• beli

Han är så otroligt slarvig

Tow2Mater skrev 2025-08-12 23:39:47 följande:
    För dig kanske som är så väldigt noggrann. Men för normala människor är det ingen större skillnad i resultat, men stor skillnad i arbetsinsats.

Du roar mig ikväll:)
    Helt onödigt att retas med nån som har problem hemma. Uttråkad?
  • beli
    Anonym (metakommunikation) skrev 2025-08-15 08:50:39 följande:
    Den här logiken ser jag rätt ofta på det här forumet, och jag förstår det inte. Det känns som ett sätt att lägga "skulden" på relationer i allmänhet, och inte er relation. Det är ju DIN man som beter sig på ett sätt som du inte orkar med, och det säger ingenting om hur det vore i en annan relation. Men ja, om du uppfattar er relation som utmattande är det ju något som måste hanteras. Hur har du gjort hittills? 

Jag tror att ni har hamnat i att förstärka varandras beteenden på ett olyckligt sätt. Ju mer du klagar på honom, desto slarvigare blir han, och desto mer kommer du att störa dig. Har ni funderat på parterapi? Hur blir det mellan er när du tar upp det som stör dig?
    Det är inte bara hennes man, det är nåt strukturellt. Det är massor med kvinnor som lever med män som inte är med och sköter hushåll och familj. Allt fler kvinnor bor ensamma, vissa följer t.o.m. 4B-rörelsen.
  • beli
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-15 17:25:29 följande:

Vi kan väl enas om att det finns slappa, oempatiska, trista män. 

Nu ska jag generalisera lite om kvinnor:

Kvinnor vill prata, förhandla, hitta samförstånd, vill att han ska förstå att han borde ändra sig för att det ska bli bra för båda, vara mer empatisk. Kvinnor påminner, tjatar, underkänner hans tama försök. Skäller kanske, på att han är så hopplös. Beklagar sig för sina väninnor.

Mitt tips: Sätt gränser. Säg: Från och med måndag vill jag att du tar hand om tvätten och städningen, så kan jag ta allt kring matlagning och disk. 

Gör listor, skriv avtal.

Tro mig, problemet att män inte sköter hushåll och familj är större än att kvinnor 'tjatar'. Tjatandet kommer av att mannen i fråga inte bidrar. Många spelar tv-spel dagarna i ända, jobbar dygnet runt eller anser bara att hushåll och barn ju är kvinnogöra. Det är bara att läsa alla hundratals inlägg om det här på FL för att se det.
  • beli
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-15 17:47:03 följande:
    Jag tycker att du missar min poäng. Vems brister som är det största problemet kan vi väl lämna därhän. Men om en kvinna är missnöjd med att han gör för lite av hushållsarbetet så tror jag att det är mest effektivt att sätta upp exakta gränser, inte vädja, påminna, upplysa, tjata, tjata, tjata...
    'OM en kvinna är missnöjd'. . . Har du funderat på varför den här skeva arbetsfördelningen överhuvudtaget existerar, varför den är så vanlig? Varför ska en kvinna, tusentals kvinnor, behöva bemöta partnerns lättja/ovilja överhuvudtaget?

Och vad är exakta gränser för dig?
  • beli
    Jimmy75 skrev 2025-08-15 23:58:05 följande:

Men att man finner sig i detta och sedan beklagar sig över det här är för mig en total gåta.....för i flertalet av alla dessa hundratals inlägg du hänvisar till så är det ju i regel samma - en berättelse om hur de varit tillsammans i X antal år och att mannen i princip ALLTID varit sådan. Det är litegrann som att jag skulle bli tillsammans med en rökare och sedan efter fem år skriva hit "Alltså jag trodde ju faktiskt att hon skulle ha slutat vid det här laget, hur skulle jag kunna veta"

Missförstå mig rätt här - jag tycker också man kan förvänta sig mer, men att prata om det som om det vore någon slags överraskning att inget ändras blir märkligt och framför allt att sätta händerna för ögon och öron när någon ifrågasätter valet.

I många fall jag läst om har mannen i början betett sig okej, troligen i ett försök att lyckas bli ihop med kvinnan. I flera fall har beteendet kommit först efter första barnet. I vissa fall har mannen rentav varit drivande till att skaffa barn, för att sedan efter barnets födelse grotta ner sig i t.ex. tv-spel och inte alls vara intresserad av barnet.
  • beli
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-16 09:27:16 följande:
    Ja, den är skev för att jämställdheten har stora brister.

Kvinnor behöver inte bemöta partnerns ovilja på något effektivt sätt, de kan fortsätta att tjata och vara missnöjda.

Eller så etablerar de exakta gränser. Du tvättar och städar. Jag lagar mat och diskar. Väldigt tydligt.
    Men av vad jag har läst så finns det många män som ÄNDÅ inte gör sina uppgifter.

Sen att det är kvinnan som måste etablera exakta gränser. . . Då utgår man ju fortfarande från att det bara är EN i relationen som är ansvarig för hem och familj. Säger den partner inget, då är det okej för den andra partnern att inte göra nåt. Du skulle väl aldrig säga att mannen måste etablera exakta gränser för vad som ska göras i köket för att kvinnan ska göra det?
  • beli
    olof 45 skrev 2025-08-18 11:10:42 följande:
    Får kvinnor cred för allt de gör?

Varför ska man bana vägen för män? Varför är det kvinnors ansvar att motivera, lära ut osv?

Herregud... Hoppas alla här med söner hemme lär dem BASICS! Så itne nästa generation blir lika hopplös--
    Exakt!!
  • beli
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-18 15:31:56 följande:
    Nej då, hon kan fortsätta att tjata och vara missnöjd, dag efter dag. 
    Så som kvinna står man mellan dessa två alternativ? Det ligger aldrig på mannen att vara med och samarbeta som ett team från början?

(Min åsikt är att båda självklart ska ta initiativ från början oberoende av kön, men jag far efter din åsikt, och kanske en aha-upplevelse?)
  • beli
    olof 45 skrev 2025-08-19 09:59:40 följande:
    Jag håller med om ditt resonemang till 100%, och säger aktivt ifrån till män som jag observerar "smiter" - det är skrämmande vanligt. De flesta citerar då sin uppväxt, liksom att de inte observerat sina pappor ta ansvar, och inte heller själva behövt göra något.

so what liksom? Detta är 2025. Kvinnor arbetar också utanför hemmet, och det är ju inte rocket science vad som behöver göras hemma... 

PARTNERSKAP är ett bra koncept. Är det kvinnan som ska föreställa projektledare, eller är man i ett aktivt partnerskap? Jag hade inte känt mig som en bra partner om min fru hade behövt säga till mig att det behöver städas hemma...
    Du anar inte (eller det kanske du gör) hur otroligt det känns att höra en man säga detta. Så himla bra att du säger ifrån till andra män! Sorgligt nog är det ju många män som inte lyssnar på kvinnor, men däremot lyssnar på andra män.
  • beli
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-19 17:12:51 följande:
    Du har förstås rätt. Det är ganska lätt att ha rätt. Det svåra är att FÅ rätt.

Du talar om etik och moral, jag talar om effekt, om hur man kan försöka lösa ett problem. 
    Löser problemet gör man genom att uppfostra sina barn rätt från början, så att de blir fungerande vuxna.
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig