• Anonym (Mynt och ören)

Mynt är som faxmaskiner – dags att kasta dem på skroten.

Alla som fortfarande använder mynt år 2025 måste ha kvar VHS-band hemma också.

Mynt är inte ?kulturarv?, det är gammal teknik som gör fickan tung, kassörskan långsam och miljön sämre.

Och snälla, kom inte dragandes med ?men kontanter funkar när nätet ligger nere? ? om du planerar hela din ekonomi för en hypotetisk zombieapokalyps kanske du ska börja odla potatis istället.

Det är som att vissa vill hålla kvar vid mynt bara för att slippa känna sig gamla.

Jag säger: smält ner rubbet, gör något nyttigt av metallen och låt Swish och kort ta över helt.

Eller är det någon som faktiskt kan ge ett enda vettigt skäl till varför vi inte gör det?

• Svar på tråden Mynt är som faxmaskiner – dags att kasta dem på skroten.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym (Jag ärjuså Lars) skrev 2025-08-14 02:21:44 följande:

Men lille vän? Det finns ju inga väderkvarnar att slåss mot? Ingen använder ju mynt

Där har du fel, min vän.
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2025-08-14 05:13:31 följande:
    Där har du fel, min vän.
    Fast kontanter används ju i väldigt liten utsträckning...har sett siffror på att endast 2% av alla transaktioner  är med kontanter...
    Många affärer som inte ens accepterar kontanter idag...

Den enda "marknad" jag kan tänka mig att kontanter fortfarande används är den som bedrivs i kriminella kretsar...
  • Anonym (cash is king)

Det händer regelbundet att digitala betallösningar ligger nere och då står folk som idioter vid kassorna när de inte kan  betala då känns det skönt att kunna betala med kontanter medan de andra får lämna sina varor och lomma hemåt igen tomhänta. 

• Anonym (Rut)

Jag använder aldrig mynt själv, men är negativ till utvecklingen att man på färre och färre ställen kan använda kontanter. Att nätet slås ut är trots allt betydligt mer sannolikt än en zombieapokalyps.

• Anonym (mynt)
    Anonym (Mynt och ören) skrev 2025-08-14 02:15:45 följande:
    Mynt är som faxmaskiner ? dags att kasta dem på skroten.

Mynt är inte ?kulturarv?, det är gammal teknik som gör fickan tung, kassörskan långsam och miljön sämre.

Och snälla, kom inte dragandes med ?men kontanter funkar när nätet ligger nere? ? om du planerar hela din ekonomi för en hypotetisk zombieapokalyps kanske du ska börja odla potatis istället.

Det är som att vissa vill hålla kvar vid mynt bara för att slippa känna sig gamla.

Jag säger: smält ner rubbet, gör något nyttigt av metallen och låt Swish och kort ta över helt.

Eller är det någon som faktiskt kan ge ett enda vettigt skäl till varför vi inte gör det?

Vill bara säga att många använder fortfarande fax :) Jag faxar minst några gånger i månaden på mitt jobb. 
  • mari123

Jag tycker vi ska behålla en konkret valuta även om jag själv och de flesta andra inte använder den! sedlarna och mynten är ju inte i vägen för någon!

• EpicF

Jag slipper stå som ett fån när den digitala betallösningen inte fungerar, jag slipper gå hem utan varar och jag kan istället köpa mina varor som normlar även om inga kort, swish eller annat digitalt fungerar. 

Så jag tänker behålla mina sedlar och mynt i plånboken. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mynt och ören) skrev 2025-08-14 02:15:45 följande:
    Mynt är som faxmaskiner ? dags att kasta dem på skroten.

Just mynt håller jag med om att vi borde kunna avveckla då de är opraktiska när vi ofta inte har plånböcker längre. Skrymmande per krona jämfört med sedlar. 

Men våra system är sköra och det kommer förmodligen bara att bli värre med cyberattacker. Bra att ha en back-up i kontanter då så samhället kan fortsätta fungera även vid kris. 

Sen är det det här med kontroll på medborgarna. Sker allt digitalt har staten full kontroll och uppgifter kan läcka till främmande makt m fl. 
  • Anonym
    Anonym (cash is king) skrev 2025-08-14 07:17:20 följande:

Det händer regelbundet att digitala betallösningar ligger nere och då står folk som idioter vid kassorna när de inte kan  betala då känns det skönt att kunna betala med kontanter medan de andra får lämna sina varor och lomma hemåt igen tomhänta. 

Det är väl ingen som har sagt något annat? Frågan är vad det har med mynt att göra.
Svar på tråden Mynt är som faxmaskiner – dags att kasta dem på skroten.