• Anonym (Mia)

Ni som gjort 24-timmars blodtrycksmätning - se hit!

Jag ska snart göra en 24-timmars blodtrycksmätning. Jag har fått absolut noll information på förhand. Ni som har gjort det, vad rekommenderar ni för kläder? Hur har ni levt det dygnet? Några restriktioner gällande mat, dryck eller aktiviteter? Och hur har det gått att sova med mätaren?

• Svar på tråden Ni som gjort 24-timmars blodtrycksmätning - se hit!
  • KimLinnefeldt

Inga särskilda restriktioner, bara lev som vanligt. 

Rymliga kläder så grejerna får plats. Eventuellt bra med ett bälte så man kan fästa en apparat i den.

Sova är inte så enkelt, eftersom manchetten surrar och klämmer med jämna mellanrum. Men det handlar ju bara om ett eller två dygn i livet.

Och om det konstateras att man har högt blodtryck så får man recept på väldigt billig medicin som motverkar infarkter, vaskulär demens och för tidig död.

• Anonym (Mia)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-13 13:41:09 följande:

Inga särskilda restriktioner, bara lev som vanligt. 

Rymliga kläder så grejerna får plats. Eventuellt bra med ett bälte så man kan fästa en apparat i den.

Sova är inte så enkelt, eftersom manchetten surrar och klämmer med jämna mellanrum. Men det handlar ju bara om ett eller två dygn i livet.

Och om det konstateras att man har högt blodtryck så får man recept på väldigt billig medicin som motverkar infarkter, vaskulär demens och för tidig död.

Tack för svar! Det var mer än vårdcentralen som gav en dag och en tid för besök

Men, får man ta manschetten för att duscha, eller ska den sitta hela tiden? 
  • Anonym (EKG)

Menar du då man går runt med EKG? Jag rekommenderar en löst sittande tröja, vill du inte att det ska synas bör tröjan ha ganska hög hals. Man ska inte duscha med den på så gör det precis innan du åker till sjukhuset. Man ska leva som vanligt, om man behöver springa till bussen eller liknande skriver man ner det och klockslag så ha ett dokument på mobilen eller anteckningsbok redo.

• Anotherone

Jag har inte gjort det själv men min man gör två gånger per år.
    Han tycker det är sådär kul.
    Han säger att det är svårt att "leva som vanligt" när man samtidigt per automatik känner sig begränsad, sover dåligt etc. Pga den stör både såsom den sitter samt att den drar igång och låter när den väl ska mäta.
    Han får inte ta av den så dusch får väl bli provisoriskt med armen utanför eller så, jag vet inte hur han gjort faktiskt. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (EKG) skrev 2025-08-13 13:47:18 följande:

Menar du då man går runt med EKG? Jag rekommenderar en löst sittande tröja, vill du inte att det ska synas bör tröjan ha ganska hög hals. Man ska inte duscha med den på så gör det precis innan du åker till sjukhuset. Man ska leva som vanligt, om man behöver springa till bussen eller liknande skriver man ner det och klockslag så ha ett dokument på mobilen eller anteckningsbok redo.

Inte EKG, utan blodtrycksmanschett på armen.
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-13 13:48:15 följande:

Har gjort det. duscha innan, så är det gjort. Ha en t-shirt på dig

Jag måste åka direkt från jobbet dit, sen eftermiddag. Med t-shirt menar du en som är lös över armen? 
  • Anonym (Mia)
    Anotherone skrev 2025-08-13 13:48:44 följande:

Han säger att det är svårt att "leva som vanligt" när man samtidigt per automatik känner sig begränsad, sover dåligt etc. Pga den stör både såsom den sitter samt att den drar igång och låter när den väl ska mäta.
    Han får inte ta av den så dusch får väl bli provisoriskt med armen utanför eller så, jag vet inte hur han gjort faktiskt. 

Nej, jag ser inte fram emot detta. Jag jobbar hemma dagen när den ska sitta på i alla fall och maken får sköta lämning och hämtning av barn så jag i alla fall slipper springa runt med den på. 
  • Anotherone
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-13 13:52:29 följande:
    Nej, jag ser inte fram emot detta. Jag jobbar hemma dagen när den ska sitta på i alla fall och maken får sköta lämning och hämtning av barn så jag i alla fall slipper springa runt med den på. 
    Jag fattar. Du ska ju dock försöka leva som vanligt, inte ta det lugnare än vanligt. Eftersom den behöver mäta din vanliga vardag så att säga.
  • KimLinnefeldt
    Anotherone skrev 2025-08-13 13:48:44 följande:

Två gånger om året? Det låter väldigt mycket. Jag har gjort det en gång för tio år sen, har normalt blodtryck tack vare två piller om dagen. Har skaffat en egen blodtrycksmätare, lite lyxigt sådär.
  • Anonym (Mia)
    Anotherone skrev 2025-08-13 13:57:13 följande:
    Jag fattar. Du ska ju dock försöka leva som vanligt, inte ta det lugnare än vanligt. Eftersom den behöver mäta din vanliga vardag så att säga.
    Nej, det är klart. Samtidigt vill jag inte gå och visa den manschetten. Jag har ingen jacka som är vid i ärmarna för att dölja. 
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-13 13:51:32 följande:
    Inte EKG, utan blodtrycksmanschett på armen.
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-13 13:48:15 följande:

Har gjort det. duscha innan, så är det gjort. Ha en t-shirt på dig

Jag måste åka direkt från jobbet dit, sen eftermiddag. Med t-shirt menar du en som är lös över armen? 
    Ja precis, det är ju en manschett som ska sitta fast där i ett dygn. Själva mätaren sitter fast som en handväska
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-13 14:00:19 följande:
    Nej, det är klart. Samtidigt vill jag inte gå och visa den manschetten. Jag har ingen jacka som är vid i ärmarna för att dölja. 
    Gjort undersökningen några ggr. Lånade sambons t-shirt och hade en fleecejacka som passade. Manschetten är ju tunn, blir lite större vid mätning men långt ifrån enorm. 

Varför är det viktigt att ingen ser manschetten? Är inte din hälsa viktigast?
Svar på tråden Ni som gjort 24-timmars blodtrycksmätning - se hit!