-
Jag jobbar som vårdbiträde i en kommun men sökte samma jobb i en annan. De vill nu anställa mig som biträde (lägsta nivån) men ändå låta mig göra samma jobb som vårdbiträde/undersköterska ? fast till lägre lön.Min bakgrund: Naturvetenskapligt gymnasium + 120 hp röntgensjuksköterskeprogram (37,5 hp sjukvård/omvårdnadskurser, samma som SSK).Fråga: Om jag är anställd som biträde ? kan jag kräva att bara göra de enklare serviceuppgifter som hör till titeln? Eller kan arbetsgivaren ändå kräva att jag gör samma som vårdbiträde/undersköterska?Känns orättvist ? tips och erfarenheter?
-
Svar på tråden Jobbtitel & lön – behöver råd!
-
Jag tycker dettas är fult, de försöker klämma in dig i en mindre kvalificerad tjänst och få mer för pengarna.
Och då kommer det ju att stå så i ditt tjänstgöringsintyg också, att du tagit en mindre kvalificerad tjänst efter en mer kvalificerad? Vilket kan ge nästa arbetsgivare tvivel om huruvida du faktiskt kan jobba på den nivån som du har utbildning för.
Jag hade aldrig gått med på det, det är ju att gå baklänges i arbetslivet. Och det är väl brist på vårdpersonal påstås det?
Meddela dem att du söker en tjänst (och lön!) som motsvarar din utbildning om det ska vara intressant för dig.
(om du inte sitter i sjön och håller på att kräkas på det andra stället förstås)
-
Inget fel att ta ett steg neråt. Kan finnas anledningar som är fullt godtagbara.
Däremot, att arbeta som en sak, men sedan få lön motsvarande en lägre tjänst , det är inte ok av arbetsgivaren.
-
Vad skiljer i uppgifter mellan ett biträde och ett vårdbiträde? Kan båda ha delegering?
-
Detta är helt i sin ordning. Du är inte utbildad undersköterska och kan därför inte jobba "fullt ut" som en. Jag gissar att du ska jobba på äldreboende. Det enda som skiljer mellan vårdbiträden och undersköterskor där, är att vårdbiträden inte får ge medicin och göra komplicerade såromläggningar och dylikt.