Inlägg från: Anonym (sköldmö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sköldmö)

Han är så otroligt slarvig

Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 13:33:45 följande:

Tyvärr är det inte småsaker utan saker som påverkar mig och vår dotter när han gör det slarvigt. 

Vad menar du med slarvigt?

Om inget blir ordentligt gjort, förstår jag om du är frustrerad. Om du däremot är pedant, förstår jag om HAN blir frustrerad. 

Tvätta bilen för hand? No way. Torka av den kanske, resten sköter biltvätten.

Laga god mat? Menar du att han gör äcklig mat? Här lagas mest enkla rätter, ingen av oss har tid eller lust att tillbringa timmar i köket för att det ska bli perfekt.

Städ? Självklart måste det städas ibland. Hur noga är subjektivt. Lite skit i hörnen har ingen dött av.

Tvätt? Onödigt slarvigt av honom att förstöra flera av dina plagg, att inte lära sig hur man tvättar. Det håller jag med om. Men jag hade inte gått i taket om det bara hände någon enstaka gång. Alla kan göra misstag.

Pappa färgade mina vita underkläder ljusrosa och ljusblå när jag var i tonåren. Av misstag alltså, i tvätten. Sen dess har jag alltid köpt mörka underkläder. Han var en bra pappa i övrigt, lagade t ex väldigt god mat, och så här i efterhand kan jag ju tycka att jag var gammal nog att tvätta själv. Men jag och syrran behövde bara duka och duka av och städa våra rum när vi var hos pappa. Även när vi var nästan vuxna. Han skämde bort oss.

Min poäng är att även en slarvig person kan ha fina egenskaper och att du bör fundera på om dina krav på "ordentligt gjort" verkligen är rimliga. När man har kommit fram till vad som är rimligt, kan man fundera på vad man kan leva med.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 13:09:17 följande:

Att inte vilja ha mögel, fett- och matrester på köksutrustning är höga krav? Ha en häck som inte diffar 0,5 m i höjd på olika ställen? Inte ha en illaluktande toalett? Att dottern ska ha rätt kläder när hon går till förskolan så hon inte fryser eller blir blöt? 

Ska jag sänka mina krav så kommer vi leva i misär. 

Häcken skulle jag inte bry mig om, men resten låter inte ok. Detta är dock något annat än allt det du räknade upp din trådstart.

Är det så illa att ni skulle leva i misär om du sänkte dina krav, ja då är det ju verkligen inte bra. Men en ojämnt klippt häck, fel kläder, enstaka matrester och en illaluktande toalett, är inte direkt misär. Inte så trevligt måhända, men Soc kommer inte att ingripa.

Du kan ju sköta vissa av de här sakerna och i övrigt kanske sluta påpeka för honom vad som är fel hela tiden? Gör han det verkligen så illa att du måste göra om allt?
  • Anonym (sköldmö)

Nu har jag läst alla dina inlägg TS. Du kommer från en händig familj samt vill ha det rent och fint omkring dig. Din man har knappt lyft ett finger under uppväxten.

Låter som upplagt för en frontalkrock.

Min högst personliga uppfattning är att ja, vissa saker bör han lära sig sköta åtminstone någorlunda. Han är en vuxen man och pappa med ansvar.

Men nej, det är inte självklart att han ska höja sig till din nivå. Snarare att ni i så fall möts någonstans på mitten. Kan du inte leva med det, får du aningen utföra sysslorna själv eller flytta till eget hushåll, eller så får ni köpa in tjänsten.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 18:50:54 följande:

Inte misär med dina mått mätt men misär enligt mig, jag vill inte leva på det sättet. Alla har vi våra standarder och de har man rätt till att ha, man ska inte må dåligt i sitt hem. 

Jag sköter redan de sakerna och allt annat med hus och hushåll och det är problemet, det är för mycket att sköta. Det är just därför han antingen måste ändras eller hur vi gör grejer för det fungerar inte för mig.

Jag postar mitt senaste inlägg igen, efter som det i princip besvarar det du skrev:

Nu har jag läst alla dina inlägg TS. Du kommer från en händig familj samt vill ha det rent och fint omkring dig. Din man har knappt lyft ett finger under uppväxten.

Låter som upplagt för en frontalkrock.

Min högst personliga uppfattning är att ja, vissa saker bör han lära sig sköta åtminstone någorlunda. Han är en vuxen man och pappa med ansvar.

Men nej, det är inte självklart att han ska höja sig till din nivå. Snarare att ni i så fall möts någonstans på mitten. Kan du inte leva med det, får du aningen utföra sysslorna själv eller flytta till eget hushåll.

Man har rätt att ha sin standard. Man ska inte behöva må dåligt i sitt hem. Det ska inte din man heller behöva göra. Nu är det upp till dig hur ni går vidare.
  • Anonym (sköldmö)

Eller köpa in tjänsten som sagt.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 19:27:14 följande:
    Vi ska sätta oss ikväll och fördela sysslor. Jag ska försöka hitta sådant som jag kan släppa taget om som inte är lika viktiga och så får det bli några grejer han får lära sig göra bra. Jag tror ändå detta är en bra väg framåt, så får vi se hur det blir. 
    Låter bra.

Observera att det jag skrev var min högst personliga uppfattning. Det finns inga rätt eller fel, förutom att man får kompromissa i alla förhållanden, men man ska inte behöva kompromissa bort sig. Det gäller både dig och din man.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 19:29:22 följande:
    Och får väl bli att han får ta extrapass så vi kan köpa in lite renoveringsjobb. Tack för allas input, det har varit värdefullt att diskutera detta 
    Alla bör lära sig att sköta ett hushåll åtminstone någorlunda. (Man kan ha olika krav på städning och renlighet, men ska inte behöva acceptera mögel eller att hemmet ser ut som ett bombnedslag.)

Men just renoveringsarbete är inte för alla. Vissa fixar det mesta själva, andra har tummen mitt i handen. Och allt däremellan. 

Sådant är bättre att sköta själv eller köpa in, än att kräva att partnern lär sig.
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig