• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Tow2Mater skrev 2025-08-12 23:20:37 följande:
    Vad man läser sig till stämmer sällan med verkligheten. Du har aldrig själv tvättat en bil alltså. Gör det för hand en gång och jag gissar du kommer ta den till bilttvätten nästa gång.

Och du, prova diskmaskin, jag lovar den tar bort matfetter oavsett hur du instruerar mannen att stoppa i disken ;)

Jag har tvättat bilar för hand och det är jobbigare absolut, men ger bättre resultat så det är värt det. Och som sagt så ville jag bara hjälpa honom med något han brydde sig om, han gör som han vill med sin bil. 

går ej att diska allt i diskmaskin, och det är med just de grejerna det är problem. 

jag förstår inte varför du känner ett behov att hacka på mig, gå vidare till nästa tråd om du inte har något att tillföra här. 

• Anonym (Matt)
    Yllop skrev 2025-08-12 23:24:17 följande:
    Om han alltid varit slarvig är det ett personlighetsdrag. Han kommer aldrig att ändra sig.
    Endera får du vänja dig vid att göra allting själv eller också får du skaffa ett hushåll utan honom.
    Hur kan slarvighet vara ett personlighetsdrag? Hur kan man inte själv vilja att saker ska vara ordentligt gjorda? jag förstår verkligen inte det..
  • Anonym (Matt)
    Anonym (:)) skrev 2025-08-12 23:26:34 följande:

Har du bett mannen att sköta sig?

Alltså förklarat verkligen "Nu får det räcka."

Moment.

Jag har själv en gubbe hemma som ibland sitter och latar sig och ja, ibland får man sparka upp han och ibland nästan dum förklara. Vissa personer ser inte vissa saker som vi kvinnor gör.

Kanske testa att visa han, om han inte löser det dem första 2-3 gångerna, visa om bara.

Men börjar vi närma oss 5-6 gånger, ja då handlar det inte om kompentens längre. då är det ren uteslutning att han ej vill hjälpa och då skulle jag ärligt talat satt ett ultimatum.

Det ligger väl något i detta men ska man verkligen behöva visa allt och lära upp om allt? Det är utmattande att behöva visa och lära upp hela tiden, kontrollera osv om och om igen. När det egentligen handlar om en vilja att göra saker bra och se till att det blir bra. Om jag kan, varför kan inte han? 

Vet att han inte ser lika mycket grejer som mig och att det bara är så att män är sämre på det, men rent logiskt förstår jag inte varför det är så. Hur svårt kan det vara? 

Vilket ultimatum tänker du på då? 

• Anonym (Matt)
    Jimmy75 skrev 2025-08-13 00:17:07 följande:

Alltså, för 3 år sedan när jag flyttade in i mitt hus så köpte jag ett plommonträd....jag har bara ett problem med det, hur jag än kämpar så fattar inte plommonträdet hur man gör äpplen, alltså, hur svårt kan det vara? Jag har pratat med trädet om hur viktigt det är med äpplen för mig, men mitt plommonträd säger bara att det ska försöka sitt bästa men likväl så får jag plommon nästa gång - kan det inte bara skärpa sig. Grannens äppelträd klarar ju av att fixa äpplen så SÅÅ svårt kan det väl inte vara. Det är ju bara att anstränga sig och inte bara göra det så enkelt för sig hela tiden.

Alltså dessa eviga trådar som handlar om hur man med ÖPPNA ögon gör val och fattar beslut om sitt liv och sedan blir ÖVERRASKAD över resultatet. Vet ni, för 4 år sedan köpte jag en Citroen.....vet ni vad det sjuka är? Det är FORTFARANDE en Citroen, fastän jag vill att det ska vara Audi. Och kom nu inte med några dumma råd om att jag ska byta bil till den jag vill ha, eller något annat som handlar om att JAG har en del i detta, för det vill jag inte höra.

Menar du att han inte kommer kunna ändra på sig? Alltid kommer vara slarvig? 
  • Anonym (Matt)
    Core skrev 2025-08-13 00:37:06 följande:

Män binder sig med kvinnor som inte är sexuellt utsvävande eller vill ha sex dagligen, i hopp om att det ska bli bättre. Kvinnor träffar slarviga lata män i hopp om att dom ska bli bättre.

Fattar ingen att när livet blir mer belastande med familj, jobb och hushåll, att svagheterna snarare blir ännu mer uttalade? Nånstans måste vuxna människor förstå att det är i princip omöjligt att ändra en annan i grunden. Varför är det så svårt att förstå?

Jag försvarar inte slarvighet, men däremot avskyr jag det här att man ska anstränga sig. Lyssnar man på både män och kvinnor tycker folk i allmänhet att en relation ska bestå av ansträngningar. Är det verkligen ett sunt förhållningssätt? Välj istället att bygga familj med någon du är kompatibel med, istället för att ett decennium senare säga att det är partnerns fel att denne inte anstränger sig. 

Alla har svagheter och brister. Ska du leta efter en perfekt partner som möter alla dina önskemål så kommer du aldrig hitta någon.
    Hans slarvighet var inget jag märkte av i början, det var först när vi flyttade ihop som det började komma fram. I början var det fine, man påpekade grejer ibland med hopp om att det skulle bättras. Nu har det hoppet övergått till uppgivenhet och matthet. 

