antarctica skrev 2025-08-18 18:23:50 följande:
Vårt sätt att äta två lagade mål mat om dagen med ingredienser från världens alla hörn är ju intill denna dag helt unikt. Jag gissar att din mormor aldrig vid något tillfälle under hela sin barndom åt en tilllagad lunchrätt och en annan tillagad middagsrätt på samma dag. Slutsats risken att ta skada av en filmjölksmiddag är lika obefintlig som risken att ta skada av en vällagad middagsrätt som man ändå ratar.
Ja, min mormor fick nog inte så bra mat. Hon växte upp fattigt, på mycket mjölmat, vilket hon hatade. Hon blev inte så gammal heller.
Vi har i vår familj alltid lagat mat varje kväll. Att samla familjen till familjemiddag har vi tyckt varit viktigt och trevligt. Min man tycker mat är jätteviktigt och han lagar ofta maten, inte bara jag. Känns inte så roligt att samla familjen över en tallrik filmjölk.
Men det går kanske , säkert går det bra, att leva på gröt och filmjölk på kvällen, men då är det ju jätteviktigt att skolmaten är bra och äts upp. Vet ni att de gör det?
Jag tycker å andra sidan att det låter svårt att få proteinbehovet tillgodosett för växande barn, om de bara skall äta frukost, skolmat, mellis och gröt eller filmjölk på kvällen. Även mineralbehov som järn och zink, borde vara problematiskt . Det blir ju nästan bara bröd , gröt, filmjölk , som inte är vare sig rikt på protein eller mineraler. Väldigt mycket mjölmat.
Vad ger ni till frukost ? Många barn äter ju också dålig frukost. Känns som det blir mycket bröd och mejeriprodukter, ganska ensidig kost?
Dålig frukost?
Dålig lunch i skolan?
Filmjölk eller gröt på kvällen?
Absolut kan man leva på det, men är det optimalt , för ett växande barn?
Är det inte bättre att köra lite lättlagade halvfabrikat istället? Icas köttbullar eller fiskpinnar?
Känns som det är bättre i så fall att äta smörgås i skolan och riktig mat hemma, som man gör i andra länder, om man nu inte tycker att det är bra med två lagade mål mat. Vi kan ju som föräldrar aldrig veta om och vad våra barn äter i skolan.
Men vi har, i vår familj, hela tiden varit två föräldrar som delat på matlagningen, hade jag varit ensam om att laga mat hade jag nog inte orkat. Jag jobbade också deltid tills barnen var åtta år.Jag har stor respekt för att ensamstående har det tufft.
Vi har också ofta gjort storsats köttfärssås och liknande så vi haft mat i frysen om vi inte hunnit laga mat.
Men så länge barnen mår bra , växer , orkar med skola och fritid , och är friska så funkar nog den mat de får! Det kanske funkar jättebra, barnen kanske får bra mat i skolan och äter ordentligt?
Jag vill inte säga hur ni skall göra. Jag berättar bara hur jag och min man gjort och tänkt. Det har funkar för oss ,men kanske inte är rätt för andra familjer.