• olof 45

Han är så otroligt slarvig

Tow2Mater skrev 2025-08-12 22:49:33 följande:
    Undrade bara, eftersom du verkar vara så emot det som är enkelt.
    victim blaming verkar vara din sport... Sett ditt nick och noterat detta många gånger. TS, bara att ignorera!
  • olof 45
    Yllop skrev 2025-08-13 10:05:44 följande:
    Ni har helt olika syn på hur saker och ting ska vara. 
    Att hålla ordning eller att göra saker noggrant verkar vara oviktigt för honom.
    Jag är lite av en annan åsikt i denna fråga, än vad som presenterats av många män... Det känns väldigt bekvämt att säga att "Om DU nu bryr dig om detta/har så hög nivå blah bla, då får väl DU ordna det!". Jag tycker detta är ett barnsligt beteende.

Vissa saker SKA fungera. Om man delar hem med en annan VUXEN människa så ska man lägga sig på så hög nivå att alla i hemmet är bekväma. Någon som inte kan? LÄR DIG! Män är jättebra på att you-tuba saker de är intresserade av. Någon som inte orkar? Kamma till dig! Detta hör till ens ansvar som vuxen. Har man pengar och kan kasta pengar på problemet, så visst. Har man itne det, så får man hitta ork! man ska lägga minst lika många timmar som ens partner, annars är man lite av en pr1ck. Säkert mera timmar, för kvinnor tar oftast större del av mentala bördan och uppfostringsansvar, och behöver mera sömn, så varför inte steppa upp? 

Det finns noll kärlek i en man som inte anstränger sig. 

Sätt dig ner med honom, och säg som det är. Detta är inte ett konstigt krav du har, och du kräver INTE för mycket - sätt ner foten. Han kan inte försöka förminska saken genom att skuldbelägga dig. Säg att han kan använda 1-2 månader på sig att fråga/lära osv - men sen vill du att saker sköts noga - om inte, så kommer du VÄLJA ATT UPPFATTA HANS ICKE-ENGAGEMANT och ICKE-ANSTRÄGNING som brist på kärlek och respekt. Och du vill itne bo med en man-bebis. 

Låt honom inte slingra sig. Beskriv dina bas-krav. Acceptera inte "slarv". Det är bara lathet eller strategisk inkompetens. Om han inte har någon IQ-begränsning så ska han klara av detta. Du kan ju påpeka att tom dagisbarn får lära sig att städa undna spel, kritor osv, efter sig..
  • olof 45
    Tow2Mater skrev 2025-08-13 17:50:31 följande:
    Intressant Olof 45 att ditt enda inlägg i tråden är att klanka ner på vad jag skriver. Vad har du själv för råd till TS att komma med?
    Jag skrev faktiskt ett långt inlägg, men den publicerades inte och sen orkade jag inte börja om just då. Hade annat att göra.

Min poäng var att det är sorgligt att folk skyller på kvinnans "nivå", när jag aldrig träffat någon kvinna som haft "för hög" nivå. Rent är rent liksom.

Nån borde skriva en bok för mansbebisar... Började skriva ett utakst på kapitel:

Ett hem - för mansbebisar

Vilka städredskap bör du känna till?

Dammsugare ?

Mopp ?

Hur vet man att hemmet behöver städas?

Stök eller smuts? Att hålla ordningen genom att låta varje ting ha ett hem

Lyxen med att ha rena och oskrynkliga kläder att ta på sig

Annan tvätt - Att sova i fräsha sängar och torka sig på rena handdukar + en kurs om mattor

Det där med matlagning

Att handla mat/dryck

Att tänka på när man ska ha gäster över

Vad innebär det egentligen att vara förälder? (i samhället, och hemma; inklusive saker som klädinköp/att veta ilken storlek barnen har)

Vad kan barnen hjälpa till med hemma, realistiskt sett?

Om någon i familjen är sjuk

Vad innebär det att vara husdjursägare?

Gårds och-trädgårdsgöromål (inklusive snöröjning)

Ekonomiska göromål

Det där med att "vara händig"; att sätta upp hyllor, byta glödlampor, byta däck osv.

Att förbereda inför högtider som påsk, jul (inklusive djupdykningar som: vem slänger ut granen, och när? Vem köper barnens och svärmors julklappar? Påskägg; kommer inte en hare med sådana automatiskt? Inte?)

Vad betyder "projektledning hemma" och "mental arbetsbörda"? Vad ska man egentligen som vuxen "ha koll på" utan att bli påmind?

Finns det "kvinnorgöra" vs "mansgöra" ännu år 2025?
  • olof 45
    Anonym (Trolljägare) skrev 2025-08-13 23:42:34 följande:
    Ja, hur gick det? Blev han inspirerad av att bara få de oviktiga uppgifterna?
    Kanske skulle han känna sig mer coachad och sugen om han fick cred för det han faktiskt gör och känna sig som en viktig och ovärderlig part i familjen.

..sen är jag lite nyfiken på 'mögel på hushållsmaskinerna', hur lyckas ni med det? 
    Får kvinnor cred för allt de gör?

Varför ska man bana vägen för män? Varför är det kvinnors ansvar att motivera, lära ut osv?

Herregud... Hoppas alla här med söner hemme lär dem BASICS! Så itne nästa generation blir lika hopplös--
  • olof 45
    beli skrev 2025-08-18 16:20:44 följande:
    Så som kvinna står man mellan dessa två alternativ? Det ligger aldrig på mannen att vara med och samarbeta som ett team från början?

(Min åsikt är att båda självklart ska ta initiativ från början oberoende av kön, men jag far efter din åsikt, och kanske en aha-upplevelse?)
    Jag håller med om ditt resonemang till 100%, och säger aktivt ifrån till män som jag observerar "smiter" - det är skrämmande vanligt. De flesta citerar då sin uppväxt, liksom att de inte observerat sina pappor ta ansvar, och inte heller själva behövt göra något.

so what liksom? Detta är 2025. Kvinnor arbetar också utanför hemmet, och det är ju inte rocket science vad som behöver göras hemma... 

PARTNERSKAP är ett bra koncept. Är det kvinnan som ska föreställa projektledare, eller är man i ett aktivt partnerskap? Jag hade inte känt mig som en bra partner om min fru hade behövt säga till mig att det behöver städas hemma...
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig