• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 07:24:47 följande:
    Varför är det superviktigt att disk och matlagning blir helt hundra men inte snöröjning eller skötsel av avlopp, tex? 

För det påverkar mig och vår dotter direkt, vill inte att vi ska äta ur eller laga mat i gamla matrester och olja, i vissa fall har det funnits mögel i grejer och det är ju en direkt hälsofara. Och jag vill ha mat som jag vill äta, inte hårda och torra köttbitar, för salt potatismos osv osv. Viktigt också att dottern får bra mat. 

Att snöröjningen är dåligt gjord eller avlopp dåligt tömda påverkar inte på samma sätt, därav är det grejer jag släpper helt och accepterar. 

• Anonym (Matt)
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 07:44:01 följande:
    Men du måste väl sett hur det såg ut hemma hos honom innan ni bodde ihop? 
    Ja och jag trodde väl att han kunde ändras på det planet. Då tyckte jag väl också om att komma hem till honom och städa och fixa till det lite åt honom som en fin gest. Vilket jag nu inser var ett misstag av mig. Särskilt med avseende på att det är viktigt för mig att det är rent och fint hemma. Misstag har gjorts och frågan nu är väl om det går att lösa eller leva med det eller ej. För många dagar drivs jag galen av detta.
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Sing) skrev 2025-08-13 07:46:54 följande:
    Har han ADHD och använder all sin energi och koncentration för att hålla ihop sig på jobbet? Är sedan väldigt trött när han är ledig? 

Annars tycker man ju att han borde vara mer noga med bilen, som han själv är mycket engagerad i.

Om det är så är det bättre att bo i en marklägenhet med uteplats i bostadsrätt, än att ha ett eget hus.

Jag skulle inte säga att han är mycket engagerad i bilen, det är väl bara den han bryr sig något om av allt eller som är helt hans liksom, så han borde bry sig om den. Men där slarvar han uppenbarligen också. Men egentligen bryr han väl sig inte om någon fysisk grej så mycket. Jobbet är väl det han bryr sig allra mest om då han älskar sitt jobb. Men det är svårt att veta hur han är där och om det slarvas eller ej. 

Jag tror inte han har ADHD och han brukar ha mycket energi om dagarna. Brukar åka iväg och träna när det passar och sitter gärna och spelar datorspel på fritiden, även om det blir mer sällan nu med dottern. 

Det hade definitivt varit mycket enklare att bo i en lägenhet. 

• Anonym (Matt)
    Studentpappa skrev 2025-08-13 07:48:31 följande:
    Ja man måste ju dela upp det om man ska göra det själv. Det går ju inte att vara på taket och laga mat samtidigt. Men samtidigt måste man ju inse att man antagligen inte kan allt själv och köpa hjälp där det behövs. 

De mest jämställda par jag känner är de där båda är ohändiga så ingen gör jobbet utan man köper in nästan allt. Är din sambo en kunnig och du inte orkar då får man ju leja bort tapetseringen, fönsterbyte eller vad det nu må vara.
    ?köpa in hjälp? har definitivt varit en fråga som tagits upp. Jag kommer dock från en händig familj där man gör allt själv så det är svårt för mig psykiskt att lägga pengar på grejer jag vet hur man fixar själv. Dessutom har vi inte oändligt med pengar. Mannen kan dock ta extrapass på jobbet och ta in mer pengar till sådant på det sättet så det kanske hade varit bra för mig att jobba bort denna spärren och göra så med fler renoveringssysslor. 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 07:52:36 följande:

Ok, då förstår jag. Det är ju så klart lätt för mig att komma och vara efterklok. Allas liv ser olika ut och man har möjlighet till olika val. 

Våra kära män verkar lika vad gäller både förutsättningar för praktiskt arbete och vad de fått med sig hemifrån om hushållsskötsel. Jag hade turen att träffa min man som ung och vi var ihop många år innan det kom barn. Vi hann därför jobba in sätt som funkade innan dess. Jag förstår att det blir mycket jobbigare för dig. Det verkar ha ramlat på lite snabbt med barn och hus. Min erfarenhet är ju att det ordnar sig, men du kan inte förvänta dig att han någonsin kommer att bli Mr Handyman. Vill du ha ett perfekt hus är det du som får stå för det. Det grundläggande tycker jag däremot att ni måste jobba vidare på att han ska klara. Mögel bland porslinet är så klart inte ok. Vad gäller mat hade jag ett snack med min man innan vi bestämde oss för det - med barn i huset måste vi äta ok mat varje dag. 

Tack för värdefull input, skönt att höra från fler som haft det liknande och har kunnat jobba på det. 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Sänket) skrev 2025-08-13 09:13:50 följande:

Kunde lika gärna varit jag som skrev. Min man är liknande, men han har åtminstone några talanger. Han kan laga mat i alla fall. 

Jag har gett upp om att försöka få honom att göra annorlunda, vi har delat upp sysslorna så det jag är noga med blir rätt gör jag själv, annat får han göra. Det har krävts mycket ansträngning från mitt håll att "titta åt andra hållet" när han kör gräsklipparen rakt över perennrabatterna till exempel... Men jag kan inte klona mig och göra precis allt här hemma, så jag har fått sänka mina krav och försökt hitta lösningar som gör hemmet mer lättskött. 

Jag har alltid haft väldigt höga krav på mig när jag växte upp och det har jag tagit med mig in i vuxen ålder, att det jag gör måste bli perfekt, och med det har jag också ibland kanske orealistiska förväntningar på folk runt omkring mig. Så det har jag behövt jobba på för min egen skull. Om något här hemma inte blir gjort eller om jag måste göra det snabbt och slarvigt så kan jag idag rycka på axlarna och tänka "fast han hade ju inte gjort det bättre ändå, detta får duga". 

Men, jag tycker någonstans att det är lite respektlöst att som vuxen människa inte kunna mötas på mitten någonstans. Ja, han tycker säkert att du har onödigt höga krav, men alla borde kunna följa ett recept på middag eller läsa tvättråd så inte plagg förstörs. Då är det ju inte slarv längre utan ren ovilja att göra sin del. Sen att det blir lite enklare mat eller att tvätten tar längre tid för honom kan man kanske ta då. 

Förstår inte varför det alltid ska strykas medhårs med inkompetenta, lata män. Sådana som, istället för att försöka göra sin partner glad, gör minsta möjliga ansträngning. Ifrågasätter man och tycker att han åtminstone kunde komma ihåg vad han fick lära sig på hemkunskapen är man "mammig" och "ställer för höga krav" eller är "pedant" enligt alla på Familjeliv. 

Sen vill jag också tillägga att de flesta, innan man stadgar sig, prioriterar sig själv. Då kan man slarva lite, köpa pizza om man inte pallar laga mat, ha samma slitna tröja hemma för att det är praktiskt, skippa att dammsuga för det är ändå bara du som ser skiten. I vissa mån kan detta fortgå när man flyttar ihop. Men det är väldigt svårt att förutse hur en människa blir när barn kommer in i bilden. De flesta kvinnor steppar upp, omedelbart, de har inget val. Barnet kan inte leva på pizza, det kan inte rulla runt i dammet på golvet som aldrig blir städat och kläder måste bytas ut eftersom det växer ur de gamla. Jag önskar så innerligt att folk kunde sluta beskylla kvinnorna för att ha valt fel man, när det är mannen ifråga som ska ha skit för att han inte växer med de uppgifter han åtagit sig i den stund han valde att bilda familj.

Håller med dig till fullo. Har väldigt länge kämpat med tankar kring att jag inte tror att det är möjligt att vara så inkompetent som jag ofta känner att han är utan att medvetet inte bry sig. Jag. Förstår. Verkligen. Inte. Till viss del kan jag jobba på att komma fram till vad jag kan acceptera blir dåligt gjort och överlåta helt till honom Samt titta bort när det blir dåligt, var man kan ta in hjälp utifrån osv. Men jag tror att det ändå fortfarande kommer bli mycket hus, hushålls och vardagssysslor som hamnar på mig, saker som jag inte kan släppa - exempelvis ha koll på allt med dottern. Jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om jag inte hade styrt upp allt med kläder, se till att hon har allt till förskola osv. Troligtvis hade hon gått runt kall, blöt, i trasiga/smutsiga kläder och ledsen en del samt hungrig hemma och det är inget jag tänker riskera. 

Men det kanske är begränsat vad jag kan få honom att göra och bli bättre på. Det måste liksom komma från honom, det är inget som är upp till mig.. det enda kanske är att ge honom fler konsekvenser i vår relation, det kanske hade kunnat öka hans vilja att bli bättre, men frågan är om det kan gå snett med tiden. Men det är ju redan att jag går runt och är matt/irriterad en del. 

• Anonym (Matt)
    OlgaElvira skrev 2025-08-13 09:21:37 följande:

Undrar var det där slarviga beteendet kommer från. Hur ser det ut hemma hos hans föräldrar? Fick han lära sig hur man städar, tvättar från det? 

Att ta reda på bakgrund gör det ofta lättare att ta tag problemet. Men som många av oss insett, det är svårt att ändra på andra, ändringen måste de ta tag i själva. Det är jobbigt att leva når man ser så olika på saker.
    Tycker han själv om att det blir fint, att det är städat och rent? Kan du stå ut med att släppa allt inom något område där han får ett tydligt ansvar. T.ex. städa badrummet, eller blir det så äckligt att inte ens barnen står ut. 

Han lärde sig inget hemma och jag är säker på att det är anledningen till att han är så här. Hans föräldrar har det väldigt gott ställt och tog in hjälp till allt, till och med till städning, och gjorde nästan inget själva. Så han fick aldrig ens se hur saker skulle göras via föräldrarna. 

Jag har släppt grejer i perioder när jag fokuserat på annat och resultatet blev att han städade men det var inte ordentligt gjort. Dvs illaluktande toa, kalk och smuts och damm. Visst skulle jag kunna jobba på att acceptera att ha det så, men samtidigt vill jag inte ha det så. Jag vill ju bo i ett rent hem. Är det verkligen en uppoffring man måste göra för att mannen inte kan ta till sig eller bryr sig om att lära sig göra det bra? Om det är viktigt för mig, varför vill inte han göra det bra för min skull? Hade rollerna varit omvända hade jag gjort allt för att bli bättre för min partners skull..

• Anonym (Matt)
    Anonym (Sing) skrev 2025-08-13 09:53:27 följande:

Personer med ADHD tränar gärna och spelar gärna dataspel. Det håller dopaminnivåerna på topp och de känner att de mår bra. Det är dessutom högt strukturerade sysselsättningar, de brukar gå enklare att utföra än när man måste fundera och klura på en uppgift. 

Lite enformiga och tråkiga uppgifter gör att de känner sig trötta och off.

Frågan är hur han själv känner kring hushållssysslorna och oljande av trädäck t.ex. Vill han göra det bra eller förmår han inte? Mår han dåligt av att det inte blir gjort eller illa gjort?

Vill han egentligen men kan inte, så lutar det åt ADHD eller utbrändhet. Om han inte alls bryr sig  alls så lutar det mer mot personligheten.

Han vill göra det bra för min skull men det stör inte honom så mycket att det är smutsigt eller dåligt gjort. Han ser på efterhand när jag pekar ut vad som är dåligt men i stunden ?ser? han inte det. Så då är det svårt att göra det bra eget initiativ.
  • Anonym (Matt)
    Anonym (E) skrev 2025-08-13 12:59:18 följande:
    Men va? Försvinner inte snön när han skottar eller? 

Min bästa kompis var tillsammans med en tjej, han var ledig mitt i veckan och passade på att städa, tog all disk, dammsög etc, hon kom hem från jobbet och sa "Oj, det kanske var snällt gjort men du städar ju inte som jag vill och nu måste jag göra om allt själv" det var sista gången han lyfte ett finger och nåt halvår senare flyttade de isär, ska du ha allt på ditt sätt i ert hem så får du faktiskt sköta det själv utan gnäll.

Nu är det ju inte jätteofta man målar om men när ni gör det så kan du ju låta honom måla mittendelarna medan du tar kanterna eller vad han nu gör för fel.

Senaste gången maken städade toaletten så glömde han (eller tänkte bara inte på) att torka utanpå själva stolen längst ner mot golvet, så då tog jag fram spray och papper och tog den biten själv, jag behövde ju fortfarande inte städa hela toaletten så klart att det underlättade och det finns ingen anledning att gnälla

Antingen får du sänka dina krav eller fortsätta göra allt på ditt eget sätt, han kanske tycker att du har en helt orimlig nivå så varför är det bara din åsikt som betyder något, så länge man inte lever i misär så får man komma överens om en nivå som passar bägge

Att inte vilja ha mögel, fett- och matrester på köksutrustning är höga krav? Ha en häck som inte diffar 0,5 m i höjd på olika ställen? Inte ha en illaluktande toalett? Att dottern ska ha rätt kläder när hon går till förskolan så hon inte fryser eller blir blöt? 

Ska jag sänka mina krav så kommer vi leva i misär. 

• Anonym (Matt)
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-13 13:14:52 följande:
    Hm... 50 cm nivåskillnad på häcken är inte min definition av att leva i misär.

Och allt annat är ok det också? 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-13 13:13:30 följande:

Min hustru har andra krav på ordning och reda än vad jag har. Det där med "var sak på sin plats" finns inte riktigt. Saxen och osthyveln kan finnas på lite olika ställen. Varje morgon går hon omkring i lägenheten och letar efter sin mobil eller snusdosan eller nycklarna. 

Jag plockar efter henne. Ibland känns det som om jag har en tonårsdotter. Men som jag skrivit, jag försöker tänka på att hon har så många goda sidor, att jag älskar att hon finns i mitt liv, att det övertrumfar allt. Nästan.

Jag läste en liten bok som heter "Häng inte upp dig på småsaker". I första kapitlet ställs frågan vad som är småsaker. Svaret: "ALLT är småsaker."

Tyvärr är det inte småsaker utan saker som påverkar mig och vår dotter när han gör det slarvigt. 

• Anonym (Matt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-13 18:20:43 följande:
    Vad menar du med slarvigt?

Om inget blir ordentligt gjort, förstår jag om du är frustrerad. Om du däremot är pedant, förstår jag om HAN blir frustrerad. 

Tvätta bilen för hand? No way. Torka av den kanske, resten sköter biltvätten.

Laga god mat? Menar du att han gör äcklig mat? Här lagas mest enkla rätter, ingen av oss har tid eller lust att tillbringa timmar i köket för att det ska bli perfekt.

Städ? Självklart måste det städas ibland. Hur noga är subjektivt. Lite skit i hörnen har ingen dött av.

Tvätt? Onödigt slarvigt av honom att förstöra flera av dina plagg, att inte lära sig hur man tvättar. Det håller jag med om. Men jag hade inte gått i taket om det bara hände någon enstaka gång. Alla kan göra misstag.

Pappa färgade mina vita underkläder ljusrosa och ljusblå när jag var i tonåren. Av misstag alltså, i tvätten. Sen dess har jag alltid köpt mörka underkläder. Han var en bra pappa i övrigt, lagade t ex väldigt god mat, och så här i efterhand kan jag ju tycka att jag var gammal nog att tvätta själv. Men jag och syrran behövde bara duka och duka av och städa våra rum när vi var hos pappa. Även när vi var nästan vuxna. Han skämde bort oss.

Min poäng är att även en slarvig person kan ha fina egenskaper och att du bör fundera på om dina krav på "ordentligt gjort" verkligen är rimliga. När man har kommit fram till vad som är rimligt, kan man fundera på vad man kan leva med.

Om du läser tråden så förstår du varför bilen togs upp, det var någon som frågade om han hade något han brydde sig om och hur han skötte det. jag försökte komma på något han brydde sig om och det är väl det enda sakliga han bryr sig om men även med den är han slarvig. Jag har aldrig krävt att han ska tvätta bilen för hand, han sköter sin bil som han vill. 

Läser du tråden så ser du också att det verkligen inte är något som görs ordentligt när han gör det. Det handlar om mögel och matrester på disk, mat som inte är ätbar, toalett som luktar illa efter att han har rengjort badrummet, få med rätt kläder till barnet förskola så hon inte blir utan och blir kall/blöt osv. Jag anser att mina krav verkligen är på basic grejer som jag inte förstår att han inte kan fixa bra. 

Han har många fina egenskaper, det är varför jag fortfarande är med honom, men detta börjar ta knäcken på mig. 

• Anonym (Matt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-13 18:31:05 följande:
    Häcken skulle jag inte bry mig om, men resten låter inte ok. Detta är dock något annat än allt det du räknade upp din trådstart.

Är det så illa att ni skulle leva i misär om du sänkte dina krav, ja då är det ju verkligen inte bra. Men en ojämnt klippt häck, fel kläder, enstaka matrester och en illaluktande toalett, är inte direkt misär. Inte så trevligt måhända, men Soc kommer inte att ingripa.

Du kan ju sköta vissa av de här sakerna och i övrigt kanske sluta påpeka för honom vad som är fel hela tiden? Gör han det verkligen så illa att du måste göra om allt?

Inte misär med dina mått mätt men misär enligt mig, jag vill inte leva på det sättet. Alla har vi våra standarder och de har man rätt till att ha, man ska inte må dåligt i sitt hem. 

Jag sköter redan de sakerna och allt annat med hus och hushåll och det är problemet, det är för mycket att sköta. Det är just därför han antingen måste ändras eller hur vi gör grejer för det fungerar inte för mig.

• Anonym (Matt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-13 18:56:40 följande:

Nu har jag läst alla dina inlägg TS. Du kommer från en händig familj samt vill ha det rent och fint omkring dig. Din man har knappt lyft ett finger under uppväxten.

Låter som upplagt för en frontalkrock.

Min högst personliga uppfattning är att ja, vissa saker bör han lära sig sköta åtminstone någorlunda. Han är en vuxen man och pappa med ansvar.

Men nej, det är inte självklart att han ska höja sig till din nivå. Snarare att ni i så fall möts någonstans på mitten. Kan du inte leva med det, får du aningen utföra sysslorna själv eller flytta till eget hushåll, eller så får ni köpa in tjänsten.

Vi ska sätta oss ikväll och fördela sysslor. Jag ska försöka hitta sådant som jag kan släppa taget om som inte är lika viktiga och så får det bli några grejer han får lära sig göra bra. Jag tror ändå detta är en bra väg framåt, så får vi se hur det blir. 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-13 19:02:31 följande:

Eller köpa in tjänsten som sagt.

Och får väl bli att han får ta extrapass så vi kan köpa in lite renoveringsjobb. Tack för allas input, det har varit värdefullt att diskutera detta 
  • Anonym (Matt)
    Mandel skrev 2025-08-14 11:02:00 följande:

Ifrågasatte varför företaget kunde skötas korrekt, men barnen, hemmet och vår relation var totalt ointressant att ta hand om. 

Denna meningen har jag tänkt och sagt så många gånger. Han sköter ju sitt jobb så väl, har svårt att tro att han inte skulle kunna göra saker noggrant om han ville. Hans jobb är ju så mycket svårare än vanliga hushållssysslor! Därför känns det ofta som att viljan bara inte finns där. 

Jag hoppas ju fortfarande att han ska ändras på det planet, om ens bara lite, och det verkar som att han vill det. Får väl se hur det utvecklar sig med tiden.. 

Tråkigt att det inte fungerade för er och känner helt igen mig i din känsla om att inte vilja dejta/flytta ihop med en man igen. Har själv tänkt många gånger att OM detta tar slut så kommer jag inte orka hoppa in i en ny relation igen. Det är för utmattande. Tror det hade varit ganska skönt att bara ha sig själv och sitt barn och sitt hem att ta hand om. 

Till alla som undrar hur jag kunde hamna i detta och att jag måste ha sett varningstecknen innan.. ja varningstecknen fanns där. Men jag var förblindad av kärlek som man kan bli. Tänkte inte så mycket på det, tänkte mer att det var en fin gest att jag städade lite hos honom, organiserade och fixade. Tänkte att jag styrde upp honom på det planet och att han skulle haka på och bli bättre med det. För allt annat var ju så bra. Och de tankarna hängde kvar år efter år tills att de sakta började bytas ut mot irritation och bitterhet. Dumt inser jag ju nu! Men jag kan tyvärr inte gå tillbaka och ändra på det. Nu har vi hus och barn och allt jag kan göra är att hoppas han försöker ändra sig lite på det planet, att han tar det på allvar nu på riktigt. 

• Anonym (Matt)
    Anonym skrev 2025-08-14 16:17:12 följande:
    Det där med möglet funderar jag också på.

Gömmer han gammal disk för att plocka fram när det börjat mögla? Det tar ett tag innan matrester möglar och aldrig om man sköljer av sakerna efter man ätit.

Ej noggrann diskning = matrester som är kvar i hörn, inbucklingar eller kanter, vilka efter några dagar börjar mögla. 

Sist så hade jag låtit honom ta disken i några dagar när jag fixade med annat de dagarna, då upptäckte jag exempelvis att det bildats mögel i pipmuggen (där pipen är) som dottern dricker från varje dag. Själva muggen hade även en slemmig beläggning inuti. Dvs han hade inte diskat den ordentligt och dottern hade druckit ur en möglig mugg. Annars är väl standarden intorkade matrester i hörn och kanter på de flesta grejerna han diskat. Har det varit något som stängs så fukten hålls kvar har det möglat efter några dagar, som i en kastrull exempelvis. 

Svar på tråden Han är så otroligt slarvig