Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-13 18:20:43 följande:
Vad menar du med slarvigt?
Om inget blir ordentligt gjort, förstår jag om du är frustrerad. Om du däremot är pedant, förstår jag om HAN blir frustrerad.
Tvätta bilen för hand? No way. Torka av den kanske, resten sköter biltvätten.
Laga god mat? Menar du att han gör äcklig mat? Här lagas mest enkla rätter, ingen av oss har tid eller lust att tillbringa timmar i köket för att det ska bli perfekt.
Städ? Självklart måste det städas ibland. Hur noga är subjektivt. Lite skit i hörnen har ingen dött av.
Tvätt? Onödigt slarvigt av honom att förstöra flera av dina plagg, att inte lära sig hur man tvättar. Det håller jag med om. Men jag hade inte gått i taket om det bara hände någon enstaka gång. Alla kan göra misstag.
Pappa färgade mina vita underkläder ljusrosa och ljusblå när jag var i tonåren. Av misstag alltså, i tvätten. Sen dess har jag alltid köpt mörka underkläder.

Han var en bra pappa i övrigt, lagade t ex väldigt god mat, och så här i efterhand kan jag ju tycka att jag var gammal nog att tvätta själv. Men jag och syrran behövde bara duka och duka av och städa våra rum när vi var hos pappa. Även när vi var nästan vuxna. Han skämde bort oss.
Min poäng är att även en slarvig person kan ha fina egenskaper och att du bör fundera på om dina krav på "ordentligt gjort" verkligen är rimliga. När man har kommit fram till vad som är rimligt, kan man fundera på vad man kan leva med.
Om du läser tråden så förstår du varför bilen togs upp, det var någon som frågade om han hade något han brydde sig om och hur han skötte det. jag försökte komma på något han brydde sig om och det är väl det enda sakliga han bryr sig om men även med den är han slarvig. Jag har aldrig krävt att han ska tvätta bilen för hand, han sköter sin bil som han vill.
Läser du tråden så ser du också att det verkligen inte är något som görs ordentligt när han gör det. Det handlar om mögel och matrester på disk, mat som inte är ätbar, toalett som luktar illa efter att han har rengjort badrummet, få med rätt kläder till barnet förskola så hon inte blir utan och blir kall/blöt osv. Jag anser att mina krav verkligen är på basic grejer som jag inte förstår att han inte kan fixa bra.
Han har många fina egenskaper, det är varför jag fortfarande är med honom, men detta börjar ta knäcken på mig.