• Svar på tråden Ebba Busch hade fel
  • Tow2Mater

AI kommer göra dessa fel vanligare. Var och varannan nyhetssajt t ex använder sig ju av den här metoden. 

Citatet som hämtades från en AI-sökning visade sig vara en ?parafrasering av vad som sagts i andra sammanhang? 

• Anonym (Ali)

Ey du, jag säger så här, hela grejen med Ebba? det är lite som när man spiller rom på tröjan, säger ?oj, mitt fel? men sen försöker förklara att glaset stod konstigt ändå. Hon säger att hon gjorde fel, men kan inte låta bli att lägga in den där lilla ?fast jag hade ju rätt? på slutet. Det blir liksom en halv ursäkt, och en halv försvarstal, fattar du?

Om man ska be om ursäkt, då får man göra det på riktigt, inte stå med ena foten i ?sorry? och den andra i ?men jag gjorde ju rätt egentligen?. Det blir bara som en konstig dans där man inte riktigt vet om man ska nicka med eller skaka på huvudet.

Så jag säger, Ebba, välj väg, antingen äg felet och gå vidare, eller stå för att du tycker du gjorde rätt och ta smällen. Men stå inte där och försöka göra båda samtidigt, för det låter bara falskt, bre.

• Anonym (Broccolisoppa)
    Tow2Mater skrev 2025-08-14 19:33:47 följande:

AI kommer göra dessa fel vanligare. Var och varannan nyhetssajt t ex använder sig ju av den här metoden. 

Citatet som hämtades från en AI-sökning visade sig vara en ?parafrasering av vad som sagts i andra sammanhang? 

Ja, jag tror det också. Ett nytt yrke som kommer att blomstra kommer att bli faktacheckare.

Även den antagna parafraseringen från Ebba är ju ett påstående som borde backas upp av faktiska citat. Det är egentligen samma sak hon kör med här för att spela på känslor.
  • Anonym (Broccolisoppa)
    Anonym (Ali) skrev 2025-08-14 19:38:54 följande:

Ey du, jag säger så här, hela grejen med Ebba? det är lite som när man spiller rom på tröjan, säger ?oj, mitt fel? men sen försöker förklara att glaset stod konstigt ändå. Hon säger att hon gjorde fel, men kan inte låta bli att lägga in den där lilla ?fast jag hade ju rätt? på slutet. Det blir liksom en halv ursäkt, och en halv försvarstal, fattar du?

Om man ska be om ursäkt, då får man göra det på riktigt, inte stå med ena foten i ?sorry? och den andra i ?men jag gjorde ju rätt egentligen?. Det blir bara som en konstig dans där man inte riktigt vet om man ska nicka med eller skaka på huvudet.

Så jag säger, Ebba, välj väg, antingen äg felet och gå vidare, eller stå för att du tycker du gjorde rätt och ta smällen. Men stå inte där och försöka göra båda samtidigt, för det låter bara falskt, bre.

Tycker Ebba borde vila på fakta i stället för att köra med känsloargument. Hennes utspel är ett försök att få blodet att koka hos åhörarna. Även ursäkten spelar på det. Fallasier.
  • Jimmy75
    Anonym (Ali) skrev 2025-08-14 19:38:54 följande:

Ja det kommer ju inte hända den här livstiden. Att Ebba står för och fullt ut äger att hon gjort fel kommer inträffa den dagen jag blir bortförd av utomjordingar - dvs aldrig.
  • Anonym (Ali)
    Jimmy75 skrev 2025-08-14 21:11:57 följande:
    Ja det kommer ju inte hända den här livstiden. Att Ebba står för och fullt ut äger att hon gjort fel kommer inträffa den dagen jag blir bortförd av utomjordingar - dvs aldrig.

Haha, ja man, det är precis så det känns! Den dagen Ebba verkligen säger ?jag gjorde fel? är lika sannolik som att vi plockar upp en öl från månen och tar en klunk. Alltså, helt omöjligt, bre! Man får nästan lägga ner och bara skratta åt hela grejen, för hon kommer aldrig fullt ut äga misstaget.

Det blir typ som en evig reggae?beat som aldrig slutar, du vet, man kan bara vibba med och acceptera att det aldrig händer.

• KillBill
    Anonym (Broccolisoppa) skrev 2025-08-14 21:08:16 följande:
    Ja, jag tror det också. Ett nytt yrke som kommer att blomstra kommer att bli faktacheckare.

Även den antagna parafraseringen från Ebba är ju ett påstående som borde backas upp av faktiska citat. Det är egentligen samma sak hon kör med här för att spela på känslor.

Håller verkligen med,  påståendet om ?parafrasering? är problematiskt. Det låter som ett sätt att hävda att påståendet i princip är korrekt, trots att Elina Pahnke själv säger att hon aldrig yttrat det som Ebba Busch påstår. Journalisterna borde verkligen gå till botten med detta och kräva att Busch visar vilka uttalanden eller texter hon menar sig ha parafraserat.

För övrigt är det häpnadsväckande pinsamt att Sveriges vice statsminister, med en årslön på 2,2 miljoner, har avslöjats med att, precis som en fuskande student, låta AI skriva sitt tal.

Tidigare trodde jag att det var SD som styrde Tidölagsregeringen, men nu verkar det snarare som att regeringens agerande allt oftare styrs av AI. Frågan är bara: ska man skratta eller gråta?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Rataxes
    Jimmy75 skrev 2025-08-14 21:11:57 följande:
    Har utomjordingarna hämtat dig ännu?

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-08-15 10:38:59 följande:
    Har utomjordingarna hämtat dig ännu?

Problemet är att hon, genom att hävda att hon bara parafraserat, inte fullt ut tar avstånd från påståendet. Det är så typiskt Ebba Busch, även när hon har gjort fel klarar hon inte av att ge en rak och fullständig ursäkt. 

Om Ebba inte plockar fram källor på det som eventuellt är parafriserat så är hennes agerande avskyvärt. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Ebba Busch hade fel