Inlägg från: Anonym (Broccolisoppa) |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Ebba Busch hade fel
  • Anonym (Broccolisoppa)
    Tow2Mater skrev 2025-08-14 19:33:47 följande:

AI kommer göra dessa fel vanligare. Var och varannan nyhetssajt t ex använder sig ju av den här metoden. 

Citatet som hämtades från en AI-sökning visade sig vara en ?parafrasering av vad som sagts i andra sammanhang? 

Ja, jag tror det också. Ett nytt yrke som kommer att blomstra kommer att bli faktacheckare.

Även den antagna parafraseringen från Ebba är ju ett påstående som borde backas upp av faktiska citat. Det är egentligen samma sak hon kör med här för att spela på känslor.
  • Anonym (Broccolisoppa)
    Anonym (Ali) skrev 2025-08-14 19:38:54 följande:

Ey du, jag säger så här, hela grejen med Ebba? det är lite som när man spiller rom på tröjan, säger ?oj, mitt fel? men sen försöker förklara att glaset stod konstigt ändå. Hon säger att hon gjorde fel, men kan inte låta bli att lägga in den där lilla ?fast jag hade ju rätt? på slutet. Det blir liksom en halv ursäkt, och en halv försvarstal, fattar du?

Om man ska be om ursäkt, då får man göra det på riktigt, inte stå med ena foten i ?sorry? och den andra i ?men jag gjorde ju rätt egentligen?. Det blir bara som en konstig dans där man inte riktigt vet om man ska nicka med eller skaka på huvudet.

Så jag säger, Ebba, välj väg, antingen äg felet och gå vidare, eller stå för att du tycker du gjorde rätt och ta smällen. Men stå inte där och försöka göra båda samtidigt, för det låter bara falskt, bre.

Tycker Ebba borde vila på fakta i stället för att köra med känsloargument. Hennes utspel är ett försök att få blodet att koka hos åhörarna. Även ursäkten spelar på det. Fallasier.
  • Anonym (Broccolisoppa)
    Rataxes skrev 2025-08-15 10:38:59 följande:
    Har utomjordingarna hämtat dig ännu?

"Ordagrant" Ebba antyder fortfarande att hon egentligen inte hade fel. Ganska komiskt!
  • Anonym (Broccolisoppa)
    Rataxes skrev 2025-08-15 11:49:09 följande:
    "Vänstertroll" komedishowen fortsätter. Man kan ju oooomöjligen tillhöra högersidan när man kritiserar ebbas ursäkt.
  • Anonym (Broccolisoppa)
    Virriga Vera skrev 2025-08-15 12:00:23 följande:
    det hade varit intressant att veta vilken promt som de skrev för att få "parafasen"
    Eller hur! Man kan nog skicka in hennes tal i ai med tillhörande ursäkt för att ta reda på promptet....?
  • Anonym (Broccolisoppa)
    Jesper f skrev 2025-08-15 12:35:03 följande:
    Det intressantare är väll att hon ser till att vara nogrannare med att faktachecka och se till att framtida citat stämmer överens med verkligheten. 

Det far garanterat en så otrolig mängd information förbi vilken av partiledarna som helst idag, med tanke på hur mycket snabbare informationen rör på sig idag än under Ingvar Carlssons dagar - att tro att alla partiledare i detalj kan vara sakinsatt i allt, är bara naivt, och givetvis nyttjar de den teknik som finns tillgänglig för att få "hjälp". Nu har det visat sig att Ebba denna gång inte var tillräckligt duktig på att hantera och kontrollera den tekniken, och då får hon lära sig av det. 

Det viktiga var att ursäkten kom, med en tillhörande förklaring, vilket den gjorde - finns inte en enda människa som aldrig gjort något fel på sina jobb - får hon försöka bättre. Resultatet av hennes arbete kommer synas i September 2026, och i sak räcker det så. Alla är vi vuxna människor.
    Javisst borde faktagranskning vara en självklarhet. Hoppas Ebba lärt sig en läxa. Det fråntar inte att det vore intressant att veta vad hon använt för prompt. Gissningsvis så innefattar promptet antagligen en hel del fördomar hon ville få bekräftade. Hennes beställning från ai var antagligen något om vilka feminister hatar män eller dylikt. Ai:n försökte då tjänstvilligt krysta fram något. Ebba var naturligtvis ute efter att spä på en polarisering för så vinner man ilskna väljare.
Svar på tråden Ebba Busch hade fel