Familjen är redan byggd, så frågan är snarare om vi tror att han kan förändra denna egenskapen eller om jag kan leva med den (och hur jag gör det i så fall). Han har många andra fina egenskaper som gör att jag fortfarande älskar honom mycket. Men denna delen av honom tär på mig mer och mer. 

• Anonym (Matt)
    Jimmy75 skrev 2025-08-13 00:42:21 följande:
    Jag menar att om han alltid har varit på det sättet du beskriver och alltid gjort på det sättet så kan du nog räkna att det fortsätter. Jag tänker inte sätta några adjektiv på det eftersom det där är subjektivt. I dina ögon är han slarvig och jag lovar att i någon annans ögon är du pedant - det finns ju inget rätt och fel här. Det finns hur DU vill och är van att ha saker, och det finns hur HAN vill och är van att ha saker. Jag hänvisar tillbaka till min metafor....om du föredrar äpplen framför plommon kanske du inte ska välja ett plommonträd, och om du ändå väljer att ha kvar ditt plommonträd kanske du ska börja leta efter fördelarna med ett plommonträd istället för att befästa allt som är fel med det. Missnöje och beklagar har aldrig aldrig någonsin förändrat någonting. Vill du HA annorlunda måste du GÖRA annorlunda.
    Och vad kan jag göra annorlunda mer specifikt? Vilka är fördelarna med att han gör saker på det sättet? 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (E) skrev 2025-08-13 03:09:11 följande:
    Ett sätt att lära sig leva med det är att acceptera och kompromissa, det måste ju finnas något han gör som är ok, jag och min partner gör olika saker, jag skottar varken snö eller klipper gräset, sängkläderna har han nog inte tvättat på 4 år i sin tur, jag har verkligen inget emot att diska så det gör oftast jag, rensat handfat eller fixat stopp i toaletten eller nåt annat avlopp har jag inte gjort sen vi flyttade ihop.... jag kan hålla på hur länge som helst, poängen är, istället för att se allt han inte gör, börja kolla på vad han faktiskt gör istället
    Ja klippa gräset, skotta snö och fixa stopp i handfatet är grejer som inte är hela världen om det inte blir helt hundra så det brukar han sköta. Du har kanske rätt i att jag borde fokusera på att låta honom göra sådant. Problemet är väl att det är många vardagsgrejer som hamnar på mig i nuläget inklusive all renovering vi gör med huset då jag inte vill låta honom göra det. Jag får kanske hitta ett fåtal grejer som jag kan nöta i honom hur det ska göras så kanske det kan göras rätt med tiden. Så får jag bara hitta kraften till och inte bli besviken över att behöva lära upp en vuxen man med de grejerna. Det kanske känns mer okej om jag begränsar det.
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 06:28:18 följande:

Min man är jätteohändig och mycket han gör blir inte så bra. Han är helt enkelt opraktisk. Jag hade aldrig, aldrig köpt en villa att bo i med en sån man. Det är lägenhet som gäller. Tapetsering, målning mm - allt sånt sköts av hyresvärden. 

Om han är usel på matlagning så byt uppgifter. Han kan dammsuga och handla istället, tex. 

Men, som sagt, bo inte i hus med någon som inte kan sköta ett hus. 

Ja opraktisk beskriver min man väl med. Tyvärr var det inget jag insåg innan vi hade köpt vårt hus. Som dessutom har renoveringsbehov. Nu har jag som sagt landat i att allt renoveringsfix ska jag sköta för vill inte leva med konsekvenserna av att han fixar något, han har haft tillräckligt många chanser att motbevisa det och vill inte att fler saker ska bli fula. Så måste väl hitta annat i vardagen som jag kan acceptera blir halvdant eller jobba med att nöta in i honom hur man gör det..
  • Anonym (Matt)
    Studentpappa skrev 2025-08-13 07:06:29 följande:
    Om du är kvinna alltså, vi är många män som bor i hus med någon som inte kan sköta det Flört
    Men då gissar jag på att hushållsarbetet hamnar på era kvinnor. Här hamnar husfix och hushållsarbete på mig och det blir väldigt mycket. 
  • Anonym (Matt)
    Olsdotter skrev 2025-08-13 00:56:14 följande:
    Vad ser du i honom? Med tanke på att du anser att ingenting han gör är bra gjort, menar jag.

Varför har du tagit på dig att uppfostra en vuxen man? Vem bad dig?
    Det har ju växt över tid och det är väl det som har varit så jobbigt. Han är en fin person, vi har väldigt roligt ihop, många gemensamma intressen och fungerar mycket bra på alla plan bortsett från just detta som då har börjat göra mig galen. Han har i princip inte kunnat något om hushållssysslor samt inte haft något driv att ta reda på hur saker göra själv och det har väl ändå gått framåt lite där jag har lärt honom grejer. Men det mesta görs ändå slarvigt fortfarande. Jag har väl bara svårt att förstå hur man kan vara så tafatt och slarvig som en vuxen människa och jag känner många gånger att jag går in i en mammaroll med honom, vilket är fruktansvärt tråkigt. Önskar att jag kunde delegera saker till honom, känna mig trygg med det och inte behöva kontrollera sen samt lära upp/tjata vilket det ofta blir. 
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig