• Jimmy75

Han är så otroligt slarvig

Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 23:38:28 följande:

Det ligger väl något i detta men ska man verkligen behöva visa allt och lära upp om allt? Det är utmattande att behöva visa och lära upp hela tiden, kontrollera osv om och om igen. När det egentligen handlar om en vilja att göra saker bra och se till att det blir bra. Om jag kan, varför kan inte han? 

Vet att han inte ser lika mycket grejer som mig och att det bara är så att män är sämre på det, men rent logiskt förstår jag inte varför det är så. Hur svårt kan det vara? 

Vilket ultimatum tänker du på då? 

Alltså, för 3 år sedan när jag flyttade in i mitt hus så köpte jag ett plommonträd....jag har bara ett problem med det, hur jag än kämpar så fattar inte plommonträdet hur man gör äpplen, alltså, hur svårt kan det vara? Jag har pratat med trädet om hur viktigt det är med äpplen för mig, men mitt plommonträd säger bara att det ska försöka sitt bästa men likväl så får jag plommon nästa gång - kan det inte bara skärpa sig. Grannens äppelträd klarar ju av att fixa äpplen så SÅÅ svårt kan det väl inte vara. Det är ju bara att anstränga sig och inte bara göra det så enkelt för sig hela tiden.

Alltså dessa eviga trådar som handlar om hur man med ÖPPNA ögon gör val och fattar beslut om sitt liv och sedan blir ÖVERRASKAD över resultatet. Vet ni, för 4 år sedan köpte jag en Citroen.....vet ni vad det sjuka är? Det är FORTFARANDE en Citroen, fastän jag vill att det ska vara Audi. Och kom nu inte med några dumma råd om att jag ska byta bil till den jag vill ha, eller något annat som handlar om att JAG har en del i detta, för det vill jag inte höra.

• Jimmy75
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 00:21:06 följande:
    Menar du att han inte kommer kunna ändra på sig? Alltid kommer vara slarvig? 
    Jag menar att om han alltid har varit på det sättet du beskriver och alltid gjort på det sättet så kan du nog räkna att det fortsätter. Jag tänker inte sätta några adjektiv på det eftersom det där är subjektivt. I dina ögon är han slarvig och jag lovar att i någon annans ögon är du pedant - det finns ju inget rätt och fel här. Det finns hur DU vill och är van att ha saker, och det finns hur HAN vill och är van att ha saker. Jag hänvisar tillbaka till min metafor....om du föredrar äpplen framför plommon kanske du inte ska välja ett plommonträd, och om du ändå väljer att ha kvar ditt plommonträd kanske du ska börja leta efter fördelarna med ett plommonträd istället för att befästa allt som är fel med det. Missnöje och beklagar har aldrig aldrig någonsin förändrat någonting. Vill du HA annorlunda måste du GÖRA annorlunda.
  • Jimmy75
    Core skrev 2025-08-13 00:37:06 följande:

Män binder sig med kvinnor som inte är sexuellt utsvävande eller vill ha sex dagligen, i hopp om att det ska bli bättre. Kvinnor träffar slarviga lata män i hopp om att dom ska bli bättre.

Fattar ingen att när livet blir mer belastande med familj, jobb och hushåll, att svagheterna snarare blir ännu mer uttalade? Nånstans måste vuxna människor förstå att det är i princip omöjligt att ändra en annan i grunden. Varför är det så svårt att förstå?

Jag försvarar inte slarvighet, men däremot avskyr jag det här att man ska anstränga sig. Lyssnar man på både män och kvinnor tycker folk i allmänhet att en relation ska bestå av ansträngningar. Är det verkligen ett sunt förhållningssätt? Välj istället att bygga familj med någon du är kompatibel med, istället för att ett decennium senare säga att det är partnerns fel att denne inte anstränger sig. 

Exakt! Inte så sällan verkar det finnas någon naiv tro på tankeläsning också, för tydligen ska alltid partner själv fatta vad hen ska göra annorlunda. Jag älskar tanken på ett lag där filosofin är att man inte hjälper varandra...nä minsann, nu har jag fått slita, nu ska du också få slita här, så att det blir rättvis.
  • Jimmy75
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 00:47:15 följande:

Alla har svagheter och brister. Ska du leta efter en perfekt partner som möter alla dina önskemål så kommer du aldrig hitta någon.
    Hans slarvighet var inget jag märkte av i början, det var först när vi flyttade ihop som det började komma fram. I början var det fine, man påpekade grejer ibland med hopp om att det skulle bättras. Nu har det hoppet övergått till uppgivenhet och matthet. 

Familjen är redan byggd, så frågan är snarare om vi tror att han kan förändra denna egenskapen eller om jag kan leva med den (och hur jag gör det i så fall). Han har många andra fina egenskaper som gör att jag fortfarande älskar honom mycket. Men denna delen av honom tär på mig mer och mer. 

Det du fokuserar på blir större...det bara är så och så länge du väljer att fokusera på hans tillkortakommanden kommer det bara bli värre. Börja med att skifta fokus och istället för att säga åt honom var manualen till saker är så gör dem tillsammans då ett antal gånger så du kan visa hur du vill ha det med de saker som är viktiga och inte kan släppas till hans sätt att fixa det.
  • Jimmy75
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 00:52:14 följande:
    Och vad kan jag göra annorlunda mer specifikt? Vilka är fördelarna med att han gör saker på det sättet? 

"Han har många andra fina egenskaper som gör att jag fortfarande älskar honom mycket"

Tja, börja med att utgå från dessa.

• Jimmy75
    Anonym (Högre standard) skrev 2025-08-13 07:42:18 följande:
    Men till skillnad från plommonträdet så är det inte orimligt att tro att en människa kan utvecklas och lära sig en del saker med tiden, om den vill och bryr sig.
    Hur skulle man annars klara av att bo i och sköta hus om man aldrig har haft ett hus?

Eller menar du att vi alla är statiska i vår kunskap från första stunden vi ingår i en relation och inte kan lära något alls av varandra, på jobbet, eller på vår fritid? 

Det tror jag ändå inte.

Jag lägger detta på en man som faktiskt inte bryr sig om att ha en rak häck, ren disk eller ett fint hem, och då kommer han aldrig att göra det. Så TS kan lika bra leva själv, så får hon ha det fint och ordnat med mindre irritation, och han kan bo i en mörk trasig skitig grotta, eftersom det verkar vara okej för honom. 

Det lustiga är att en hel del av dessa män som varken kan städa eller tvätta i en relation plötsligt kan det när de blir separerade. Fast just den här låter tämligen hopplös så det kanske inte gäller honom.
    Jag spetsar naturligtvis till det med flit. Jag ser det här sååå ofta, att man tar sin egen del ur ekvationen och stör sig på sakers varande, gör en del antagande och sedan fastnar man där. Det är helt enkelt inte hjälpsamt. TS önskar förändring jämfört med nuläget, vilket är HELT begripligt, men att stanna vid frustrationen och att fortsätta göra på samma sätt som tidigare men samtidigt förvänt sig andra resultat är till ingen nytta för någon?.och sedan kan både hon och alla andra tjata sig blå i huvudet kring hur saker BORDE vara. Det enda som har någon relevans just nu är hur det faktiskt är. Sedan kommer nästa klassiska fantasi, den om att ?som vuxen borde man faktiskt kunna?.?
    Det kan man tycka, men i princip kommer inga förmågor och färdigheter automatiskt som en funktion av tid. De kommer genom träning och upprepning, vissa behöver dessutom mer av den varan. Att man kan saker som vuxen är helt enkelt för att det liv man levt har tillgodosett att man fått träning och erfarenhet av de sakerna, men man måste ha förutsättningarna för att lägga sig till med nya färdigheter och utöver det behövs motivation som överstiger ansträngningen det innebär, en vana av att kunna skapa och följa en plan etc etc. Att skälla och klaga på en person som lösningsförsök är lika rimligt som att skälla på en rullstolsburen att hen inte skärper sig och ställer sig upp. Liknelsen jag gör är relevant utifrån att enligt vad som framkommer i tråden förefaller den här mannen (just nu) helt enkelt inte besitta förutsättningarna för att klippa häcken rakt, eller diska så att det blir helt rent, utan behöver träna på dessa färdigheter
  • Jimmy75
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-14 20:45:04 följande:

Denna meningen har jag tänkt och sagt så många gånger. Han sköter ju sitt jobb så väl, har svårt att tro att han inte skulle kunna göra saker noggrant om han ville. Hans jobb är ju så mycket svårare än vanliga hushållssysslor! Därför känns det ofta som att viljan bara inte finns där. 

Jag hoppas ju fortfarande att han ska ändras på det planet, om ens bara lite, och det verkar som att han vill det. Får väl se hur det utvecklar sig med tiden.. 

Tråkigt att det inte fungerade för er och känner helt igen mig i din känsla om att inte vilja dejta/flytta ihop med en man igen. Har själv tänkt många gånger att OM detta tar slut så kommer jag inte orka hoppa in i en ny relation igen. Det är för utmattande. Tror det hade varit ganska skönt att bara ha sig själv och sitt barn och sitt hem att ta hand om. 

Till alla som undrar hur jag kunde hamna i detta och att jag måste ha sett varningstecknen innan.. ja varningstecknen fanns där. Men jag var förblindad av kärlek som man kan bli. Tänkte inte så mycket på det, tänkte mer att det var en fin gest att jag städade lite hos honom, organiserade och fixade. Tänkte att jag styrde upp honom på det planet och att han skulle haka på och bli bättre med det. För allt annat var ju så bra. Och de tankarna hängde kvar år efter år tills att de sakta började bytas ut mot irritation och bitterhet. Dumt inser jag ju nu! Men jag kan tyvärr inte gå tillbaka och ändra på det. Nu har vi hus och barn och allt jag kan göra är att hoppas han försöker ändra sig lite på det planet, att han tar det på allvar nu på riktigt. 

Läs din egen text här igen?.noga. Finns det över huvud taget någon rimlig anledning att tro han ska ändra sig efter allt du beskrivit? Det är förnekelse på en nivå som är snudd på provocerande med tanke på att man i tråd efter tråd får läsa om hur värdelös och inkompevent och lat man är som man för ?det är ju såna vi är? vilket etableras som någon slags sannin i såna här trådar. Vad har ändrats jämfört med när du startade tråden?
    flr om inget har ändrats men du hoppas på annat resultat behöv nog gud lägga sig i det här
  • Jimmy75
    beli skrev 2025-08-15 17:36:02 följande:
    Tro mig, problemet att män inte sköter hushåll och familj är större än att kvinnor 'tjatar'. Tjatandet kommer av att mannen i fråga inte bidrar. Många spelar tv-spel dagarna i ända, jobbar dygnet runt eller anser bara att hushåll och barn ju är kvinnogöra. Det är bara att läsa alla hundratals inlägg om det här på FL för att se det.

Men att man finner sig i detta och sedan beklagar sig över det här är för mig en total gåta.....för i flertalet av alla dessa hundratals inlägg du hänvisar till så är det ju i regel samma - en berättelse om hur de varit tillsammans i X antal år och att mannen i princip ALLTID varit sådan. Det är litegrann som att jag skulle bli tillsammans med en rökare och sedan efter fem år skriva hit "Alltså jag trodde ju faktiskt att hon skulle ha slutat vid det här laget, hur skulle jag kunna veta"

Missförstå mig rätt här - jag tycker också man kan förvänta sig mer, men att prata om det som om det vore någon slags överraskning att inget ändras blir märkligt och framför allt att sätta händerna för ögon och öron när någon ifrågasätter valet.

• Jimmy75
    beli skrev 2025-08-16 00:10:40 följande:
    I många fall jag läst om har mannen i början betett sig okej, troligen i ett försök att lyckas bli ihop med kvinnan. I flera fall har beteendet kommit först efter första barnet. I vissa fall har mannen rentav varit drivande till att skaffa barn, för att sedan efter barnets födelse grotta ner sig i t.ex. tv-spel och inte alls vara intresserad av barnet.

Den är ju naturligtvis svårare att motverka i förväg. Egentligen är det främst alla ensidiga förklaringar och lösningar jag hänger upp mig på, den där man plockar sig själv ur ekvationen genom ett det finns/fanns inget jag kan göra annorlunda för att komma närmre det jag vill 

Ovanstående menar jag då oavsett om det handlar om en man, kvinna, ung eller gammal etc.

• Jimmy75
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-16 09:35:41 följande:

Håller med. Men jag tycker inte att rökandet etc är den springande punkten utan viljan till förändring.

Jag har skrivit i tråden om min ohändiga man som varken kunde laga mat eller städa när vi träffades och som bättrat sig. Det som gjort att jag stannat kvar och som jag upplever skiljer honom som person mot många som det skrivs trådar på FL om är att han har och har haft en vilja att lära sig och bli bättre. Han vet att han inte är så bra på det här (men jättebra på annat i familjelivet!) och kan tänka sig att prova nya sätt. Det är det, tillsammans med att han är mycket kompetent på andra områden, som har varit avgörande för mig. Och att jag älskar honom, så klart! :) 

Nu har jag inte koll på vad just du skrev...bara så vi är klara över att jag inte kommenterar just det specifikt, men det är ju det här som är en väsentlig skillnad till att börja med....alla människor kommer in i saker med olika förutsättningar. Det väsentliga är väl om man är beredd att jobba på dem i ett sånt fall. Jag menar inte heller att man alltid måste lämna relationen, som annars är kardinalrådet här inne. Jag är bara ute efter att ta det tillbaka till vad som är konstruktivt. Vad är det jag vill ha ut i det här läget? Vilken förändring i resultat är det jag önskar? Vad kan JAG göra för att öka chansen för det?

Allt det här andra snacket om hur saker och ting borde vara är fullkomligt meningslöst och i ärlighetens namn bara destruktivt för alla inblandade parter...så även sig själv. Så inte ens om jag lägger ett rent egoistiskt perspektiv på det är det vettigt att fastna i kritiserande och borde.

Frustrerad kan man bli ibland naturligtvis, men att stanna i det hjälper inte det minsta.

Svar på tråden Han är så otroligt slarvig