev. Vi klarade det och väldigt många andra. Eller köper hjälpen, det är den vägen man får ta.
  • Studentpappa
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 08:07:56 följande:
    ?köpa in hjälp? har definitivt varit en fråga som tagits upp. Jag kommer dock från en händig familj där man gör allt själv så det är svårt för mig psykiskt att lägga pengar på grejer jag vet hur man fixar själv. Dessutom har vi inte oändligt med pengar. Mannen kan dock ta extrapass på jobbet och ta in mer pengar till sådant på det sättet så det kanske hade varit bra för mig att jobba bort denna spärren och göra så med fler renoveringssysslor. 
    Ja så är jag uppväxt också, men man kan inte vara så låst i tanken att man inte kan göra annorlunda än sina föräldrar. Vi har gjort olika, ibland köpt in och ibland gjort själv. Allt beroende på vad jag känner att jag kan och orkar/hinner. Nu är det 50% på ROT så det har aldrig varit billigare än nu att köpa hjälp.

Han får då bidra med att jobba mer och sen gör någon annan jobbet. Sen verkar ni ha mer än det som brister hos honom men det får ni väl gå på samtal kring kanske. Lättare att ta till sig det från en utomstående.
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig