-
Jag jobbar som vårdbiträde i en kommun men sökte samma jobb i en annan. De vill nu anställa mig som biträde (lägsta nivån) men ändå låta mig göra samma jobb som vårdbiträde/undersköterska ? fast till lägre lön.Min bakgrund: Naturvetenskapligt gymnasium + 120 hp röntgensjuksköterskeprogram (37,5 hp sjukvård/omvårdnadskurser, samma som SSK).Fråga: Om jag är anställd som biträde ? kan jag kräva att bara göra de enklare serviceuppgifter som hör till titeln? Eller kan arbetsgivaren ändå kräva att jag gör samma som vårdbiträde/undersköterska?Känns orättvist ? tips och erfarenheter?
-
Svar på tråden Jobbtitel & lön – behöver råd!
-
Jag tycker dettas är fult, de försöker klämma in dig i en mindre kvalificerad tjänst och få mer för pengarna.
Och då kommer det ju att stå så i ditt tjänstgöringsintyg också, att du tagit en mindre kvalificerad tjänst efter en mer kvalificerad? Vilket kan ge nästa arbetsgivare tvivel om huruvida du faktiskt kan jobba på den nivån som du har utbildning för.
Jag hade aldrig gått med på det, det är ju att gå baklänges i arbetslivet. Och det är väl brist på vårdpersonal påstås det?
Meddela dem att du söker en tjänst (och lön!) som motsvarar din utbildning om det ska vara intressant för dig.
(om du inte sitter i sjön och håller på att kräkas på det andra stället förstås)
-
Inget fel att ta ett steg neråt. Kan finnas anledningar som är fullt godtagbara.
Däremot, att arbeta som en sak, men sedan få lön motsvarande en lägre tjänst , det är inte ok av arbetsgivaren.
-
Vad skiljer i uppgifter mellan ett biträde och ett vårdbiträde? Kan båda ha delegering?
-
Detta är helt i sin ordning. Du är inte utbildad undersköterska och kan därför inte jobba "fullt ut" som en. Jag gissar att du ska jobba på äldreboende. Det enda som skiljer mellan vårdbiträden och undersköterskor där, är att vårdbiträden inte får ge medicin och göra komplicerade såromläggningar och dylikt.
Din lön är med andra ord helt i fas med dina kvalifikationer. Om du kräver samma lön som utbildade undersköterskor har, lär du nog inte få rollen alls. -
Du läser dåligt. De vill att TS gör en undersköterskas uppgifter men får lön som biträde. Det är fel.Anonym (Korrekt) skrev 2025-08-13 21:06:38 följande:
Detta är helt i sin ordning. Du är inte utbildad undersköterska och kan därför inte jobba "fullt ut" som en. Jag gissar att du ska jobba på äldreboende. Det enda som skiljer mellan vårdbiträden och undersköterskor där, är att vårdbiträden inte får ge medicin och göra komplicerade såromläggningar och dylikt.
Din lön är med andra ord helt i fas med dina kvalifikationer. Om du kräver samma lön som utbildade undersköterskor har, lär du nog inte få rollen alls.
-
Man får visst ge medicin, delegering som vårdbiträde.Anonym (Korrekt) skrev 2025-08-13 21:06:38 följande:
Din lön är med andra ord helt i fas med dina kvalifikationer. Om du kräver samma lön som utbildade undersköterskor har, lär du nog inte få rollen alls.
Och nej, hon ska INTE göra arbetsuppgifter som är lämpade för undersköterskor. Men få lön som ett vårdbiträde. 1. Hon är INTE utbildad uska. 2. Arbetsgivaren ska framför allt inte utnyttja det, genom att ge henne sådana uppgifter men betala henne som ett vårdbiträde.
Låter som en hemskt oseriös arbetsplats/arbetsgivare. Borde väl inte vara lagligt heller, då undersköterska numera är en skyddad yrkestitel sedan 1 Juli.
För övrigt är branschen rätt rutten. Dom värderar inte sin personal för 5 öre. Trots kompetens. Har aldrig haft så dålig timlön som när jag arbetade där. Då hade jag arbetat inom vården ett par år. Sämre än Foodora nästan, runt 125kr/h . Lön som täcker bas behoven. Inte mycket mer. Då var jag "bara" vårdbiträde.
Men uska verkar inte ge mycket mer i lön, fast man utbildat sig. Var massa som arbetade som fast personal, men som inte ville utbilda sig till uskor pga av att man fick för dålig löneökning.
Om du verkligen inte är utbildad i det eller verkligen älskar precis allt med jobbet. Byt bransch. Man överlever inte i längden. I dessa tider med ökade hyror , mat och annat. Blir det svårt överleva på dessa s.k. "låglöne" yrken. Upp till politikens att ta tag i det. Men dom har aldrig brytt sig hitills. -
Anonym (Ugglan) skrev 2025-08-13 18:15:16 följande:
Jag tycker dettas är fult, de försöker klämma in dig i en mindre kvalificerad tjänst och få mer för pengarna.
Och då kommer det ju att stå så i ditt tjänstgöringsintyg också, att du tagit en mindre kvalificerad tjänst efter en mer kvalificerad? Vilket kan ge nästa arbetsgivare tvivel om huruvida du faktiskt kan jobba på den nivån som du har utbildning för.
Jag hade aldrig gått med på det, det är ju att gå baklänges i arbetslivet. Och det är väl brist på vårdpersonal påstås det?
Meddela dem att du söker en tjänst (och lön!) som motsvarar din utbildning om det ska vara intressant för dig.
(om du inte sitter i sjön och håller på att kräkas på det andra stället förstås)
Ja, exakt så känns det! Jag har lagt flera år på utbildning och erfarenhet och vill inte ta ett steg bakåt bara för att de ska spara pengar.De argumenterar att varje kommun kan bedöma kompetensen på olika sätt, och nu bedömer den här kommunen att jag är biträde, vilket är lägre än vårdbiträde.De låter mig inte alls få titeln vårdbiträde, trots att den inte är en skyddad yrkestitel. Jag kommer att göra minst vårdbiträdes jobb och kanske även undersköterskans jobb. -
Anonym (d) skrev 2025-08-13 18:32:58 följande:
Vad skiljer i uppgifter mellan ett biträde och ett vårdbiträde? Kan båda ha delegering?
I praktiken gör biträde och vårdbiträde ofta samma arbetsuppgifter, även om titeln skiljer sig. Båda kan få delegering om de har rätt kompetens och arbetsgivaren godkänner det.Utbildningsmässigt kräver biträde ingen formell vårdutbildning, medan vårdbiträde vanligtvis har grundläggande vård- och omsorgsutbildning på gymnasienivå eller motsvarande kurser, men saknar full undersköterskeexamen. Titeln vårdbiträde är inte en skyddad yrkestitel, till skillnad från undersköterska. -
Anonym (Max) skrev 2025-08-13 22:34:22 följande:Man får visst ge medicin, delegering som vårdbiträde.
Och nej, hon ska INTE göra arbetsuppgifter som är lämpade för undersköterskor. Men få lön som ett vårdbiträde. 1. Hon är INTE utbildad uska. 2. Arbetsgivaren ska framför allt inte utnyttja det, genom att ge henne sådana uppgifter men betala henne som ett vårdbiträde.
Låter som en hemskt oseriös arbetsplats/arbetsgivare. Borde väl inte vara lagligt heller, då undersköterska numera är en skyddad yrkestitel sedan 1 Juli.
För övrigt är branschen rätt rutten. Dom värderar inte sin personal för 5 öre. Trots kompetens. Har aldrig haft så dålig timlön som när jag arbetade där. Då hade jag arbetat inom vården ett par år. Sämre än Foodora nästan, runt 125kr/h . Lön som täcker bas behoven. Inte mycket mer. Då var jag "bara" vårdbiträde.
Men uska verkar inte ge mycket mer i lön, fast man utbildat sig. Var massa som arbetade som fast personal, men som inte ville utbilda sig till uskor pga av att man fick för dålig löneökning.
Om du verkligen inte är utbildad i det eller verkligen älskar precis allt med jobbet. Byt bransch. Man överlever inte i längden. I dessa tider med ökade hyror , mat och annat. Blir det svårt överleva på dessa s.k. "låglöne" yrken. Upp till politikens att ta tag i det. Men dom har aldrig brytt sig hitills.Tack för ditt svar, jag håller med om mycket av det du skriver. Jag vet att vårdbiträden kan få delegering och utföra vissa medicinska uppgifter, men jag vill inte göra arbetsuppgifter som kräver undersköterskeutbildning utan rätt titel och lön.
Just nu är jag bara timvikarie och går en högskoleutbildning inom sjukvården som jag klarar nästa sommar, så jag kommer att jobba hos dem flera månader framöver. Det känns orimligt om arbetsgivaren utnyttjar kompetens på det sättet, särskilt när branschen redan värderar personal väldigt lågt, både vad gäller lön och utvecklingsmöjligheter.
-
Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-13 18:30:12 följande:
Inget fel att ta ett steg neråt. Kan finnas anledningar som är fullt godtagbara.
Däremot, att arbeta som en sak, men sedan få lön motsvarande en lägre tjänst , det är inte ok av arbetsgivaren.
Tack, precis! Jag vill inte bli utnyttjad genom att utföra arbetsuppgifter på en högre nivå än min titel och lön. Jag vill ha en rättvis ersättning för det arbete jag faktiskt utför, särskilt eftersom jag har utbildning och erfarenhet som motsvarar mer än den lägre tjänsten.
Har jag då rätt att kräva enklare arbetsuppgifter? Och att inte utföra samma uppgifter som vårdbiträde eller undersköterska?
-
Tack nej om deras erbjudande är för dåligt.Anonym (Anonym) skrev 2025-08-14 02:38:31 följande:
Tack, precis! Jag vill inte bli utnyttjad genom att utföra arbetsuppgifter på en högre nivå än min titel och lön. Jag vill ha en rättvis ersättning för det arbete jag faktiskt utför, särskilt eftersom jag har utbildning och erfarenhet som motsvarar mer än den lägre tjänsten.
Har jag då rätt att kräva enklare arbetsuppgifter? Och att inte utföra samma uppgifter som vårdbiträde eller undersköterska?